۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین /بازید مجازی از بقعه شاهزاده حسین قزوین
کد خبر: ۳۴۱۲۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۳ ساعت: ۱۵:۸ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین /بازید مجازی از بقعه شاهزاده حسین قزوین

باتوجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت ماندن در خانه فرصتی برای بادید مجازی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری قزوین فراهم شده تا بتوان ضمن ماندن در خانه از تماشای این مکان‌های جذاب و دیدنی لذت ببریم و این بار با هم به بقعه شاهزاده حسین سفر می‌کنیم.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین /بازید مجازی از بقعه شاهزاده حسین قزوین

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ باتوجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت ماندن در خانه  فرصتی برای بادید مجازی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری قزوین فراهم شده تا بتوان ضمن ماندن در خانه از تماشای این مکان‌های جذاب و دیدنی لذت ببریم.

این بار به بقعه متبرک شاهزاده حسين فرزند بلافصل امام رضا (ع) – متوفای 201 هـ . ق – سفر می‌کنیم.

این بقعه از قرن سوم به بعد همواره زيارتگاه مردم بوده و از همان روزگار تاكنون آرامگاه بسياری از دانشمندان، سخنوران و بزرگان شهر است. گزارش عبد الجليل قزويني در قرن ششم گويای احترام فوق العاده‌ای است كه اهالی شهر به اين آرامگاه داشته‌اند : ” اهل قزوين –شيعه و سنی – به تقرب به زيارت ابوعبدا… الحسين بن رضا می‌روند …” .

بنای شكوهمند آن در حمله مغول و كشمكش‌های دوره صفوی آسيب كلی ديده و بازسازی شده و به جز ضريح نفيس چوبی كه از شاهكارهای بی نظير منبت كاری و گره چينی مجوف محسوب می‌شود و از سال 806 هجری باقی مانده، بقيه بنا از آثار صفوی ( شاه طهماسب و شاه صفی ) و قاجار ( ناصرالدين شاه ) است.

صحن امامزاده دارای دو در ورودی اصلی شمالی و جنوبی و دو در فرعی شرقی و غربی است. آستانه سردر شمالی توسط سعدالسلطنه – فرماندار قزوين در زمان ناصرالدين شاه – بازسازی شده و نقوش هندسی، تزيينات كاشی هشتی زيبای ورودی، درهای بلند وشش مناره كوچك بر فراز آن، تشخص ويژه‌ای به بنا بخشيده است. صحن بزرگ امامزاده كه با 52 ايوانچه گرداگرد بقعه را فراگرفته نمونه اعلای هنر كاشيكاری و معماری دوره قاجار است.

در جهات چهارگانه حرم، چهار در قرار دارد كه درهای شرقی و غربی فاقد تزيينات چشمگير ، درِ جنوبی خاتم كاری و درِ شمالی از آثار دوره شاه طهماسب صفوی است كه با منبت كاری زيبايی تزيين شده و كتيبه‌ای به تاريخ 967 هـ . ق دارد. عمارت بقعه كه در وسط صحن قرارگرفته، شش گوشه و مزيّن به آئينه كاری با طرح جقّه بتّه و قابسازی‌هایی بيضوی از گچبری و كاشی كاری نفيس است. دو نگاره ديواری از نقاشان قاجاری در حرم مطهر و كتيبه هايي از خوشنويسان آن دوره در چهار رواق كوچك پيرامون حرم خودنمایی می‌كند. سقاخانه هشت ضلعی نسبتا“ بزرگی نيز در روبروی بقعه قرار دارد كه بر شكوه بنا افزوده است.

طرح خاص سر در ايوان اصلی و نوع كيفيت تزيينات و فضاهای داخلی ـ بخصوص سقف ـ رسمی بندی فضای داخلی گنبد خانه و تزيينات گچبری همراه با آيينه كاری آن، ارتفاع گرفتن پوش بالايی گنبد با تزيينات كاشی به منظور تظاهر بيشتر بنا از فاصله‌های دور، نفاست درها و ضريح و …. از ويژگی‌های مهم بقعه شاهزاده حسين (ع) به شمار می‌رود.

برای بازدید از این بنای زیبا بر لینک زیر کلیک کنید.

https://tourmkr.com/t3Ks58rFcx?index=scene_420&hlookat=206&vlookat=0&fov=120

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان