۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اخراج محترمانه ۵۱ نفر از پرسنل عوارضی‌های قزوین!!/ خودتان را به بیمه‌بیکاری معرفی کنید/ وزارت راه‌وشهرسازی پاسخگو نیست
کد خبر: ۳۴۱۳۶۴ نویسنده: مهین کشاورز تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۸ ساعت: ۱۵:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از مشکلات کارکنان عوارضی‌ گزارش می‌دهد؛

اخراج محترمانه ۵۱ نفر از پرسنل عوارضی‌های قزوین!!/ خودتان را به بیمه‌بیکاری معرفی کنید/ وزارت راه‌وشهرسازی پاسخگو نیست

از سال گذشته با الکترونیکی شدن پرداخت عوارض، کارکنان عوارضی‌های قزوین دچار مشکل شدند. طی این ایام کارکنان بیکار شده در یک شرکت خصوصی اداره راه به کار گرفته شده بودند اما روز گذشته پس از چندماه، پیامکی برای کارکنان این عوارضی ارسال شده که نشان از بیکار شدن آنها داشت.

اخراج محترمانه ۵۱ نفر از پرسنل عوارضی‌های قزوین!!/ خودتان را به بیمه‌بیکاری معرفی کنید/ وزارت راه‌وشهرسازی پاسخگو نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه‌ها‌ از اواخر سال 97 و با هدف کاهش ترافیک و افزایش راندمان، ایمنی و سرعت اجرا شد.

این طرح اگرچه مزایای خود را داشت، اما از ابتدا این نگرانی را برای کارکنان عوارضی‌ها ایجاد کرد که با اجرای این طرح و عدم نیاز به نیروی انسانی، ممکن است کار خود را از دست بدهند.

مسئولان نیز در پاسخ به این نگرانی اظهار کردند که کارکنان عوارضی‌ها در زمینه‌های راهداری و خدمات جدید آزادراهی به کار گرفته خواهند شد؛ موضوعی که در ادامه با اما و اگرهایی روبرو شده و به نحو کامل تحقق پیدا نکرد.

از سال گذشته با الکترونیکی شدن پرداخت عوارض، کارکنان عوارضی‌های قزوین دچار مشکل شدند و با برگزاری تجمعاتی مقابل استانداری و اداره کل راه و شهرسازی قزوین به بیان مطالبات خود پرداختند. این مطالبه گری‌ها از سوی کارکنان عوارضی‌ها به تهران و وزارت راه هم کشیده شد تا راه حلی برای رفع مشکلات این کارکنان درنظر گرفته شود.

طی این ایام کارکنان بیکار شده عوارضی‌های قزوین در یک شرکت خصوصی اداره راه به کار گرفته شده بودند اما روز گذشته پس از چندماه، پیامکی برای کارکنان این عوارضی ارسال شده که نشان از بیکار شدن این کارکنان داشت که گلایه‌های این عزیزان را چندبرابر کرد.

در متن پیامک کارکنان عوارضی‌های قزوین آمده است که قرارداد آن‌ها پایان یافته است و از آن‌ها خواسته تا به بیمه‌ی بیکاری مراجعه کنند. پیامکی که تعجب این پرسنل را برانگیخت و موجب شد تا امروز مقابل استانداری تجمع کرده و مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند.

"احتراما، با توجه به اتمام قرارداد همکاری فیمابین در اول فروردین 1399، در صورت تمایل به استفاده از بیمه بیکاری، با توجه به تسهیلاتی که سازمان تامین اجتماعی برای ثبت نام درنظر گرفته است، صرفا تا پایان فروردین ماه می‌توانید با مراجعه به سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری (https://bimebikari.mcls.gov.ir/) بدون نیاز به مراجعات حضوری، از مزایای آن بهره مند گردید. بدیهی است این شرکت آماده همکاری و ارائه مستندات لازم در چارچوب قانون و مهلت مقرر است.»

در پی دریافت این پیامک پرسنل عوارضی‌های قزوین امروز در مقابل استانداری و اداره کل راه و شهرسازی قزوین تجمع کردند، ما نیز به میان تجمع کنندگان رفتیم تا تا درباره‌ی مطالباتشان با آن‌ها گفت‌وگو کنیم.

پرسنل عوارضی‌های قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره مطالبات خود اظهار کردند: از تاریخ 28 اسفند 97 که طرح الکترونیکی شدن عوارض آغاز شد، ما حدود سه ماه در سازمان راهداری بلاتکلیف بودیم. تا اینکه بعد از آن به ما اعلام کردند نیروها تقسیم شده و تعدادی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌روند، تعدادی دیگر از نیروها نیز با پیمانکار طرح یعنی شرکت سپندار همراهی کنند.

تقسیم ناعادلانه نیروها میان راهداری و شرکت پیمانکار

این تجمع کنندگان در ادامه توضیح دادند: متاسفانه تقسیم نیروها عادلانه نبود و برخورد سلیقه‌ای وجود داشت، برخی دوستان با رابطه‌هایی که داشتند به سازمان راهداری رفتند و اکنون نیز آنجا مشغول کارند، تعدادی دیگر از دوستان را نیز برای مصاحبه به شرکت پیمانکار یعنی شرکت سپندار ارجاع دادند.

کارکنان عوارضی‌های قزوین بیان کردند: شرکت پیمانکار به ما وعده‌هایی مبنی بر انعقاد قرارداد یک ساله و همچنین وعده‌ی شغل پنج ساله، مزایا و کار به صورت شیفتی به ما داده شد.

این تجمع کنندگان اذعان کردند: ما نیز پذیرفتیم و قرار شد تعدادی از کارکنان با شرکت پیمانکار همکاری کنند، اما پس از آن حدود یک ماه تا 45 روز باز هم شرکت پیمانکار ما را بلاتکلیف گذاشت. با این وجود مجددا شرکت دیگری به نام «توسن سها» که زیر مجموعه شرکت سپندار یعنی پیمانکار طرح بود برای کار به ما معرفی شد.

این کارکنان اذعان کردند: ما قبول نکردیم که با این شرکت همکاری کنیم، در ادامه طی جلسات مختلفی که با استانداری و در کمیسیون کارگری داشتیم، به ما تعهد داده شد مرکز پاسخگویی که قولش را به ما داده بودند راه اندازی شود تا در آن مشغول شویم، ما نیز با این وعده همکاری با شرکت مذکور را پذیرفتیم.

وزارت راه و شهرسازی پاسخگو نیست

این تجمع کنندگان اضافه کردند: ما حدود شش ماه با این شرکت کار کردیم و متاسفانه به جز یک قرارداد که تابستان زیر نظر استانداری بسته شد، پیمانکار هیچ نوع قراردادی با ما امضا نکرده است. تا اینکه از یکم فروردین به بهانه کرونا به همکاران گفتند سر کار نیایید و ما نیز پذیرفتیم به صورت شیفتی با تعداد کم کار کنیم تا موارد بهداشتی نیز رعایت شود.

پرسنل عوارضی‌های قزوین گفتند: اکنون پس از گذشت 16-17 روز به ما پیامک داده‌اند شما اخراج هستید و باید به دنبال بیمه بیکاری بروید. مرکز پاسخگویی را به بهانه کرونا تعطیل کردند، اما نکته اینجاست که این مرکز غیرحضوری است و هیچ ارباب رجوعی ندارد که مشکل بهداشتی ایجاد کند.

این شهروندان قزوینی در ادامه تصریح کردند: این در حالی است که تمام دفاتر مرکز پاسخگویی دیگر پا برجا هستند و فقط اینجا عذر ما را خواسته‌اند، همچنین قرار بود با ما قرارداد یکساله منعقد شود، اما هیچ قراردادی امضا نشد.

این تجمع کنندگان مشکل اصلی خود را تقسیم ناعادلانه نیروها میان سازمان راهداری و شرکت پیمانکار دانسته و تاکید کردند: ما می‌خواهیم بدانیم این تقسیم بر چه اساسی بوده؟ ما به وزارت راه و شهرسازی هم مراجعه کرده‌ و هیچ جواب قابل قبولی دریافت نکردیم، در وزارتخانه ما را به معاونان وزیر ارجاع می‌دهند، معاونان وزیر هم در نهایت به همین شرکت پیمانکار حواله می‌دهند.

عدم پرداخت حقوق 13 نفر از کارکنان از چهار ماه قبل

کارکنان عوارضی‌های قزوین اضافه کردند: ما مجموعا 51 نفر نیروی بلاتکلیف هستیم که از این میان 13 نفر از همکاران ما چهار ماه است که حقوق نگرفته‌اند، دیگران در این شش ماه حقوق دریافت کرده و بیمه هم واریز شده، اما هنوز مطالبات پرداخت نشده‌ای وجود دارد و به جز قرارداد اولیه هیچ گونه قراردادی نیز منعقد نشده است.

این تجمع کنندگان با اشاره به مطالبه اصلی خود اظهار کردند: خواسته ما این است که ما را به سازمان راهداری ارجاع دهند، وقتی پیمانکار صراحتا می‌گوید من از عهده‌ی امور شما برنمی‌آیم، درخواست ما این است که با سازمان راهداری کار کنیم. 51 نفر از ابتدای مهر سال 98 بلاتکلیفیم و تقریبا از مهر ماه قرارداد نداریم، همان زمان ۱۴ نفر را اخراج کردند، بیمه تکمیلی نداشتیم و اضافه کاری که طبق قانون کار باید پرداخت می‌شد را طی دو ماه اخیر دریافت نکرده‌ایم.

این تجمع کنندگان ابراز کردند: با توجه به اصرار مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و همچنین گفت‌و‌گوی ویژه‌ی خبری وزیر راه و شهرسازی در مورخه ۲۵ آذر ۹۸ مبنی بر بیکار نشدن هیچیک از پرسنل عوارضی‌ها در پی اجرای طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض، متاسفانه شرکت سپندار به مسئولیت خود در قبال پرسنل عمل ننموده و موجب بیکار شدن ۵۱ نفر شده است.

ما معاند نیستیم و تنها حقوقمان را می‌خواهیم

اما از میان این کارکنان، 13 نفر به مدت چهار ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند، این افراد به خبرنگار صبح قزوین گفتند: به ما قول داده بودند که ما را بیکار نکنند، اما اکنون بعد از چند سال سابقه کار بیکار شده‌ایم. همکاران ما با مشکلاتی از جمله مسائل مالی و بیماری فررندانشان دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع فشار بیکاری را دوچندان کرده است.

این تجمع‌کنندگان اضافه کردند: مگر یک کارگر چه می‌خواهد؟ نانی می‌خواهد که برای زن و بچه اش ببرد، اما نان ما را از دستمان گرفتند و تنها وعده‌هایی به ما دادند. از سوی دیگر ناعادلانه عده‌ای را به سازمان راهداری ارجاع دادند و برخی دیگر را نیز به شرکت سپندار فرستادند.

این شهروندان با اشاره به اینکه چهار ماه است که حقوق نگرفته‌اند، تصریح کردند: وقتی کسی هم از ما طرفداری کرده و مطالباتمان را بیان می‌کند، می‌گویند شما به شبکه‌های معاند و ماهواره‌ای خوراک می‌دهید. ما فقط مطالباتمان را می‌خواهیم، کار می‌خواهیم، جواب همسر و فرزندان ما را چه کسی می‌دهد؟ ما منافق نیستیم، ما فقط کارگریم و حقوقمان را می‌خواهیم.

پس از شنیدن صحبت‌های این تجمع کنندگان، به سراغ ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین رفتیم. وی به خبرنگار صبح قزوین گفت: امروز جلسه‌ای با نماینده‌ی این کارکنان داریم و قرار است مطالبات شنیده و نتیجه‌ای حاصل شود.

به گفته نماینده تجمع کنندگان، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفته است که کسی حق ندارد که این کارکنان را اخراج کند و تا پایان این هفته موضوع بلاتکلیفی این کارکنان را مشخص خواهد کرد.

همچنین جواد حق‌لطفی رئيس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین درباره‌ی تقاضای این کارکنان مبنی بر پیوستن به سازمان راهداری به خبرنگار صبح قزوین گفت: تصمیم گیری درباره‌ی این موضوع در حیطه‌ی وظایف اداره کل راه و شهرسازی است، ابلاغی در این خصوص به ما نشده و اگر ابلاغی مبنی بربه کارگیری این افراد انجام شود، ما نیز تبعیت خواهیم کرد.

به گزارش صبح قزوین؛ با توجه به شرایط اقتصادی فعلی نیاز است تا مسئولان توجه بیش‌تری به معیشت اقشار مختلف مردم داشته باشند و آنچه در این گزارش آمد تنها گوشه‌ای از صحبت‌های این شهروندان بود.
انتهای پیام/۵۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان