۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین از کرونا نترسید اما آن را جدی بگیرید/ عدم رعایت نکات بهداشتی، ابتلا به بیماری را تضمین می‌کند!
کد خبر: ۳۴۱۴۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۰ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

از کرونا نترسید اما آن را جدی بگیرید/ عدم رعایت نکات بهداشتی، ابتلا به بیماری را تضمین می‌کند!

شاید این روزها مردم از "کرونا" بترسند، اما باید گفت که به جای ترس و اضطراب بی‌مورد باید این بیماری را جدی بگیریم و بر نکات بهداشتی پایبند باشیم.

از کرونا نترسید اما آن را جدی بگیرید/ عدم رعایت نکات بهداشتی، ابتلا به بیماری را تضمین می‌کند!
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ وقتی می‌پرسیم سلامتی چیست؟ باید بگوییم که واژه‌ سلامتی، بسته به شرایط و آدم‌های مختلف، دارای معانی متفاوتی است. سلامتی جسمی برای انسان‌ها همان وضعیت خوب بدنی تلقی می‌شود که ناشی از فعالیت‌های روزانه‌ جسمی مانند ورزش، تغذیه‌ خوب و خواب کافی است.
 
در حقیقت، بیش‌تر آدم‌ها وقتی می‌خواهند سلامتی را تعریف کنند، درباره‌ سلامت جسمی صحبت می‌کنند؛ بهداشت هم یکی از ارکان بدست آوردن سلامتی است که باید رعایت شود. درواقع بهداشت نیز تامین، حفظ و بالا بردن سطح سلامت است. لذا این روزها باتوجه به شیوع ویروس کرونا، سلامتی و بهداشت هم اهمیت چندبرابری پیدا کرده است.
 
با شیوع ویروس کرونا در ایران، استرس و نگرانی هم به سراغ بسیاری از مردم آمد، در حالی که باید در مقابله با این بیماری آرامش خود را حفظ کنیم چراکه ترس و اضطراب نیز موقعیت دشوار کنونی را بدتر می‌کند.

فرصت را غنمیت شمردیم تا برای آشنایی بیشتر با شرایط ابتلا به کرونا، به مصاحبه با فردی بهبود یافته از این بیماری بپردازیم.

صبح قزوین: چند سال دارید؟ آیا به بیماری زمینه‌ای خاصی مبتلا هستید؟

۳۳ سال سن دارم و خوشبختانه هیچ گونه بیماری زمینه‌ای ندارم.

صبح قزوین: علائم اولیه بیماری در شما چه بود؟

سستی بدن و کم انرژی بودن جزو اولین نشانه‌های ویروس کرونا در بدنم بود.

صبح قزوین: چطور متوجه این بیماری شدید؟

احساس سستی و ضعف شدید در بدنم می‌کردم و کم اشتها شده بودم.

صبح قزوین: در کدام قسمت بدن خود احساس درد بیشتری داشتید؟

زمانی که سرفه می‌کردم در قسمت ریه خود احساس درد شدیدی داشتم. نفس کشیدن برایم دشوار شده بود.

صبح قزوین: در خانه یا بیمارستان درمان شدید؟

از آن روزی که احساس سستی در بدنم رخ داد، به پزشک عمومی مراجعه کردم و گفتند که یک سرما خوردگی ساده است و من را با دستگاه‌های معمولی معاینه می‌کردند. اما در روز پنجم بیماری حتی توان بالا رفتن از یک پله را نداشتم؛ به متخصص مراجعه کردم که پس از بررسی‌های دقیق تشخیص داد که مبتلا به ویروس کرونا شده‌ام و سپس در یکی از بیمارستان‌های قزوین بستری شدم.

صبح قزوین: عملکرد کادر درمانی در بیمارستان چطور بود؟

بسیار رفتار محترمانه‌ای با بیماران کرونایی داشتند که باعث روحیه و دلگرمی ما می‌شد و به همه بیماران رسیدگی خوبی داشتند و ارتباط صمیمانه‌ای که با مبتلایان به این بیماری نیز برقرار می‌کردند، موجب می‌شد تا بهتر بر بیماری غلبه کنیم.

صبح قزوین: چندروز قرنطینه شدید؟

پنج شب و شش روز در بیمارستان بستری شدم و سپس حدود ۱۷ روز هم در منزل قرنطینه بودم که در تمامی این روزها همسرم به من رسیدگی می‌کرد.

صبح قزوین: واکنش خانواده و اطرافیان نسبت به این بیماری چگونه بود؟

به دلیل اطلاع رسانی تلویزیون و رسانه‌ها، اطرافیان با این بیماری آشنایی و اطلاعات خوبی داشتند و تمام نکات بهداشتی را رعایت می‌کردند؛ با همه خانواده در زمان قرنطینه و درمان نیز از طریق تلفن صحبت می‌کردم و هیچ نگرانی نداشتیم.

صبح قزوین: در دوران قرنطینه روزانه چه کارهایی را انجام می‌دادید؟

بیشتر استراحت می‌کردم و گاهی هم در حیاط منزل به ورزش کردن مشغول می‌شدم و مایعات، سبزیجات و میوه بیشتری نسبت به روزهای قبل مصرف می‌کردم.

صبح قزوین: توصیه شما به افرادی که اکنون درگیر بیماری هستند چیست؟

توصیه می‌کنم کسانی که اکنون دچار این بیماری هستند حتما استرس خود را کنترل کنند و اگر به تغذیه خود توجه کنند و تغذیه سالم و خوبی داشته باشند، به مرور زمان بهبود خواهند یافت. مردم بدانند حتی اگر دچار این بیماری شدند؛ استرس نداشته باشند و با آرامش کامل روند درمانی خود را طی کنند.

از مصرف غذاهای چرب و فست فودها اکیدا پرهیز کنید

در ادامه برای اطلاعات بیشتر درباره “کرونا” و نکاتی که باید در این باره رعایت کنیم، به سراغ مصاحبه با پزشک متخصص ریوی رفتیم.

حمیدرضا نجاری در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین اظهار می‌کند: معمولا تب و لرز، گلو درد، سرفه خشک و تنگی نفس از علائم ابتلا به ویروس کرونا است؛ البته این علائم در افراد مختلف نیز شدت و ضعف دارد، از دست دادن حس بویایی و چشایی هم می‌تواند نشانه ابتلا به این ویروس باشد.

این متخصص ریه ادامه می‌دهد: توصیه می‌کنم که برای حفظ سلامتی خود در این روزها، از همه گروه‌های غذایی به میزان کافی استفاده کنید؛ مصرف سبزیجات تازه و میوه‌ها، به ویژه میوه‌هایی که حاوی ویتامین c هستند نیز به افزایش ایمنی بدن می‌تواند کمک بسیاری کند.

وی تاکید می‌کند: در کنار تمامی این موارد باید از مصرف غذاهای چرب و فست فودها اکیدا پرهیز کرد و نوشیدن آب و مایعات فراوان را در اولویت قرار داد.

این پزشک متخصص ریه عنوان می‌کند: همه افراد جامعه در صورتی که اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت نکنند، در معرض ویروس خواهند بود اما معمولا این ویروس برای کسانی که بیماری زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های کلیوی دارند خطرناک‌تر است و البته مادران باردار و افراد مسن نیز باید مراقب باشند در معرض این ویروس قرار نگیرند.

نجاری ابراز می‌کند: نخستین گام در پیشگیری از ابتلا به کرونا این است که به جز موارد خیلی ضروری، در خانه بمانیم و از حضور در مکان‌های شلوغ و پرتردد خودداری کرده و اصول بهداشت فردی مثل شستن درست و مرتب دست‌ها به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا مایع را رعایت کنیم.

وی می‌افزاید: توصیه می‌کنم که هنگام حضور در سطح شهر حتما فاصله یک و نیم متری را از افراد حفظ کرده و در صورت حضور در اماکن شلوغ نیز از ماسک استفاده کنید؛ همچنین آداب تنفسی را هم باید رعایت کنید، یعنی هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی یا آرنج، دهان و بینی را بپوشانیم.

نجاری ادامه می‌دهد: باید این روزها نایلون‌های خرید را داخل منزل نیاوریم و مواد خوراکی را تا حد امکان به صورت بسته بندی خریداری کنیم و به محض ورود به منزل، بسته‌ها را با آب و مایع ظرفشویی ضدعفونی کنیم؛ مواد خوراکی غیرقابل شستشو مثل نان را باید حتما قبل از مصرف داغ کرده و با ورود به منزل وسایل شخصی خود مثل کلید و گوشی همراه را با محلول الکل ضدعفونی کنید.

کرونا در شرایط حاد، آسیب کلیوی و قلبی را در پی دارد

این متخصص ریه بیان می‌کند: مردم در خانه بمانند و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید و با ورود به سامانه salamat.gov.ir از وضعیت خود در مورد بیماری کرونا مطلع شوند و از رفتن به میهمانی و تشکیل جمع‌های خانوادگی خودداری کنند.

این پزشک تصریح می کند: در صورت داشتن یک یا چند علامت از علائمی که ذکر شد، نخست آرامش خود را حفظ و مصرف مایعات گرم و انواع سوپ که برای بهبود بیماری بسیار مفید است را رعایت کنید و همچنین مردم می‌توانند در صورت داشتن علائم خفیف ضمن تماس با مراکز خدمات جامع سلامت یا یکی از مراکز پاسخگویی تلفنی ۴۰۳۰ و ۱۱۵ مشاوره لازم را دریافت کنند.

نجاری تاکید می‌کند: مردم باید در صورت شدت علائم به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا درمانگاه‌های خصوصی مراجعه کنند و از حضور مستقیم به بیمارستان‌ها خودداری کنند.

وی می‌گوید: استفاده از ماسک‌های ساده جراحی برای کسانی که دارای علائم بیماری مانند عطسه و سرفه هستند برای جلوگیری از آلوده شدن اطرافیان توصیه می‌شود و همچنین کسانی که از بیمار مبتلا مراقبت می‌کنند نیز باید از ماسک استفاده کنند؛ اما بقیه مردم هم در صورتی که مجبورند در اماکن شلوغ و پرتردد حضور پیدا کنند بهتر است از ماسک استفاده کنند.

این متخصص ریه بیان می‌کند: ماسک‌های جراحی حداکثر سه ساعت و ماسک‌های فیلتردار حداکثر شش ساعت می‌تواند روی صورت باشد و بعد از این زمان باید تعوض شود چراکه استفاده طولانی مدت از یک ماسک و دست‌کاری کردن و درآوردن و استفاده مجدد آن، می‌تواند باعث آلودگی و ایجاد بیماری شود.

نجاری ابراز می‌کند: از این بیماری نباید ترسید و باید آن را به شدت جدی گرفت و همه نکات توصیه شده را به دقت رعایت کرد؛ این بیماری یک بیماری تنفسی است پس طبیعتا ریه‌های فرد مبتلا، نخستین عضوی است که درگیر می‌شود؛ اما در موارد شدیدتر آسیب‌های کلیوی و قلبی نیز ممکن است، اتفاق بیفتد.

این متخصص ریه در پایان تصریح می‌کند: عدم تغذیه مناسب، مصرف دخانیات، عدم تحرک کافی و عدم دریافت ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، البته در بعضی افراد که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند نیز مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند یا انجام شیمی درمانی در بیماران سرطانی نیز نقص ایمنی را به همراه دارد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان