۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین درخانه‌ماندن؛ فرصت مناسبی برای افزایش همدلی و رفع مشکلات را فراهم کرد/ برای در کنارهم بودن ارزش قائل شویم
کد خبر: ۳۴۱۴۸۲ نویسنده: الهه خوشبخت تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۳ ساعت: ۱۴:۳۴ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد مشاوره در مصاحبه با صبح قزوین:

درخانه‌ماندن؛ فرصت مناسبی برای افزایش همدلی و رفع مشکلات را فراهم کرد/ برای در کنارهم بودن ارزش قائل شویم

کارشناس ارشد مشاوره گفت: پیش از اینکه مردم مجبور به خانه ماندن شوند، نیز مشکلاتی در خانواده‌ها و بین زوجین وجود داشت و این موضوع مختص به این برهه از زمان نیست، اما برخی افراد از این فرصت برای برطرف کردن مشکلات و رفع تنش‌ها دارند.

درخانه‌ماندن؛ فرصت مناسبی برای افزایش همدلی و رفع مشکلات را فراهم کرد/ برای در کنارهم بودن ارزش قائل شویم

الهه خوشبخت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره استفاده مناسب از در کنارهم ماندن خانواده‌ها به واسطه شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: در کشور ما بنیان خانواده با دیدگاه دینی و اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد و همواره به‌عنوان مسئله‌ای مهم و دارای جایگاه بالا مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در این برهه خاص به دلیل شیوع کرونا نیز می‌توان از جنبه‌های مختلف به آن توجه داشت، بنابر دیدگاهی که به بنیان خانواده تمرکز دارد ماندن در خانه فرصتی را فراهم می‌کند تا اعضای خانواده که پیش از این وقت کمتری برای باهم بودن داشتند، بیشتر کنار هم باشند.

این کارشناس ارشد مشاوره ابراز کرد: پیش از قرنطینه نیز مشکلاتی در خانواده‌ها و بین زوجین وجود داشت و این موضوع مختص به این برهه از زمان نیست، اما برخی افراد از این فرصت برای برطرف کردن مشکلاتی که وقت کافی برای پرداختن به آن نداشتند بهره برده و سعی در کاهش مشکلات و تنش‌ها دارند.

وی افزود: همچنین این فرصت بیشتر صرف وقت بیشتری برای کودکان نیز فراهم می‌کند، البته مدیریت زمان ماندن در خانه به آگاهی و برنامه ریزی خاصی نیاز دارد که رسانه می‌تواند در انتقال این مفاهیم و بصیرت افزایی در این راستا نقش مهمی را ایفا کند.

این مشاور خانواده عنوان کرد: پیش از این بخشی از وقت در مدرسه و محل کار صرف می‌شد و به همین دلیل برنامه خاصی برای آن وجود ندارد؛ درواقع مشکل اصلی خانواده‌ها عدم مدیریت و برنامه ریزی در رفتار زوجین و همچنین والدین و فرزندان با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه برای درکنارهم ماندن ارزش قائل شویم، ادامه داد: البته در برخی موارد مطرح می‌شود که زمان قرنطینه و ماندن در خانه اختلافات را افزایش داده که تایید صحت این اخبار نیازمند تحقیق و بررسی دقیق در بخش‌های مختلف جامعه است، شاید در منطقه یا موارد خاصی چنین موضوعی مشاهده شده و درواقع در این باره بزرگ نمایی می‌شود.

نقش مهم رسانه و برنامه سازان در مدیریت زمان قرنطینه در خانه

خوشبخت تاکید کرد: لازم است با دید مثبت و البته واقع گرایانه موضوع را مورد بررسی قرار داد و نحوه مدیریت زمان و انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های مناسب را به افراد خانواده آموزش داد، لازم نیست تمام زمان به فعالیت‌های دسته جمعی اختصاص داده شود بلکه می‌توان زمانی را صرف فعالیت‌های انفرادی یا دو به دو بین زوجین و یا فرزند و والدین و زمانی را نیز برای اقدامات دسته جمعی صرف کرد.

وی افزود: ترس و اضطراب ناشی از احتمال انتقال ویروس به اعضای خانواده نیز یکی از مواردی است که در این ایام برای مشاوره درباره آن با ما تماس گرفته می‌شود، از این رو باید حس همدلی و همچنین حفظ آرامش به افراد منتقل شود.

این کارشناس ارشد مشاوره اذعان کرد: رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما نقش مهمی در این راستا ایفا می‌کنند، ما در برخی موارد شاهد ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی با مخاطب بالا هستیم که خود آن‌ها منجر به تنش و ایجاد موجی از رفتارها بین والدین و فرزندان می‌شود، لازم است برنامه سازان نمایش رفتارهای خوب را نیز مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: ساخت برنامه‌های اختصاصی مشاوره و روان‌شناسی دارای خلاقیت و باحضور خانواده‌ها یا طرح‌های مختلف دیگر که صرفا گفت‌وگو محور نباشند و پخش آن‌ها در زمان مناسب و همچنین در اختیار قرار دادن لیست مدون برنامه‌ها در دسترس مردم می‌تواند در انتقال اطلاعات لازم مفید باشد، چراکه بخشی از خانواده‌ها به این برنامه‌ها نیاز داشته اما از زمان پخش آن‌ها اطلاعاتی ندارند.

این مشاور خانواده اظهار کرد: مسائل اقتصادی نیز از چالش‌هایی است که خانواده‌ها با آن مواجه هستند، از این رو توجه ویژه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان با تاکید بر نقش مشاور در کاهش تنش‌ها گفت: دسترسی راحت و 24 ساعته به مشاور ضروری است و این موضوع می‌تواند به تصمیم گیری و آرام کردن جو خانواده‌ها کمک کند.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان