۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بی‌توجهی به امورتربیتی باعث پرورش تک‌بعدی دانش‌آموزان می‌شود/ مدرسه و خانواده باید به عنوان کانون‌تربیتی در کنار هم قرار گیرند
کد خبر: ۳۴۱۳۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۸ ساعت: ۱۱:۱۰ ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه علمیه قزوین:

بی‌توجهی به امورتربیتی باعث پرورش تک‌بعدی دانش‌آموزان می‌شود/ مدرسه و خانواده باید به عنوان کانون‌تربیتی در کنار هم قرار گیرند

مدرس حوزه علمیه استان قزوین گفت: بخش اعظم امور تربیتی دانش‌آموزان در نهاد خانواده صورت می‌گیرد و اگر مدرسه و خانواده به عنوان کانون تربیتی در کنار هم قرار نگیرند قطعا در رشد و شکوفایی آن دانش‌آموز خلاهایی پیش خواهد آمد.

بی‌توجهی به امورتربیتی باعث پرورش تک‌بعدی دانش‌آموزان می‌شود/ مدرسه و خانواده باید به عنوان کانون‌تربیتی در کنار هم قرار گیرند
فاطمه آیتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به ضرورت تربیت اسلامی اظهار کرد: در مورد فلسفه و ضرورت اینکه چرا ما باید تربیت اسلامی داشته باشیم، می‌توان در چند مورد این مسئله را بیان کرد اول اینکه باید بدانیم تربیت به چه معناست؛ تربیت در تعریف ساده به معنای رشد و پرورش یافتن است.

وی افزود: رشد و پرورش یافتن، می‌تواند مصداق در زمینه‌های مختلفی باشد و یکی از این زمینه‌ها امور الهی و رشد و شکوفایی افراد است و به این معناست که یک فرد در مسیر کمال، رشد و هدایت شود.

مدرس حوزه علمیه قزوین بیان کرد: امور تربیتی همان اموری است که می‌تواند هم زمینه ساز و هم عامل رشد و شکوفایی افراد باشد چراکه انسان یک موجود تک بعدی نیست و ما باید انسان‌ها را دارای چند بعد ببینیم، برای مثال اینکه همه ما دارای بعد روحی، جسمی و معنوی هستیم.

آیتی تاکید کرد: ما در مدارس همان طور که بحث آموزش در بُعد علمی را داریم باید به بحث پرورش و تربیت بُعد روحی و معنوی افراد هم توجه کنیم.

این مدرس حوزه علمیه ابراز کرد: مسئله تربیت در اسلام بسیار اهمیت دارد، حتی می‌توانیم بگوییم که خداوند متعال برای تدبیر امور انسان‌ها مربی کاملی را معرفی کرده است.

آیتی ادامه داد: خداوند متعال پیامبر اسلام(ص) را به عنوان یک الگو، سرمشق و اسوه به ما معرفی کرده و این که از کلمه “اسوه” استفاده شده به معنای آن است که باید از کسانی الگوبرداری کنیم که آن فرد الگوی کاملی باشد.

وی در خصوص کمرنگ شدن مسائل تربیتی در مدارس بیان کرد: می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم که وقتی امور تربیتی یک دانش‌آموز مورد غفلت قرار می‌گیرد، خیلی از چیزها را تحت شعاع قرار می‌دهد.

این مدرس حوزه علمیه اذعان کرد: غفلت در تربیت دانش‌آموزان باعث رشد تک بعدی می‌شود لذا یک مدرسه اسلامی باید رشد در همه ابعاد را داشته باشد.

بهبود بخشیدن به امور تربیتی با فاصله گرفتن از مسائل تشریفاتی 

آیتی افزود: مورد دیگری که یک دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار می‌دهد خلاهای هویتی و معنوی است که در سنین بلوغ و سن استقلال طلبی نمود پیدا می‌کند که در بسیاری موارد شاهد بودیم که این خلاها، نمودهایی در آینده پیدا می‌کنند که خروجی آن برای اولیاء دانش‌آموزان خوشایند نخواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی مسئله تربیت در دانش‌آموزان را مورد غفلت قرار دهیم، نیز رشد و کمال اتفاق نمی‌افتد و طبیعتا استعدادها شکوفا نخواهد شد، این مسائل موجب کاهش اعتماد به نفس و باور به خود، در دانش‌آموزان می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: این که مسئولین به مسئله‌ای مانند امور تربیتی به چه میزان اهمیت می‌دهند یا چه میزان از این مسئله فاصله گرفته‌اند را باید با دقت بررسی کرد.

آیتی عنوان کرد: باید ساختار در مباحث تربیتی طوری چیده شود تا دانش آموز بتواند در مدارس به نیازهای روحی و معنوی که احتیاج دارد، برسد و برای چنین اموری باید افراد متخصص پای کار باشند.

وی افزود: ما گاهی از دانش آموزان می‌شنویم که از امور تربیتی در مدارس خود گله دارند و افرادی که تخصص کارهای تربیتی ندارند، در مدارس فعالیت می‌کنند که تمامی این مسائل باعث می‌شود تا در نیازهای روحی دانش آموزان ایراد وارد شود.

این مدرس حوزه علمیه اذعان کرد: کار تربیتی، کار هر فردی نیست و این مورد می‌طلبد که مسئولین دقت بیشتری برای گزینش این افراد داشته باشند.

آیتی ادامه داد: بخش اعظم امور تربیتی دانش‌آموزان در نهاد خانواده صورت می‌گیرد و اگر مدرسه و خانواده به عنوان کانون تربیتی در کنار هم قرار نگیرند قطعا در رشد و شکوفایی آن دانش‌آموز خلاهایی پیش خواهد آمد.

وی بیان کرد: برای بهبود بخشیدن به امور تربیتی باید از مسائل تشریفاتی فاصله بگیریم و تلاشمان را مضاعف کنیم تا کارهای تاثیرگذار تربیتی انجام دهیم؛ باید همان طور که رقابت‌های آموزشی مانند آزمون‌های علمی در مدارس صورت می‌گیرد، برای رقابت‌های تربیتی هم برنامه‌ریزی شود.

این مدرس حوزه علمیه ابراز کرد: برای رقابت‌های آموزشی باید در قالب رقابت کیفی بین مدیران برنامه‌ریزی شود تا در عرصه تربیتی بیش از پیش پیشرفت کنیم.

آیتی ادامه داد: والدین همان طور که در مسائل آموزشی در انتخاب مدارس تحقیق می‌کنند، باید در کنار آموزش صحیح به مسائل تربیتی فرزندان هم دقت کنند.

وی در پایان گفت: باید عرصه را برای به اشتراک گذاشتن خلاقیت‌ها باز کنیم و مدیران را در این مشارکت‌ها ورود دهیم تا با همکاری هم، امور تربیتی بهتری بین دانش‌آموزان رواج دهیم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان