۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین امریکا همیشه ناقض تعهدات بین‌المللی است/ دولتمردان فعالیت‌های هسته‌ای را به قبل از برجام برگردانند
کد خبر: ۳۴۱۴۳۷ نویسنده: بهمن طاهرخانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۰ ساعت: ۱۵:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو کمیسیون قضایی مجلس:

امریکا همیشه ناقض تعهدات بین‌المللی است/ دولتمردان فعالیت‌های هسته‌ای را به قبل از برجام برگردانند

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: چون‌ غربی‌ها ناقض تعهدات و الزامات مربوط به برجام شدند؛ ما نیز حق داریم که به موجب مفاد قرارداد که در برجام پیش‌بینی شده فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را از سر بگیریم که شروع شده است.

امریکا همیشه ناقض تعهدات بین‌المللی است/ دولتمردان فعالیت‌های هسته‌ای را به قبل از برجام برگردانند

بهمن طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اشاره به اهمیت بهره‌مندی از دانش هسته‌ای برای رشد و توسعه کشور اظهار کرد: امروزه با ازدیاد جمعیت و کمبود منابع طبیعی در جهان مواجه هستیم که کشور ما نیز در این زنجیره و دایره محدودیت قرار دارد.

وی افزود: هر چند حسب ظاهر اکنون از لحاظ منابع انرژی غنی هستیم، اما یک روزی ممکن است ما نیز با این کمبودها برخورد کنیم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس تصریح کرد: با توجه به توسعه علمی در جهان، بشر از سوخت‌های فسیلی و سایر منابع برای تامین انرژی در بخش‌های مختلف استفاده می‌کند.

وی عنوان کرد: منابع نامحدود انرژی در دامن طبیعت وجود دارد؛ همچون انرژی خورشیدی و انرژی هسته‌ای و یا سایر منابعی که ممکن است هنوز ناشناخته بوده و یا در آینده کشف شوند لذا تجهیز کشور به دانش روز ضرورت دارد.

طاهرخانی تصریح کرد: ما امروز به لحاظ انرژی هسته‌ای دارای توانمندی‌هایی بوده و صاحب دانش بومی شدیم و در بخش‌های بومی سازی کرده‌ایم.

لزوم ‌بهره‌مندی از فناوری و دانش روز برای دستیابی به رشد و توسعه

عضو کمیسیون قضایی مجلس بیان کرد: در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در توسعه علم، دانش و پزشکی، نانوتکنولوژی و امثال آن نیازمند آن هستیم تا مثل کشورهایی که دارای این دانش هستند ما نیز در بحث استفاده صلح آمیز به آن حد توانمندی علمی برسیم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس عنوان کرد: قطعاً در آینده ما نیازمند آن هستیم که از دانش روز برخوردار باشیم و بتوانیم از منابعی که در اختیار داریم بهینه‌تر استفاده کرده و هدررفت کمتری داشته باشیم؛ لذا لازم است ما نیز همچون کشورهای دارای دانش هسته‌ای صلح آمیز؛ از این حیث برخوردار باشیم.

وی با اشاره به روز ملی فناوری هسته‌ای ابراز کرد: این روز برای کشور ما از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، به ویژه اینکه ما هم جزو باشگاه انرژی هسته‌ای کشورهای دارای توانمندی هسته‌ای و جزو 8 کشور توانمند هستیم.

طاهرخانی بیان کرد: به صورت رسمی هم منابع بین‌المللی مربوطه نظیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ورود ما را به باشگاه هسته‌ای کشورهای صاحب دانش هسته‌ای را قبول کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به مباحث اعتقادی و آموزه‌های دینی معتقدیم که باید از علوم مختلف به نفع بشریت و در راستای توسعه علم، دانش و فناوری برای آینده بشر استفاده کرد و ما نیز طبیعتا این حق را خواهیم داشت.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما نیز باید این دانش، فن و تکنولوژی که بسیار پیچیده، علمی و هوشمندانه است در اختیار داشته باشیم و امیدواریم همانطور که در جهات صلح آمیز تا به امروز توانستیم توفیقاتی در این زمینه داشته باشیم همچنان این روند در آینده ادامه داشته باشد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: ایران تعهداتی را در باب این مباحث در برجام پذیرفته بود، اما امریکایی‌ها و در ادامه اروپایی‌ها بدعهدی کردند؛ این در حالی است که امریکایی‌ها در دنیا ناقض تعهدات بین‌المللی بوده و در این زمینه مشهور هستند.

کشور به لحاظ علمی از موقعیت بالایی برخوردار است

وی عنوان کرد: امریکا نه فقط در بحث برجام بلکه در بسیاری از تعهدات بین المللی که ملتزم به اجرای مفاد تعهدات بین‌المللی بوده همچون توافق آب و هوایی، از آن خارج شده و بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان است که تخریب کره زمین و محیط زیست را به دنبال دارد که نشانگر آن است که امریکایی‌ها همواره به تعهدات خود عمل نکردند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها نیز علی‌رغم وعده و وعیدهای پوچ و توخالی که دادند در نهایت نتوانستند از زیر بار اوامر امریکایی‌ها خارج شوند.

طاهرخانی تصریح کرد: ما در آن حدی که از لحاظ تعهدات و الزامات قراردادی متعهد بودیم و در مکانیزم مربوط به اجرای برجام این پیش‌بینی شده بود که اگر آن کشورها ناقص تعهدات خود بودند ما نیز مجدد به وضعیت سابق خود بازگردیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه حاکمیت، دولتمردان و سیاستمداران ایران این تصمیم را گرفتند و مرحله به مرحله به سمت فعالیت‌های هسته‌ای قبل از برجام برگشتند.

این مقام مسئول تاکید کرد: در هر حال چون‌ غربی‌ها ناقض تعهدات و الزامات مربوط به برجام شدند؛ از لحاظ حقوق بین الملل و قواعد حقوقی چه در قراردادهای دوجانبه‌ای و چه چندجانبه بین المللی ما نیز حق داریم که به موجب مفاد قرارداد که در برجام پیش‌بینی شده فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را از سر بگیریم که شروع شده است.

طاهرخانی تصریح کرد: خوشبختانه ایران به لحاظ علمی از موقعیت بالایی برخوردار بوده و سرآمد است و دانشمندان زیادی از این کشور در طول تاریخ بروز و ظهور کردند. ایران، مهد علم و دانش در همه ابعاد و زمینه‌های علوم و فنون بوده و توانمندی و فرهیختگی در جوانان و اندیشمندان کشور وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان گفت: با یک برنامه ریزی دقیق می‌توانیم خیلی سریع کشور را به نقطه علمی در سطح بالای بین‌المللی و جهانی برسانیم و به سمت و سوی توسعه و پیشرفت سوق دهیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان