۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین وجود میزانی از حباب در بازار بورس طبیعی است/ دولت از تصدی‌گری دست بردارد
کد خبر: ۳۴۱۹۹۵ نویسنده: احمد کریمی اصفهانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۱۴ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس اقتصادی در مصاحبه با صبح قزوین:

وجود میزانی از حباب در بازار بورس طبیعی است/ دولت از تصدی‌گری دست بردارد

کارشناس اقتصادی گفت: وجود میزانی از حباب در بازار بورس طبیعی است؛ همواره افراد متعددی وارد بازار بورس می‌شوند که برخی از آن‌ها دارای تخصص بوده اما برخی نیز بدون دانش سرمایه خود را وارد بورس می‌کنند و این استقبال زیاد برای خرید سهام‌های خاص منجر به حباب می‌شود. 

وجود میزانی از حباب در بازار بورس طبیعی است/ دولت از تصدی‌گری دست بردارد
احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ درباره آخرین وضعیت بازار بورس اظهار کرد: در مقایسه با وضعیت بین المللی علی‌رغم موضوعات سیاسی و تحریم‌های متعدد شاهد قوام و ثبات در بازار بورس کشور هستیم و وضعیت به‌گونه‌ای اداره شده که با افت و خیز زیادی مواجه نشده که این موضوع جزو امتیازهای بازار بورس ایران محسوب می‌شود. 
   
وی ادامه داد: در نقاط مختلف جهان وضعیت بورس به طور چشم‌گیری از مسائل گوناگون متاثر می‌شود، اما در ایران باوجود حملات شدید از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم. 
 
رئیس انجمن‌های اسلامی بازار ابراز کرد: وجود میزانی از حباب در بازار بورس مانند سایر زمینه‌های اقتصاد همچون مسکن، خودرو و سکه طبیعی است؛ همواره افراد متعددی وارد بازار بورس می‌شوند که برخی از آن‌ها دارای تخصص بوده اما برخی نیز بدون دانش و تخصص لازم سرمایه خود را وارد بورس می‌کنند و این استقبال زیاد برای خرید سهام‌های خاص منجر به حباب می‌شود. 
 
وی اضافه کرد: لازم است افراد با نگاه تخصصی وارد بورس شوند و حتی سرمایه گذاران با مبالغ کم نیز در این زمینه مطالعه داشته باشند؛ البته این گفته به معنای انحصار بورس برای افراد خاص نیست و درواقع ورود پول‌های سرگردان به این بازار امتیاز محسوب می‌شود، اما داشتن اطلاعات، لازمه فعالیت در این زمینه است تا شاهد آسیب نباشیم.
 
این مقام مسئول عنوان کرد: ما با دارابودن هفت درصد منابع جهانی و نیروی انسانی قدرتمند با ضریب هوشی بالا تا رسیدن به جایگاه شایسته فاصله داریم و رسیدن به جایگاه عالی مستلزم برنامه ریزی بزرگان حوزه اقتصاد است.
وی ادامه می‌دهد: برنامه ریزی مناسب از ایجاد حباب‌های سنگین در زمینه اقتصاد و ضرر و ورود مجدد تازه واردان بورس به بازارهای کاذب و خرید سکه، طلا و خودرو جلوگیری می‌کند.
 
ورود سرمایه‌های خرد عامل ثبات بازار
 
کریمی اصفهانی بیان کرد: عرضه سهام معمولا به گونه‌ای است که افراد دارای سرمایه‌های کلان عرصه را برای افراد با سرمایه‌های خرد تنگ می‌کنند، این درصورتی است که ورود سرمایه‌های خرد به ثبات بیشتر بازار بورس کمک می‌کند.
 
وی تاکید کرد: باید فرصت حضور برای افراد با میزان سرمایه‌های مختلف فراهم باشد تا میزان عرضه و تقاضا تنظیم شده و ضمن رفع انحصار، گرانی نیز کنترل شود. با انحصار خرید با توناژ بالا به راحتی امکان عرضه نکردن به بازار و افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت وجود دارد.  
 
رئیس انجمن‌های اسلامی بازار درباره ضرورت وجود قوانین عنوان کرد: همانطور که پیشگیری نسبت به درمان در اولویت قرار دارد، در بورس نیز تنظیم قوانین و آئین نامه‌ها به‌گونه‌ای که با عمل به آن نیاز به برخورد و تذکر روزانه نباشد دارای اهمیت است؛ درواقع تدوین قوانین و عمل به آن نسبت به نظارت در اولویت قرار دارد.
 
وی با اشاره به وضعیت بورس در پساکرونا گفت: کرونا بورس جهان را به مخاطره انداخته است اما در صورتی که بازار بورس در ایران از ثبات بیشتری برخوردار است، پس از این شرایط نیز باید دقت داشته باشیم تا افراد برای ورود به بورس آموزش دیده و با اطلاعات کافی به فعالیت بپردازند.
 
این مقام مسئول عنوان کرد: دولت باید از تصدی گری دست برداشته و تمام بنگاه‌های دولتی مردمی شود که واگذاری سهام شستا طی روزهای گذشته اقدام خوبی در این راستا بود.
 
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از سال 84 درباره واگذاری کار به مردم بیاناتی داشتند و در مجلس نیز در سال 87 در این باره قوانینی در سه بخش شامل واگذاری کامل، 80 درصدی و اداره توسط دولت مطرح شد اما با گذشت چندین سال هنوز بخش کوچکی از آن عملیاتی شده است. 
 
کریمی اصفهانی ابراز کرد: با واگذاری به مردم می‌توان نسبت به آینده امیدوار بود، البته در این صورت نیز سیاست گذاری‌های کلی از قبیل صادرات و واردات و تنظیم بازار به دست دولت اعمال می‌شود تا بین تولید و تقاضا تناسب برقرار شده و اقتصاد با چالش مواجه نشود.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان