۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین «کرونا» خصوصیتی برای صدور احکام جدید در روزه‌داری ندارد/ روزه برای بسیاری از امراض مفید است
کد خبر: ۳۴۱۶۵۸ نویسنده: آیت الله اسلامی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۳۰ ساعت: ۱۰:۱۶ ↗ لینک کوتاه

نماینده مجلس خبرگان:

«کرونا» خصوصیتی برای صدور احکام جدید در روزه‌داری ندارد/ روزه برای بسیاری از امراض مفید است

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان گفت: امروز که کشورمان در شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا قرار گرفته، این مسئله هیچ خصوصیتی ندارد که به حکم یا احکام جدیدی نیاز داشته باشد.

«کرونا» خصوصیتی برای صدور احکام جدید در روزه‌داری ندارد/ روزه برای بسیاری از امراض مفید است

آیت‌الله علی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به شرایط روزه‌داری در روزهای کرونایی اظهار کرد: ابتدا باید گفت که ما دو نوع احکام اولیه و ثانویه در اسلام داریم؛ که هر دو از دین هستند و هیچکدام خارج از دین نیست.

وی در توضیح احکام اولیه افزود: برای مثال وضو از واجبات و طهارت‌های دین است، اگر کسی توانست با آب وضو بگیرد و برایش ضرر نداشت، نیز وضو را می‌گیرد و نمازش را می‌خواند.

نماینده مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به احکام ثانویه ابراز کرد: اما اگر کسی آب برایش مضر است یا اینکه وقت برای وضو گرفتن تنگ است، موظف است که به جای وضو، تیمم را به جا آورد و نماز بخواند.

اسلامی تصریح کرد: طبق مسئله مذکور هر دوی این‌ها دستور دین است، به طوری که یک زمانی دین می‌فرماید؛ وضو بساز و زمانی هم تیمم را به جای وضو دستور می‌دهد. لذا حق نداریم بین این احکام تفاوتی قائل شویم و یکی را خارج از دین بدانیم.

این عالم دینی ادامه داد: از این مثال استفاده می‌کنیم و این نتیجه حاصل می‌شود که هر جا مسئله‌‌ای واقعا برای جسم انسان ضرر داشت، قطعا دین مقدس اسلام اجازه نمی‌دهد که این آسیب به جسم فرد وارد شود.

وی یادآور شد: حال در بحث روزه‌داری هم کسی که می‌خواهد روزه بگیرد باید مطمئن باشد که برای بدنش مضر نیست و اگر فردی از امراض و بیماری رنج می‌برد؛ دین اسلام می‌فرماید؛ اگر می‌دانید که با روزه‌داری نیز ضرری متوجه شما می‌شود نباید روزه بگیرید تا سلامتی را به دست آورید.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان تاکید کرد: روزه مادامی که برای بدن ضرر نداشته باشد نیز جزو واجبات است و نباید خدای نکرده احکام خدا را به شوخی و مسخره گرفت؛ لذا وجوب روزه‌داری یا نگرفتن روزه براساس حکم خداوند تعیین می‌شود.

افراد بنا به تشخیص، واجب الهی را به جا آورند

اسلامی اضافه کرد: در این جمع‌بندی باید اینگونه گفت که اگر روزه برای بدن ضرر نداشت، واجب است و اگر هم مضر است، نباید گرفته شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان توضیح داد: امروز هم که کشورمان در شرایط شیوع این ویروس منحوس قرار گرفته، این مسئله هیچ خصوصیتی ندارد که به حکم یا احکام جدیدی نیاز داشته باشد.

این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: درواقع این مسئله هم مانند سایر مسائل دیگر است، یعنی اگر فردی طبق نظر پزشک واقعا تشخیص می‌دهد خطر ابتلا به بیماری برایش زیاد است یا اینکه با روزه‌داری نیز ضرر آن بیشتر می‌شود، نباید روزه بگیرد.

نمیانده مجلس خبرگان ادامه داد: اما اگر طبق نظر پزشک و تشخیص فرد، روزه‌داری ضرری به او نمی‌رساند یا اینکه اختلالی در درمانش ایجاد نمی‌کند، نیز می‌تواند روزه بگیرد و روزه بر او واجب است.

وی تاکید کرد: چه بسا که در برخی امراض نیز روزه برای فرد مفید هم است و می‌تواند به سلامت جسمی او کمک کند و حتی در معالجه برخی بیماری‌ها به روزه‌داری توصیه می‌شود‌‌.

اسلامی افزود: حتی اگر فردی دارو مصرف می‌کند، می‌تواند طبق دستور پزشک مصرف داروها را در زمان افطار و سحر تنظیم کند و با صلاح‌دید پزشک معالج در صورت اینکه روزه برایش مشکلی ایجاد نکند، نیز روزه‌اش را به جا آورد.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: باید احکام خداوند را احترام بگذاریم، چه احکام اولیه و چه احکام ثانویه؛ لذا در ماجرای کرونا هم اتفاق جدیدی رخ نداده که بخواهیم بی‌دلیل روزه نگیریم؛ یعنی در صورت تشخیص اگر سلامت فرد در خطر بود، نباید روزه بگیرد و در غیر این صورت روزه برایش واجب است.

انتهای پیام/ 2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان