۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین روزه، سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند/ شیوع ویروس کرونا مانعی برای روزه‌داری نیست
کد خبر: ۳۴۱۸۶۱ نویسنده: دکتر مریم جوادی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۷ ساعت: ۱۵:۴۷ ↗ لینک کوتاه

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین:

روزه، سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند/ شیوع ویروس کرونا مانعی برای روزه‌داری نیست

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: روزه در افراد سالم به مقاوم شدن بدن در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله کووید ۱۹ کمک می‌کند و علاوه بر آثار معنوی از آثار جسمانی نیز برخوردار بوده و به تنظیم شدن متابولیسم بدن و داشتن زندگی سالم کمک می‌کند.

روزه، سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند/ شیوع ویروس کرونا مانعی برای روزه‌داری نیست

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ آغاز ماه مبارک رمضان فرصتی برای روزه داری و نزدیک‌تر شدن به خدا را فراهم می‌کند و از آداب و اعمال خاصی برخوردار است.

اصل روزه داری نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ادیان و فرهنگ‌ها نیز وجود دارد و مردم کشورهای مختلف در زمان‌های مشخصی با آئین خاص خود به روزه داری می‌پردازند؛ به دلیل اهمیت این موضوع محققان نیز به تحقیق درباره روزه پرداخته و مفید بودن آن را تایید می‌کنند.

امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت تقویت سیستم ایمنی در مقابله با آن برخی افراد روزه داری را در این ماه نامناسب می‌دانند و بر این باورند که روزه گرفتن سیستم ایمنی ما را ضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری را در ما افزایش می‌دهد.

در واقع تناسب روزه داری و کرونا به دغدغه افراد تبدیل شده، از این رو ما برای آگاهی از ابعاد مختلف روزه داری، نکات تغذیه‌ای و ارتباط روزه داری با افزایش ریسک ابتلا به کرونا به سراغ یک متخصص علوم تغذیه رفته و نظر علمی و پزشکی را در این باره جویا شدیم.

دکتر مریم جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین با اشاره به نکات تغذیه‌ای در دوران روزه داری اظهار کرد: غذا عاملی ضروری برای حفظ سلامت افراد به شمار می‌آید و در این راستا علم تغذیه در ایران رهنمود سلامت را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: ماه رمضان فرصت مناسبی برای حفظ سلامتی است و با توجه به مقالات علمی نیز روزه داری اسلامی برای سلامت، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب بدن، تنظیم قند و چربی خون، آرامش سیستم گوارش و رشد بهتر نوجوانان مفید است، البته رعایت نکات تغذیه‌ای در رسیدن به این اهداف نکته‌ای مهم به شمار می‌آید.

این متخصص علوم تغذیه ابراز کرد: افطار و سحر دو وعده اصلی ماه رمضان هستند که برخی افراد از سحری پرهیز کرده و به صرف خوردن غذا در آخر شب اکتفا می‌کنند، درصورتی که این دو وعده اصلی و همچنین یک یا دو میان وعده به‌ویژه برای نوجوانانی که در سن رشد هستند ضرورت دارد.

وی افزود: بهتر است خوردن سحری را به ساعات نزدیک اذان اختصاص ندهیم و ابتدا با استفاده از آب ولرم به شست‌و‌شوی دستگاه گوارش و آمادگی برای پذیرش غذا کمک کنیم؛ همچنین استفاده از نان، برنج، سیب زمینی و گروه غلات و کربوهیدرات‌ها که در به تعویق افتادن حس گرسنگی موثر هستند مفید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: خوردن برخی لبنیات از جمله کشک، دوغ‌های صنعتی که نمک سود هستند، ته دیگ، مواد شیرین و نوشابه‌ها و همچنین غذاهای چرب و با پروتئین بالا به دلیل افزایش نیاز به مصرف آب و سبزی خوردن، پیاز و سیر به دلیل ایجاد بوی نامطبوع در دهان در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: بهتر است در استفاده از چای پررنگ، نسکافه و قهوه در وعده سحر اجتناب شود، افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف نوشیدنی‌هاست و حتما باید بین هفت تا هشت لیوان آب مصرف شود، همچنین مصرف سالاد بدون سیر و پیاز و میوه در وعده سحر مناسب است.

شیر ولرم گزینه مناسب برای آغاز افطار و سحر

جوادی درباره مصرف شیر در وعده افطار و سحر گفت: استفاده از نصف لیوان شیر ولرم به همراه عسل، خرما، شیره انگور و یا کشمش که مصلح طبع سرد شیر هستند علاوه بر حفظ قند خون احساس تشنگی را نیز به تعویق می‌اندازد.

وی افزود: شیر به دلیل دارابودن کلسیم و پروتئین به فعالیت عضلانی و حفظ بافت استخوانی کمک می‌کند و به علت ویتامین B2 مانع از ترک خوردن لب و تورم و قرمزی زبان می‌شود.

این متخصص علوم تغذیه ابراز کرد: در وعده افطار پس از حدود 16 ساعت بدن نیاز به دریافت غذا و مایعات دارد، به دلیل خشک بودن لوله گوارشی خوردن آب یا شیر ولورم در ابتدای این وعده توصیه می‌شود که به شست‌و‌شوی لوله گوارش و نرم کردن مسیر غذا کمک می‌کند.

وی ادامه داد: به دلیل احتمال افت قندخون و در نتیجه گرسنگی بیشتر مصرف مواد شیرین خوب مانند خرما، شیره انگور، عسل و کشمش گزینه‌های خوبی در آغاز افطار هستند، اما استفاده از زولبیا و بامیه که به دلیل غوطه ور شدن در روغن خطر آلودگی شیمیایی داشته و منجر به افزایش چربی و قند خون می‌شوند مناسب نیستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: استفاده از سوپ سبزیجات و ماهی در وعده افطار مفید است، البته مصرف هر ماده غذایی باید در حد اعتدال 

بوده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود تا دچار عوارض گوارشی نشویم.

وی تاکید کرد: تقسیم وعده‌های غذایی به افطار و شام گزینه‌های مناسبی برای تغذیه نیستند و باید مواد غذایی اصلی صرفا در یک وعده غذایی افطار مصرف شده و فرصتی نیز برای استفاده از میان وعده فراهم شود.

روزه برای تمام افراد سالم مفید است

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: استفاده از سبزیجات خام و سالاد در ماه رمضان به حل مشکل یبوست کمک می‌کند؛ درباره استفاده از مایعات نیز باید توجه داشت که نباید حجم بالایی از آب در یک وعده نوشیده شود و بهترین زمان برای مصرف آن زمان بین افطار تا سحر است.

وی با اشاره به امنیت غذایی در زمان شیوع کرونا گفت: در امنیت غذایی بر مصرف غذای کافی و سالم و متناسب با نیاز بدن تاکید شده از این رو رعایت بهداشت مواد غذایی به‌ویژه سبزیجات دارای اهمیت بوده و باید بلافاصله پس از خرید پاکسازی شوند تا حامل آلودگی نباشند.

جوادی ادامه داد: البته رعایت این نکات مختص به زمان شیوع کووید 19 نداشته و همیشه باید مواد پیش از انتقال به یخچال و یا قفسه‌های نگهداری مواد خوراکی پاکسازی شوند، سبزی‌ها ابتدا باید با آب معمولی و پس از آن با آب حاوی مواد ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزیجات و یا با استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی که در ظرفی پر از آب حل شده ضدعفونی شوند.

وی ابراز کرد: بهتر است سبزیجات به دلیل ماندگاری کمتر به میزان نیاز شسته شوند، در مجموع میوه و سبزی، استفاده از ریز مغذی‌ها و تغذیه صحیح، مصرف نان، غلات، لبنیات و حبوبات به ایجاد نشاط، کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

این متخصص علوم تغذیه بیان کرد: درواقع داشتن برنامه غذایی اصولی و خوب به سالم ماندن کمک می‌کند؛ همچنین روزه داری برای تمام افرادی که توان انجام آن را دارند، مفید است و افراد دارای بیماری‌های قند خون، بیماری‌های گوارشی و معده و نارسایی کلیه نمی‌توانند روزه دار باشند.

وی ادامه داد: افراد بیمار می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص و متدین درباره توان روزه داری استعلام کنند؛ چراکه پزشکان به شرایط بیمار خود آگاهی کامل دارند.

تنظیم متابولیسم و سلامت بدن با روزه‌داری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به رابطه کووید 19 و روزه داری گفت: شیوع ویروس کرونا مانعی برای روزه داری نیست و صرفا افرادی که با آن درگیر هستند نمی‌توانند روزه بگیرند، همچنین روزه داری برای بهبود یافتگان نیز تا چهار هفته پس از بیماری مناسب نیست و این افراد می‌توانند سایر آداب و اعمال ماه مبارک رمضان را ادا کنند.

وی تاکید کرد: روزه در افراد سالم به مقاوم شدن بدن در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله کووید 19 کمک می‌کند و علاوه بر آثار معنوی از آثار جسمانی نیز برخوردار است و به تنظیم شدن متابولیسم بدن و داشتن زندگی سالم کمک می‌کند.

جوادی عنوان کرد: احساس ضعف و گرسنگی در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان مشکلی ایجاد نمی‌کند و با گذشت چند روز متابولیسم بدن متناسب با شرایط این ماه تنظیم می‌شود؛ همچنین لازم است در این ماه سبک زندگی و خلقیات نیز ارتقا یافته و اخلاق حسنه داشته باشیم.

وی ابراز کرد: باتوجه به ایجاد عوارض در پی کم خوابی تنظیم میزان خواب در ماه رمضان نیز دارای اهمیت است، می‌توان ساعاتی از بعدازظهر را به خواب اختصاص داد و به جای بیدار ماندن از افطار تا سحر، پس از سحر زمانی را برای مناجات و بیدار ماندن در نظر بگیریم تا پیش از خواب میزانی از غذا نیز هضم شود.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان