۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۱۳۵ واحد اقتصادی قزوین در سال رونق تولید احیا شد
کد خبر: ۳۴۱۴۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۰ ساعت: ۱۳:۱۹ ↗ لینک کوتاه

معاون اقتصادی استاندار قزوین:

۱۳۵ واحد اقتصادی قزوین در سال رونق تولید احیا شد

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: ۱۳۵ واحد اقتصادی استان شامل ۸۲ واحد صنعتی، ۴۶ واحد کشاورزی و هفت واحد گردشگری در سال رونق تولید احیا و به چرخه تولید بازگشت.

۱۳۵ واحد اقتصادی قزوین در سال رونق تولید احیا شد
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ عیسی قبادی با اشاره به اقدامات انجام شده در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان اظهار کرد: در سال گذشته ۳۳ جلسه کارگروه اصلی و ۱۰۵ جلسه کارگروه فرعی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان تشکیل شد و در مجموع با ۷۶۸ مصوبه مشکلات ۳۷۴ واحد تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری استان مورد رسیدگی قرار گرفت.
 
وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌های انجام شده در جلسات کارگروه و مکاتبات صورت گرفته، ۱۳۵ واحد اقتصادی استان شامل ۸۲ واحد صنعتی، ۴۶ واحد کشاورزی و هفت واحد گردشگری احیا و به چرخه تولید بازگشت.
 
معاون اقتصادی استاندار قزوین تصریح کرد: پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ با ابلاغ بانک مرکزی و در راستای رونق تولید و اشتغالزایی به واحدهای تولیدی متقاضی با نرخ سود ۱۸ درصد در دستور کار کارگروه‌های تسهیل استانی قرار گرفت.

قبادی اضافه کرد: در سال ۹۸ تاکنون بیش از ۵۶۵ میلیارد تومان تسهیلات بهین یاب به ۲۵۴ واحد صنعتی و کشاورزی استان پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بخش صنعت که در مناطق کمتر توسعه یافته با نرخ ۱۲ درصد و در مناطق برخوردار با نرخ ۱۴ درصد پرداخت می‌شود، توسط هفت بانک صنعت و معدن، ملی، تجارت، سپه، توسعه تعاون، آینده و پست بانک در سه بخش سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی در حال پرداخت است و در سال ۹۸، ۱۴۹میلیارد تومان به ۲۱ واحد صنعتی پرداخت شده است.

قبادی بیان کرد: این تسهیلات در بخش کشاورزی توسط سه بانک کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک با نرخ هفت تا ۱۵ درصد در حال پرداخت است که در سال ۹۸، ۲۷ واحد کشاورزی به مبلغ ۶۹ میلیارد تومان از این تسهیلات استفاده کردند.

پرداخت ۵۶۵ میلیارد تسهیلات بهین یاب به واحدهای صنعتی و کشاورزی استان 

معاون استاندار اضافه کرد: تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۸ به ۸۷۰ نفر به مبلغ بیش از ۳۴ میلیارد تومان پرداخت شد.

قبادی گفت: همچنین از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ نیز بیش از یک میلیارد تومان در سال ۹۸ پرداخت شد.  

وی در خصوص تسهیلات اشتغالزایی بهزیستی عنوان کرد: از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۸، تاکنون ۲۸۸ نفر به مبلغ حدود ۱۲.۵ میلیارد تومان از این تسهیلات استفاده کردند.

این مقام مسئول اضافه کرد: از مجموع ۸۳ واحد تولیدی تعداد ۵۶ مورد تحت تملک بانک‌های عامل و ۲۷ مورد در شرف تملیک بودند که با برگزاری ۱۱ جلسه، تعداد واحدهای مورد بررسی به ۴۰ واحد تولیدی تحت تملک و ۱۵ واحد تولیدی در شرف تملیک کاهش یافت.

قبادی ابراز کرد: همچنین طی جلسات و بررسی‌های انجام شده تاکنون ۳۲ واحد تولیدی از تملک بانک‌ها خارج شده که از این میزان در حال حاضر۲۲ واحد فعال و ۱۰ واحد راکد است.

وی با اشاره به طرح‌های جدید در دست اجرا در استان، اضافه کرد: یکی از این طرح‌ها ایجاد پردیس روستایی در استان است که با دستور استاندار مقرر شد طرح مذکور در سال جاری در ۵۰ روستای استان اجرایی شود و در حال حاضر نیز طرح مذکور به صورت پایلوت در روستاهای شاهین تپه دشتابی و کلنجین آبگرم در حال اجرا است.

قبادی گفت: با توجه به این طرح، فرمانداری‌ها باید روستایی را که دارای ظرفیت و قابلیت خوبی برای ایجاد جنبه‌های مختلف تولیدی در قالب طرح پردیس‌های تولید روستایی هستند و متقاضی و سرمایه گذار مناسب نیز برای آنها وجود دارد شناسایی و معرفی نمایند.

بازگشت ۳۲ واحد تولیدی در تملک بانک‌ها به چرخه تولید استان

قبادی تصریح کرد: هنوز اعتبارات مورد نیاز به طرح پردیس روستایی تخصیص داده نشده است ولی هزینه‌های این طرح در بخش طراحی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به میزان ۶۰ میلیون ریال برای هر یک از ۲ روستای مذکور اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح پردیس روستایی با هدف کمک به توسعه اقتصادی روستاها و ایجاد اشتغال در مناطق محروم و دور افتاده اجرا می‌شود، افزود: در این طرح که کاملا برگرفته از متن قانون برنامه ششم توسعه کشور است، در روستاهایی که مطالعات مربوط به توسعه اقتصادی آنها طی سه سال گذشته انجام شده و ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی آنها به طور دقیق و علمی مورد شناسایی قرار گرفته، فضاهایی به روستائیان واگذار می‌شود تا بتوانند کارگاه‌های تولیدی خود را ایجاد کرده و فعالیت‌های تولیدی و درآمدزایی خود را آغاز کنند.

وی در خصوص طرح شهرک پوشاک در استان، گفت: به منظور ایجاد این شهرک مقرر شد به میزان ۸۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی کاسپین ۲ واقع در شهرستان آبیک به شرکت شهرک‌های صنعتی استان اختصاص یابد.  

قبادی بیان کرد: با توجه به آخرین جلسه مربوط به راه اندازی این شهرک، مقرر شد یک تیم کارشناسی مرکب از فرمانداری آبیک، راه و شهرسازی، شرکت شهرک‌های صنعتی، محیط زیست، شهرداری و نماینده معاونت هماهنگی امور عمرانی و اقتصادی تشکیل شده و برای نحوه اجرا و شروع عملیات اقدام لازم را به عمل آورند.

معاون استاندار در خصوص طرح ایجاد شهرک شیرینی و ارائه محصولات شیرینی و باقلوای قزوین به عنوان سوغات این شهر، گفت: این طرح از سال ۱۳۹۲ در جلسات سرمایه گذاری استان مطرح شده بود و نهایتا در قالب مجتمع خدماتی رفاهی در آزاد راه قزوین –زنجان موافقت کارگروه زیربنایی و ستاد سرمایه گذاری استان را دریافت کرد.

وی افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده برای پرداخت عوارض مربوط و راه اندازی آن، موضوع تبدیل مجتمع مذکور به شهرک صنعتی خصوصی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی استان مطرح شد.

قبادی در پایان گفت: پس از آن جلسات تبدیل شهرک شیرینی به یک شهرک خصوصی صنعتی در معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد و موضوع احداث شهرک شیرینی در حال حاضر از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حال انجام است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان