۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مافیای واردات بذر و جولان محصولات تراریخته در کشور/ بذرهای بومی در معرض نابودی
کد خبر: ۳۴۲۰۲۹ نویسنده: آرین صفوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۱۵ ساعت: ۱۵:۴۸ ↗ لینک کوتاه

صبح‌قزوین گزارش می‌دهد؛

مافیای واردات بذر و جولان محصولات تراریخته در کشور/ بذرهای بومی در معرض نابودی

متاسفانه در حوزه واردات نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، مافیاهایی شکل گرفته که از کم شدن واردات بذر به کشور جلوگیری می‌کنند و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر این واردات و شرکت‌های واردکننده وجود ندارد.

مافیای واردات بذر و جولان محصولات تراریخته در کشور/ بذرهای بومی در معرض نابودی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛_____ آرین صفوی.

حدود 3 دهه است که محصولات تراریخته (تغییر یافته ژنتیکی) در برخی کشورهای دنیا تولید می‌شود. تولید و مصرف آن موافقان و مخالفان بسیاری در سطح دنیا داشته و درباره مصرف این محصولات همواره شک و تردید وجود داشته است.

در این میان بسیاری از پزشکان و متخصصان فناوری زیستی اعتقاد دارند که بروز و گسترش بسیاری از بیماری‌ها از جمله افزایش روز‌افزون سرطان‌ ناشی از مصرف محصولات تراریخته است.

در کشور ما با وجود اینکه بعضی از محصولات کشاورزی وارداتی مانند ذرت و سویا و همچنین روغن‌های خوراکی تراریخته هستند، استفاده از این محصولات قانونی نیست؛ اما با توجه به اینکه بیشتر محصولات کشاورزی تولید شده در کشور با بذرهای وارداتی تولید می‌شود، بسیاری از مردم و کارشناسان نگران این هستند که محصولات با بذرهای تراریخته تولید شود.

واردات بذر تراریخته ممنوع است

آیدین حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با بیان اینکه نباید بذر ترایخته به کشور وارد شود و واردات آن ممنوع است، یادآور شد: در این زمینه مدارکی از واردکنندگان بذر اخذ می‌شود که نشان می‌دهد واردکننده بذر تراریخته یا بذر محصولاتی که تراریخته شده‌اند را به کشور وارد نمی‌کند؛ بنابراین احتمال اینکه بذر گیاهان تراریخته به صورت رسمی وارد کشور شود، از نظر قانونی منتفی است.

وی ضمن رد بیماری‌زا بودن بذرهای ترایخته، افزود: قرار نیست بذر و محصولات تراریخته برای کسی بیماری ایجاد کند؛ ولی دلیل اینکه واردات این نوع بذرها ممنوع شده، عدم انطباق آنها با قانون ایمنی زیستی و آئین نامه اجرایی آن است که در سال 1392 تصویب و به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد؛ قانونی که با هدف پایش منابع تغذیه‌ای کشور تدوین شد.

رئیس انجمن علمی بذر ایران با یادآوری اینکه قانون ایمنی زیستی بعدها ملغی شد، تصریح کرد: به همین دلیل امروز هیچ چارچوب درست قانونی برای فعالیت‌های حیطه ایمنی زیستی و تولید و واردات محصولات تراریخته وجود ندارد.

واردات بذر تراریخته صرفه اقتصادی ندارد

سید منصور هاشمی نیز با ذکر اینکه کشاورزان ما اقبالی به استفاده از بذر تراریخته ندارند، به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: کلاً بذرهای تراریخته نسبت به بذرهای معمولی و هیبرید بسیار گران‌تر هستند و به همین دلیل کشاورزان تمایلی به خرید و استفاده از آنها ندارند.

وی با بیان اینکه واردات بذر تراریخته برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد، اضافه کرد: چون این بذرها در ایران بازار ندارد و با توجه به ممنوعیت واردات، میزان ورود این نوع بذرها تقریباً صفر است.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان بذر با اشاره به غیرقابل تکثیر بودن بذرهای تراریخته و هیبریدی، بیان کرد: شرکت‌های سازنده بذرهای هیبریدی آنها را نرعقیمی می‌کنند که دیگران نتوانند آنها را تکثیر کنند؛ بنابراین بذرها و بذرهای تراریخته یک بار مصرف هستند.

وی اضافه کرد: اگر هم برخی کشاورزان بتوانند از گیاهان حاصل این نوع بذرها، بذر قابل رویش بگیرند قطعاً کیفیت محصولات نهایی بسیار پایین خواهد بود.

کل بذرهای اصلاح شده وارداتی هستند

هاشمی، دلیل گرانی بذرهای تراریخته و هیبریدی را فرآیند سخت و پیچیده تولید آنها دانست و ادامه داد: به طور مثال برای تولید برخی از بذرهای هیبریدی گرده افشانی توسط نیروی انسانی صورت می‌گیرد که بسیار هزینه بر است؛ به همین دلیل حقوق تکثیر این بذرها هم متعلق به تولیدکننده آنهاست و قانون نیز از آنها حمایت می‌کند.

وی میزان واردات سالانه بذر اصلاح شده در کشور را 120 میلیون یورو اعلام و اذعان کرد: در واقع کل بذرهای اصلاح شده مورد نیاز کشور را وارد می‌کنیم و البته این کار اشکال چندانی ندارد؛ زیرا صادرات محصولات حاصل از این بذرها چند میلیارد یورو است و به همین جهت واردات بذور اصلاح شده توجیه اقتصادی دارد.

99 درصد از بذرهای بازار اصلاح شده‌اند

یک کارشناس فناوری زیستی با یادآوری اینکه بین بذرهای اصلاح ‌شده، بذرهای اصلاح ‌شده ژنتیکی و تراریخته تفاوت وجود دارد، به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: بذرهای اصلاح شده از گذشته‌ها وجود داشته و صدها سال از آنها استفاده شده است؛ ضمن اینکه بیش از نیم قرن هم از بذرهای اصلاح‌شده ژنتیکی استفاده می‌شود که با بهره‌گیری از علم ژنتیک بذر را اصلاح می‌کنند.

سید سعید موسوی، بذرهای اصلاح شده ژنتیکی را برای سلامتی انسان بدون ضرر دانست و افزود: در این تغییرات هیچ گونه ژن بیگانه‌ای وارد بذر نمی‌شود و گیاه به وسیله ژن‌هایی از همان گونه اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه 99 درصد از بذرهای موجود در بازار اصلاح شده‌اند، ادامه داد: محصولاتی مانند خیار، گوجه فرنگی و پرتقال تامسون از بذرهای اصلاح شده تولید می‌شوند و تراریخته نیستند.

این متخصص مهندسی ژنتیک تصریح کرد: در شیوه کشت تراریخته محصولات گیاهی مانند گندم دستکاری ژنتیکی می‌شوند که البته کشت این نوع محصولات در کشور ممنوع است.

مضر بودن مصرف محصولات تراریخته در درازمدت

وی مصرف مستقیم محصولات تراریخته در درازمدت را برای سلامتی مضر توصیف کرد و گفت: در این زمینه پژوهش‌های علمی زیادی ارائه شده که در بیشتر آنها این نکته تصریح شده که محصولات تراریخته برای سلامتی انسان تهدیدکننده و خطرناک هستند.

موسوی با ذکر اینکه مصرف مستقیم، طولانی‌مدت و مداوم مواد غذایی تراریخته به سلامتی آسیب می‌‌رساند، تصریح کرد: آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها نشان داده که اگر طی 2 سال به صورت مستمر از فرآورده‌های تراریخته مصرف کنیم، غده‌های سرطانی در بدن به وجود می‌آید یا به رشد غده‌های سرطانی کمک می‌کند.

وی در مورد تاثیر مصرف گوشت و فرآورده‌های دام‌هایی که از خوراک تراریخته استفاده کرده‌اند، بیان کرد: تا امروز هیچ تحقیق علمی‌ای اثر مصرف غذای تراریخته بر گوشت، شیر و دیگر فرآورده‌های دامی را اثبات نکرده است؛ به همین دلیل نمی‌توان گفت که مصرف گوشت و محصولات لبنی چنین دام‌هایی اثر بدی روی سلامتی انسان دارد.

مافیای واردات بذر جلوی کاهش ورود آن را می‌گیرد

موسوی همچنین درباره استفاده نشدن از بذرهای اصلاح شده تولید داخل و واردات بالای بذرهای خارجی گفت: با اینکه دانشمندان زیادی در حوزه اصلاح بذر داریم که می‌توانند به راحتی بذرهای مورد نیاز کشور را تولید کنند، اما متاسفانه واردات بذرهای اصلاح شده خارجی در سال‌های اخیر چندین برابر شده؛ به طوری که مشاهده می‌کنیم بذرهایی وارد کشور می‌شوند که مشابه آنها در داخل تولید شده و یا به راحتی قابل تولید است.

وی دلیل واردات بی‌رویه بذر اصلاح شده را سود بالای آن برای واردکنندگان دانست و اضافه کرد: متاسفانه در حوزه واردات نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، مافیاهایی شکل گرفته که از کم شدن واردات بذر به کشور جلوگیری می‌کنند و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر این واردات و شرکت‌های واردکننده وجود ندارد.

موسوی با تاکید بر ضرورت حفاظت از ذخایر ژنتیکی بذرهای ایرانی، ادامه داد: اگر جلوی واردات بی‌حساب و کتاب بذرهای خارجی گرفته نشود، ذخیره ارزشمند بذرهای بومی از میان می‌رود و با بذرهای خارجی جایگزین می‌شود.

به گزارش صبح قزوین؛ با این همه به نظر می رسد که تنها راه واقعی برای رها شدن از خطر احتمالی محصولات تراریخته نظارت جدی بر واردات بذرهای اصلاح شده و حرکت به سوی تولید همه بذرهای مورد نیاز در کشور است.

ضمن اینکه بهتر است واردات محصولات کشاورزی تراریخته به کشور قطع شود و به جای آن محصولاتی که با بذرهای اصلاح شده تولید شده‌اند، وارد کشور شوند. هر چند در این مورد هم خودکفایی بهترین راه برای خلاص شدن از نگرانی ناشی از واردات محصولات تراریخته است.
انتهای پیام/۵۰۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان