۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مردم در منزل از ورزش غافل نشوند/ تحرک، موجب تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن می‌شود
کد خبر: ۳۴۱۱۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۱ ساعت: ۱۰:۴۳ ↗ لینک کوتاه

مربی ورزشی:

مردم در منزل از ورزش غافل نشوند/ تحرک، موجب تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن می‌شود

مربی ورزشی گفت: ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و افراد را در برابر ویروس کرونا مقاوم می‌کند.

مردم در منزل از ورزش غافل نشوند/ تحرک، موجب تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن می‌شود
نعیمه یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره تحرک در روزهای کرونایی، اظهار کرد: اکنون باتوجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی که باید در منازل بمانیم، طبیعتا تحرک افراد خیلی کمتر خواهد شد که توصیه می‌کنیم؛ ورزش‌های خانگی فراموش نشود.
 
وی افزود: همچنین توصیه می‌شود که افراد یک رژیم غذایی متعادل در کنار ورزش داشته باشند و سعی کنند بیشتر از غذاهای آب‌پز و بخارپز استفاده کنند و غذاهای چرب و شور را از برنامه غذایی خود حذف نمایند و مصرف پروتئین را افزایش داده و مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانند.
 
کارشناس تغذیه ورزشی ادامه داد: افرادی که دارای درصد چربی بدنی بالایی هستند نسبت به افرادی که دارای درصد چربی کمتری هستند، قطعا جذب املاح، موادمعدنی و ویتامین‌هایی که از طریق غذا، میوه‌ها و سبزیجات مصرف می‌شود نیز در این افراد کمتر خواهد بود و به همین دلیل سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف‌تر عمل خواهد کرد.

افراد بیشتر از غذاهایی استفاده کنند که درصد پروتئین‌های بالایی دارند

این مربی ورزشی بیان کرد: توصیه می‌شود افراد بیشتر از غذاهایی استفاده کنند که درصد پروتئین‌های بالایی دارند، مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت و حبوبات و سایر غذاهایی که حاوی پروتئین بالا باشند.

یزدی عنوان کرد: مصرف غذاهایی که دارای کربوهیدرات هستند باید به حداقل برسد و مایعات، بویژه مایعات گرم بیشتر نوشیده شود و مصرف لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات که دارای انواع ویتامین‌های A,E,D,Cهستند، نیز فراموش نشود.

وی بیان کرد: با توجه به قرارگیری در ایام نوروز، توصیه می‌شود تا مصرف آجیل، تنقلات و شیرینی‌جات به حداقل برسد و به جای انتخاب این تنقلات برای وعده غذایی نیز غذاهای اصلی انتخاب شود.

کارشناس تغذیه ورزشی با اشاره به اینکه افراد باید برنامه غذایی خاصی برای خود در نظر بگیرند، تصریح کرد: مصرف آجیل باید برای میان وعده در نظر گرفته شود و یک رژیم غذایی متعادل توصیه می‌شود که همه گروه‌های موادغذایی در آن جا بگیرد.

یزدی با بیان اینکه ورزش در منزل نباید فراموش شود، افزود: توصیه می‌کنیم که افراد حجم غذای خود را کم کرده و تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند و از ریزه‌خواری هم پرهیز شود.

ورزش یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با استرس است

این مربی ورزشی ابراز کرد: زمان ورزش برای افراد مختلف و به نسبت جنسیت متفاوت است اما توصیه می‌شود بین ۴۰ دقیقه تا یک ساعت متناسب با اینکه چقدر ورزشکار بوده‌اید، برای خود تایم ورزشی اختصاص دهید و سعی کنید حتما هر روز ورزش را انجام دهید و تنوع در حرکات ورزشی هم رعایت شود.

وی تاکید کرد: مسلما ورزش یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با استرس است چراکه در حین ورزش، بر اثر تعریق و همچنین آزاد سازی هورمون‌های بدن از جمله “سروتونین” که اثر آرام بخشی در بدن ایجاد می‌کند نیز موجب کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

یزدی اذعان داشت: رژیم‌هایی در این ایام توصیه می‌شود که درصد پروتئین‌های بالایی دارند و افراد مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانند؛ همچنین از موادغذایی استفاده شود که سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

کارشناس تغذیه ورزشی ادامه داد: مصرف میوه و سبزیجات و لبنیات باید در اولویت قرار گیرد و مایعات زیاد استفاده شود؛ همچنین از غذاهای پرکالری در وعده‌های شام پرهیز شود و از میوه‌هایی که قند بالایی دارند، مانند موز در وعده‌ شب خودداری شود.

وی یادآور شد: برای ورزش در خانه الزاما نیاز به وسیله خاصی نیست چه بسا که با یک چوب یا دو بطری آب کوچک که داخل آن شن ریخته شود نیز می‌توان به عنوان دمبل استفاده کرد و اینکه می‌توان برای اجرای حرکات ورزشی از دیوار کمک گرفت.

یزدی با بیان اینکه حتی از پله‌ها هم می‌توان برای ورزش استفاده کرد، گفت: حتما گرم کردن، سرد کردن و حرکات کششی نباید فراموش شود و مهم خلاقیت خود افراد است که از انواع حرکات ورزشی که امروزه در فضای مجازی هم آموزش داده می‌شود، نیز استفاده کنند چراکه ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و افراد را در برابر ویروس کرونا مقاوم می‌کند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان