۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین از شایعه تا واقعیت ماجرای کیت‌های چینی +عکس
کد خبر: ۳۴۱۳۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۷ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

از شایعه تا واقعیت ماجرای کیت‌های چینی +عکس

بنا بر اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده تعدادی از این کیت‌ها توسط بخش خصوصی وارد کشور شده اما به گفته مسئولان این کیت‌ها تاکنون مورد استفاده بخش دولتی قرار نگرفته است.

از شایعه تا واقعیت ماجرای کیت‌های چینی +عکس
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛چندی پیش روزنامه گاردین نوشت دولت اسپانیا ۹۰۰۰ هزار کیت ساخت چین را از چرخه استفاده خارج کرده چرا که مشخص شده میزان دقت آنها تنها ۳۰ درصد است. برخی رسانه‌های محلی جمهوری چک هم گزارش کردند که نزدیک به ۸۰ درصد از «کیت‌های تشخیص سریع» کرونا که از چین به این کشور وارد شده، معیوب هستند.

همزمان با انتشار این اخبار برخی کانال‌های تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی مدعی شدند که این کیت‌ها در ایران هم مورد مصرف قرار گرفته است و نوشتند که :« بنا به گزارش رسیده از بیمارستان های اصفهان بسیاری از بیمارانی که با کیت های تشخیص چینی پاسخ آزمایش آنها منفی بوده، فوت کردند.»

 

 

اما ماجرای این کیت‌های چینی چیست؟

کیت‌هایی که توسط دو کشور اسپانیا و جمهوری چک معیوب اعلام شده‌اند، در واقع کیت‌های تشخیص سریع (۱۵ دقیقه‌ای) کرونا هستند که توسط شرکت «shenzhen bioeasy biotechnology» تولید و به بازار عرضه شده‌اند. مسئولان این شرکت چینی معتقدند که تکنسین درمان کشورهایی که مدعی معیوب بودن این کیت‌ها هستند به درستی از آن‌ها استفاده نکرده‌اند و عدم آموزش تکنسین درمان این کشورها توسط نمایندگان شرکت تولیدکننده موجب به وجود آمدن اشتباه در نتایج آزمایشات شده است.

از طرف دیگر اما دولت چین هم اعلام کرده است که نام شرکت سازنده این کیت‌ها در فهرست مورد تایید دولت نبوده است.

 

از سوی دیگر سندی که توسط انستیتو ملی بهداشت عمومی چک منتشر شده نشان می‌دهد استفاده از این کیت‌ها برای انجام آزمایش‌های سریع در «هفته‌های اول آلودگی» مناسب نیست.

به عبارت دیگر این کیت‌ها نمی‌توانند ویروس کرونا را در پنج تا هفت روز اول آلودگی تشخیص دهند زیرا بدن فرد مبتلا، هنوز شروع به ساختن پادتن‌های لازم در خون برای مبارزه با ویروس را نکرده است. این در حالی است که کیت‌های آزمایش‌ سریع تنها با شناسایی پادتن موجود در خون می‌توانند کارشان را به درستی انجام دهند.

بر این اساس انستیتوی ملی بهداشت عمومی چک به پزشکان توصیه کرده است که از این کیت‌ها پس از پایان دوره قرنطینه ۱۴ روزه استفاده کنند تا به نتایج قابل اعتماد دست یابند.

 

آیا این کیت‌ها توسط کادر درمانی ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرند؟‌

بنا بر اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده تعدادی از این کیت‌ها توسط بخش خصوصی وارد کشور شده اما به گفته مسئولان این کیت‌ها تاکنون مورد استفاده بخش دولتی قرار نگرفته است.

چندی پیش مدیر پویا شفیعی مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی از خرید این کیت‌ها «توسط بخش خصوصی» خبر داد و گفت: با مذاکراتی که با تامین کنندگان چینی صورت گرفته و با هماهنگی‌های انجام شده توسط سفارت ایران در شانگهای چین، یک سری از کیت‌های تست سریع کرونا به ایران ارسال خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری  هدف از خرید این کیت‌ها را « فعالیت‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت های بخش خصوصی تولیدکننده تجهیزات پزشکی» عنوان می‌کند.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم در خصوص کیت‌های مورد استفاده در ایران می‌گوید: «کیت‌های تشخیصی که تاکنون در ایران استفاده شده کیت‌های اروپایی بوده که سازمان‌های بین‌المللی به ایران اهدا کرده بودند.»

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفان هم در گفت‌وگو با فارس، در خصوص شایعه منتشرشده مبنی بر فوت چند نفر در اصفهان به دلیل تشخیص اشتباه کیت‌های چینی، می‌گوید: همه کیت‌ها به تأیید سازمان غذا و دارو می‌رسد و از سوی سازمان غذا و داروی وزرات بهداشت بین استان‌ها توزیع می‌شود، بنابراین کیت‌های موجود در اصفهان هیچ تفاوتی با کیت‌های دیگر استان‌ها ندارد.

وی همچنین از پایش مدام وسایل درمانی خبر می‌دهد و می‌گوید: تمام وسایل و کیت‌ها به‌طور پیوسته پایش می‌شوند و اگر وسیله‌ای دچار مشکل باشد کامل از سیستم خارج می‌شود و این شایعات کاملا از اساس اشتباه است.

انتهای پیام/1404

منبع:فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان