۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین علت‌های رشد ناگهانی تعداد بهبودیافتگان کرونا در ایران
کد خبر: ۳۴۱۵۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۴ ساعت: ۱۷:۴۱ ↗ لینک کوتاه

تحلیل آمار بهبودی

علت‌های رشد ناگهانی تعداد بهبودیافتگان کرونا در ایران

بررسی آمارهای کرونایی در استان‌ها نشان می‌دهد روند بهبودی افزایشی و روند ابتلا کاهشی بوده است که می‌تواند نتیجه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین امسال باشد و مشخص نیست آیا با بازگشایی کسب‌وکارها این آمارها تداوم خواهد داشت یا نه

علت‌های رشد ناگهانی تعداد بهبودیافتگان کرونا در ایران
 
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛آمارهای جدید کرونا در کشور نشان می‌دهد همچنان روند ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس «کووید-19» پرنوسان است اما روند کلی کاهشی است تا جایی که تعداد بیماران حاد بستری در کشور کم شده است.
 
طبق آمار وزارت بهداشت، از ظهر شنبه تا ظهر دیروز یکشنبه 1657 بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند که نسبت به آمار اعلام شده در روز شنبه روند کاهشی نشان می‌دهد.
 
دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در این‌باره گفت: طی 24 ساعت و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۵۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷۱۶۸۶ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت مورد اشاره، ۱۱۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و به این ترتیب در مجموع ۴۴۷۴ نفر از بیماران جان باخته‌اند و دیگر در بین ما نیستند. خوشبختانه روند بهبودی بیماران سرعت بالایی گرفته و تاکنون ۴۳۸۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.
دکتر جهانپور همچنین اشاره کرد: ۳۹۳۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
وی در پایان گفت: تاکنون ۲۶۳ هزار و ۳۸۸ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است.
 
* چرا بهبودیافتگان زیاد شدند؟
آمار بهبودیافتگان در کشور روند افزایشی به خود گرفته که این موضوع می‌تواند امیدبخش باشد. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این‌باره گفته بود: روند بهبودی بیماران  «کووید-۱۹» در کشور چشمگیر است. روند بیماری تا این لحظه مدیریت شده است اما نمی‌توان درباره میزان ابتلا به کاهش محسوسی اشاره کرد. 
 
اما سؤال اساسی این است: چرا روند بهبود کرونا در ایران به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است؟
 
مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا درباره علت آمار بالای بهبودیافتگان «کووید-19» به «وطن امروز» گفت: این افزایش به دلیل موج بالای ابتلا در اواخر اسفند و اوایل فروردین‌ماه و پذیرش بالای بیماران است و حالا خیلی‌ها پس از گذراندن دوره بیماری در حال ترخیص از بیمارستان‌ها هستند.
 
مردانی افزود: ما 2 نوع بهبودیافته کرونا داریم که در آمارها اعلام می‌شود؛ نوع اول کسانی هستند که بیماران حاد هستند و بستری می‌شوند و نوع دوم کسانی که تست کرونای آنها مثبت می‌شود اما می‌توانند در خانه قرنطینه شوند و بعد از گذراندن دوران نقاهت آنها را بهبودیافته تلقی می‌کنیم. من شخصا بیمارانی دارم که سرپایی معالجه می‌شوند و قبلا تست کرونای آنها مثبت بوده است. اینها نیز جزو بهبودیافتگان محسوب می‌شوند. پس آمار بالای بهبودی‌ها طبیعی است و با پذیرش ابتدای سال مطابقت دارد. در کنار روند کاهش موارد جدید ابتلا به کرونا، میزان بهبودیافتگان نیز در حال افزایش است اما در صورت عدم توجه مردم به نکات بهداشتی، سیر شیوع کرونا در کشور دوباره جهشی می‌شود.
 
عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا گفت: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت که چند روز پیش اعلام شد، کشورهایی که طرح قرنطینه خانگی را زودهنگام به اتمام رسانده‌اند و افراد برای انجام امورات روزمره و حضور در محل کار و... از منزل خارج شده‌اند، ممکن است با افزایش چرخه انتقال وسیع ویروس کرونا مواجه شوند.
 
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: در این روزهایی که ویروس کرونا پهنه جغرافیای کشور را در بر گرفته و به سرعت در حال شیوع است، تحرکات فیزیکی مردم در انظار عمومی و حضور آنها در محافل، محل کار و... موجب می‌شود روند انتقال این ویروس به دیگران سرعت بیشتری بگیرد و جامعه را به این بیماری خطرناک آلوده کند.
 
وی خاطرنشان کرد: انتقال ویروس کرونا از بیماران مبتلا به سایرین در صورت حضور مردم در اماکن عمومی و نیز عدم رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی نه‌تنها مشکلات فراوانی را متوجه کادر پزشکی می‌کند، بلکه باعث همه‌گیری این بیماری و احتمال مرگ خیلی از هموطنان‌مان خواهد شد. عضو هیأت‌علمی دانشگاه و فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: اگر مردم محدودیت‌های اجتماعی را رعایت نکنند، موج اپیدمی همه‌گیری ویروس کرونا در کشور افزایش می‌یابد و تعداد مبتلایان به این بیماری تصاعدی بالا می‌رود، چرا که کرونا در کشور هنوز در مرحله اپیدمی است و به مرحله مهار آن نرسیده‌ایم.
 
مردانی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سرایت و قطع تدریجی زنجیره انتقال ویروس کشنده کرونا در کشور نباید محدودیت‌های قرنطینه‌ای برداشته می‌شد و مجوز فعالیت باید فقط به مشاغل و کسب‌و‌کارهایی داده می‌شد که یا در معرض ورشکستگی قرار دارند یا فعالیت آنها برای تولید مواد غذایی و بهداشتی ضروری است.
 
عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا به شلوغی خیابان‌ها، ایجاد ترافیک شدید و حضور گسترده مردم در بیرون از خانه همچنین استفاده خیلی از شهروندان از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی (مترو و اتوبوس) در هفته جاری اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه شلوغی خیابان‌ها و اماکن عمومی طی 3-2 روز گذشته در برخی مناطق همچون روزهای قبل از کروناست.
 
وی در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که آیا این امکان وجود دارد که موج دوم شیوع کرونا در سطح وسیع به کشور بازگردد، گفت: اگر چه موج دوم شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها اتفاق افتاده است اما بعید به نظر می‌رسد چنین پدیده‌ای در کشور رخ دهد، چرا که میزان ابتلا در ایران در موج اول این بیماری بسیار بالا بوده است و اکثر مردم به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 
عضو هیأت‌علمی دانشگاه و فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: مردم باید به توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال این بیماری خطرناک توجه ویژه کنند. رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در خانه و محل کار به اندازه یک متر و اجتناب از سفرهای غیرضروری یا حضور در محافل عمومی نکاتی است که باز مورد توجه قرار گیرد.
 
* در استان‌ها چه خبر است؟
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره استان‌های درگیر کرونا گفته بود: در برخی استان‌ها روند کاهشی مشاهده شده و در ۶ تا ۸ استان از جمله تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، فارس و خراسان رضوی روند ابتلا با شیب قبلی ادامه دارد. مراکز این استان‌ها به نوعی کلانشهرها محسوب می‌شوند و این موضوع باید در ترددها و رفت و آمدها مورد نظر قرار بگیرد.
 
آخرین آمار قم که یکی از کانون‌های شیوع کرونا بوده، نشان می‌دهد این استان در بهبود بیماران و کاهش تعداد مبتلایان جزو پیشتازان است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ابتدای هفته گفته بود 290 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و تعداد ورودی و ترخیصی اینگونه بیماران در بیمارستان‌های قم ثابت شده است. بیماری در استان مدیریت شده ولی هنوز مهار نشده است و مهار این بیماری بستگی به عملکرد در هفته‌های آینده دارد، باید طرح فاصله‌گذاری هوشمند به صورت دقیق اجرا شود.
 
طبق آخرین آمار در مدت 24 ساعت  77 نفر در مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی ابتلا به کرونا پذیرش شدند که 22 نفر از این تعداد در بخش‌های بیمارستان‌ها بستری و مابقی پس از معاینه و بررسی در بخش اورژانس مراکز با دستورات دارویی و بهداشتی مرخص شدند. همزمان 25 نفر از بیماران بستری در بخش‌ها پس از  بهبودی توسط پزشکان معالج از بیمارستان ترخیص شدند.
 
بدین ترتیب در قم مشاهده می‌شود روند بستری و ترخیص بیماران کرونایی تقریبا ثابت است و حتی تعداد بهبودیافتگان بیش از کسانی است که احتیاج به بستری دارند.
همچنین از استان مرکزی خبر می‌رسد تعداد ابتلا در این استان هم تا حدودی کاهشی بوده تا جایی که در آخرین آمار روزانه استانی فقط 24 مورد ابتلا ثبت شده است.
 
سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اعلام کرده بود: مجموع مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در استان به ۱۳۷۴ نفر رسیده و خوشبختانه از ابتدای شیوع بیماری در استان مرکزی ۹۷۰ نفر از بیماران «کووید-۱۹» در استان بهبود یافته‌اند. در حال حاضر در بیمارستان‌های استان ۱۱۳ بیمار مبتلا به کرونا ویروس بستری هستند که خدمات تخصصی درمانی لازم را دریافت می‌کنند و ۱۶۱ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در منزل بستری و قرنطینه هستند. روند مرگ‌ومیر در استان هم نسبتا تغییر نکرده و در آخرین آمار مرگ روزانه 5 نفر در این استان بر اثر کرونا ثبت شده است. خبرهای خوب از استان مازندران هم به گوش می‌رسد و مسؤولان استان از روند کاهشی ابتلا در این استان خبر می‌دهند.
 
قاسم احمدی‌لاشکی، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در این‌باره گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد آمار مبتلایان و میزان شیوع کرونا در استان رو به کاهش است ولی این نگرانی وجود دارد که با بازگشت به شرایط عادی و ورود مسافران، با افزایش مبتلایان روبه‌رو باشیم.
 
وی افزود: طی چند روز اخیر تعدادی مسافر به استان آمده‌اند که منتظر تاثیر این موضوع در آمار مبتلایان هستیم و امیدواریم مشکلی ایجاد نشود. به نظر ما بهتر است برداشتن قرنطینه‌های استان با رعایت دقت بیشتری انجام شود تا خدای نکرده رفع محدودیت‌ها باعث شیوع مجدد این ویروس در استان نشود.
 
آخرین آمار روزانه کرونا در لرستان هم نشان می‌دهد روزانه تقریبا 37 نفر به «کووید-19» مبتلا می‌شوند. آخرین آمار لرستان البته در 19 فروردین ثبت شده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته تعداد مبتلایان به کرونا در این استان به ۹۲۳ نفر رسیده است. تاکنون ۸۱ مورد فوت بر اثر بیماری کرونا در استان ثبت شده است. این تعداد مرگ و میر  و مبتلا از 2603 تست کرونا به دست آمده است. آخرین آمارهای خراسان رضوی هم نشان می‌دهد تاکنون تست کرونای 2088 نفر در این استان مثبت بوده و 359 نفر تاکنون فوت کرده‌اند. مسؤولان استان اعتقاد دارند روند بهبودی و ابتلا در این استان هم ثابت شده و می‌توان گفت کرونا در خراسان رضوی مدیریت شده است.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم گفت: با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده، تا ظهر 24 فروردین، 518 نفر در خراسان شمالی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد آمار فوتی‌ها به 54 نفر افزایش یافت. با کوشش‌های شبانه‌روزی انجام شده تاکنون 310 نفر از مبتلایان به این بیماری بهبود یافته و از مراکز درمانی در سطح استان مرخص شده‌اند. از استان آذربایجان شرقی هم  خبر می‌رسد ۷۲ درصد مبتلایان به بیماری کرونا در این استان بهبود یافته‌اند.
 
محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این‌باره گفت: از ابتدای اسفند ۹۸ تا امروز ۶ هزار و ۷۱ نفر با علائم حاد تنفسی به کل بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند و افراد مبتلا معمولاً یک دوره یک هفته تا  ۱۴ روزه در بیمارستان بستری می‌شوند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: «روز جمعه از بین بیماران بستری، مراجعان سرپایی و غربالگری شده، نتیجه آزمایش ۸۰ نفر مثبت اعلام شده و شمار مبتلایان به بیماری کرونا در آذربایجان شرقی به ۲ هزار و ۵۹۱ نفر افزایش یافته است. روز جمعه با فوت 7 بیمار مبتلا به کرونا در استان، شمار فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا به ۲۴۸ نفر رسید».
 
بررسی آمارهای کرونایی در استان‌ها نشان می‌دهد روند بهبودی افزایشی و روند ابتلا کاهشی بوده است که می‌تواند نتیجه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین امسال باشد و مشخص نیست آیا با بازگشایی کسب‌وکارها این آمارها تداوم خواهد داشت یا نه. به همین علت است که دکتر مردانی، عضو کمیته مقابله با کرونا به خبرنگار «وطن امروز» توصیه می‌کند از کرونا خبر خوب و امیدواری‌کننده که امید واهی به مردم بدهد منتشر نکنید، چون این آمار بشدت مستعد افزایش است و نباید به آن دلخوش کرد؛ مردم همچنان باید و باید و باید در خانه بمانند.
 
 
انتهای پیام/1404
منبع:جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان