۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ کلیسای کانتور + تصاویر
کد خبر: ۳۴۱۳۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۷ ساعت: ۱۵:۱۹ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ کلیسای کانتور + تصاویر

کلیسای کانتور در قزوین یکی از معدود کلیساهای ارتودکس در ایران است که به کلیسای برج ناقوس معروف بوده و در زمان جنگ جهانی دوم توسط روس‌ها ساخته شده است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ کلیسای کانتور + تصاویر

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ قزوین شهری با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار ارزشمند است که به جز جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی دیدنی و زیبایی هم در آن قرار دارد که کلیسای کانتور یکی از بناهای تاریخی قزوین است.

کلیسای کانتور در قزوین یکی از معدود کلیساهای ارتودکس در ایران است که می‌توان گفت اثری به جای مانده از دوران جنگ جهانی دوم است.

این کلیسا تنها کلیسای سرخ ایران و عنوان کوچک‌ترین کلیسای ایران را به خود اختصاص داده است.

کلیسای کانتور قزوین، به کلیسای برج ناقوس معروف بوده و در زمان جنگ جهانی دوم توسط روس‌ها ساخته شده است.

در اواخر حکومت ناصرالدین ­شاه قاجار و توسعه راه­های ایرانی حضور روس­های تزاری در ایران بسیار پررنگ ­بود و قزوین هم به مدد موقعیت راهبردی­‌اش از هزاران سال پیش یکی از مسیرهای مورد علاقه برای تردد بین شهرهای مختلف بود.

مهندسان و کارگران روس که قرار بود راه شوسه از قزوین به تهران احداث کنند در قزوین مستقر می‌­شوند و در کنار کنسولگری روسیه امکاناتی را برای خودشان دست ­وپا می‌­کنند و نام محله را کانتور می­‌گذارند که در زبان روسی به معنای مقر است.

در کنار تمامی امکانات، روس­ها یک کلیسای کوچک را نیز برای انجام اعمال عبادی­شان برپا می‌­کنند. کلیسایی از جنس آجر­های سرخ­رنگ که به سبب زود آماده­ شدنش آن را بسیار ساده و کوچک می‌­سازند.

محــوطه نسبتا وسيــعي كه اينــك به خيابان‌هاي دارايي، بوعلي و خيام محدود مي‌شود (شمال محله پنبه ريسه) در اواخر دوره قاجار در اختيار اتباع دولت روسيه قرار داشت.

علاوه بر ساختمان كنسولگري روسيه در قزوين، تاسيسات ديگري نظير منبع آب، سالن تئاتر و باله در آن براي استفاده مهندسان و كاركنان روسي شاغل در پروژه راه شوسه قزوين احداث شده بود.

از جمله اين بناها، كليساي كوچكي است كه در جنوب شرقي اين مجموعه واقع شده و به نام كليساي كانتور شناخته مي‌شود.

 در اين اثر، پلان چند ضلعي نامنظم، نماي آجري قرمز پوشش شيرواني گنبد ها به همراه آجر لعابدار و نوآوري در فرم‌هاي تزييني هندسي، معماري كاملا متفاوتي با ساير بناهاي استان ارائه مي‌شود.

در ورودي كليسا پس از عبور از ايوان كوچكي كه نيم متر از سطح زمين بالاتر است و با ستون‌هاي چوبي بر پا شده و سقفش از شيرواني است با قوسي هلالي از جانب غرب باز مي‌شود و به سالن اصلي و دو اتاق كوچك در شمال و جنوب آن مي‌پيوندد كه هر كدام با پنجره‌هاي نعل اسبي به بيرون ارتباط دارند.

تاكيد بر اجراي طاق و قوس در داخل بنا چشمگير است و در طاقچه‌ها و ورودي اطاق‌ها و سرسرا ديده مي‌شود. تزيينات گچبري جالبي نيز در داخل و قسمتي از نماي بيروني غربي به كار رفته است.

از بيرون در دو طرف در ورودي با گچبري برجسته نقش صليبي را در داخل تاج گلي در آورده و به اين ترتيب تنها قسمت نماي بيروني را كه آجري نيست به شكل متفاوتي تزيين كرده‌اند.

نماي خارجي كليسا يكسره از آجر قرمز است و دور تمامي پنجره‌ها كه صورت نعل اسبي كشيده دارند، دو رديف آجر كاري برجسته استفاده شده است. در ضلع جنوبي سه نيم ستون استوار برج مانندي در محل تقاطع اضلاع بنا بر آورده و سر ستون‌هاي آن را با آجر كاري برجسته حلزوني شكل تزيين كرده‌اند كه در بالاي آن و فاصله بين ستون‌ها يك نوار آجر كاري برجسته به صورت ۸ و عرض نيم متر به چشم مي‌خورد.

برج ناقوس در ضلع غربي كليسا قرار گرفته است. يك چهار طاقي ساده كه بر روي دهليز ورودي بنا شده و در چهار ضلع، پنجره‌هاي نعل اسبــي دارد. بــر بالاي پنجره‌ها يك رديف آجر كاري برجسته به صورت ۸ انجام گرفته و در جلوي پنجره‌هاي ضلع شمالي و جنوبي برج، دو نيم ستون متصل به ديوار و دو ستون استوانه‌اي پيش آمده به جنبه تزئيني آن كمك كرده‌اند.

بر روي اين چهار طاقي يك بناي هشت ضلعي كوچكتر قرار دارد كه محل نواختن ناقوس بوده است. پوشش اين برج، گنبدي فيروزه‌اي است كه از گردنی كشيده‌اي برخوردار است. آرامگاه يك خلبان روسي نيز در محوطه جنوبي كليسا واقع شده است.

محراب کلیسای کانتور در قزوین به شکل نیم دایره و رو به شرق ساخته شده است و بر فراز آن گنبدی قد برافراشته است. اهمیت زیاد طلوع خورشید برای مسیحیان سبب شده که محراب این کلیسا به سمت شرق ساخته شود. البته این موضوع در دیگر کلیساها هم متداول است. فضای نمازخانه این کلیسای کوچک نیز گنبد دارد و فضاهای جانبی آن دارای پوشش تخت هستند. این فضا نورگیرهایی نیز در سقف دارد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان