۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نگاه مثبتی به صندوق جهانی پول نداریم/ حمایت از تولید و کاهش قاچاق، زمینه‌ساز بهبود اقتصادی است
کد خبر: ۳۴۱۱۶۳ نویسنده: دکتر فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۱ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم:

نگاه مثبتی به صندوق جهانی پول نداریم/ حمایت از تولید و کاهش قاچاق، زمینه‌ساز بهبود اقتصادی است

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: دیدِ مثبتی به صندوق جهانی پول نداریم و به نظر می‌رسد اگر سازمان برنامه و بودجه ایران بخواهد از صندوق بین‌المللی پول وام استقراض کند مجدد باید سیاست‌های سازمان ملل را در حوزه‌های مختلف قبول کند که همان سیاست‌های امپریالیسم جهانی است.

نگاه مثبتی به صندوق جهانی پول نداریم/ حمایت از تولید و کاهش قاچاق، زمینه‌ساز بهبود اقتصادی است

دکتر فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ در مورد درخواست کمک 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد: صندوق بین‌المللی پول در سال ۱۹۴۵ تشکیل شده و اکنون نزدیک به 189 کشور عضو صندوق هستند.

وی افزود: صندوق بین المللی پول ظاهراً مستقل از سازمان ملل است؛ اما در واقع به دلیل حق رای ۲۲ درصدی امریکا و 27 درصدی اروپا نسبت به کشورهای دیگر از حق وتو در صندوق برخوردار بوده‌اند یعنی در مورد دادن وام‌ها به کشورهای مختلف، نظر امریکا و اروپا اعمال می‌شود.

منتخب مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: معمولاً تاریخ نشان داده که صندوق بین‌المللی پول در جهت منافع همین کشورها قدم برمی‌دارد؛ به طور مثال در دهه ۶۰ وقتی ایران درگیر جنگ بوده و نیاز به کمک‌ مالی داشت از صندوق بین‌المللی پول استقراض کرد که پذیرش آن را منوط به پذیرش قانون تنظیم خانواده کردند.

وی عنوان کرد: حدود سال ۶۵ که ایران قانون تنظیم خانواده را قبول کرد در واقع وارد جنگ جمعیتی شد و تقریبا 20 میلیون جمعیت فعال و بالقوه ایران در جنگ جمعیتی سال ۶۵ تا دهه ۹۰ از بین رفت.

مجلس را در قضیه کرونا مجلسی ضعیف و غیرفعال می‌دانیم

محمدبیگی اضافه کرد: بدین ترتیب سیاست‌های مربوط به کاهش رشد جمعیت، کاهش فرزندآوری، عقیم سازی و رایگان در اختیار قرار دادن وسایل جلوگیری از بارداری، در حالی رقم خورد که ایران در شرایط جنگی بود.

وی بیان کرد: البته این سیاست در بسیاری از کشورهای جهان سوم نیز رقم خورد که بعدها اسناد آن در پنتاگون کشف و مشخص شد که این مسائل مربوط به جنگ جمعیتی و هدفشان کنترل جمعیت ایران بوده است.

منتخب مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: اکنون نیز ما دیدِ مثبتی به صندوق جهانی پول نداریم و به نظر می‌رسد اگر سازمان برنامه و بودجه ایران بخواهد از صندوق بین‌المللی پول وام استقراض کند مجدد باید سیاست‌های سازمان ملل را در حوزه‌های مختلف قبول کند که همان سیاست‌های امپریالیسم جهانی است.

وی تاکید کرد: ما دیدگاه مثبتی نسبت به این قضیه نداریم و فکر می‌کنیم که این اتفاق نباید بیفتد و ایران باید به فکر تأمین منابع مالی از طرق دیگری همچون اقتصاد مقاومتی و پیمان‌های دوجانبه پولی با کشورهای دیگر باشد.

محمدبیگی بیان کرد: فکر نمی‌کنم قضیه مشکلات مالی کشور با صندوق جهانی پول به نتایج خوبی برسد ضمن اینکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز گفته‌های ما را تایید می‌کنند.

باید خودکفایی را سرلوحه کار اقتصادی خود قرار دهیم

وی عنوان کرد: چندین بار شنیدیم که هیئت دولت چنین درخواستی دارد، قاعده این است که مجلس نیز نظر نهایی و قطعی خودش را در این باره دهد؛ اما تحرک چندانی از مجلس شورای اسلامی نمی‌بینیم همچنان که در قضیه کرونا نیز مجلس را مجلسی ضعیف، غیرفعال و منفعل می‌دانیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حالی که بیش از دو هزار نفر از مردم ایران جان خود را در اثر بیماری کرونا از دست دادند اما در این خصوص مصوبه یا حمایت خاصی از مجلس شورای فعلی نمی‌بینیم و این واقعاً جای تاسف دارد که نمایندگانی که در اواخر خدمت خود در مجلس هستند یادگاری خوبی برای مردم از خود به جای نمی‌گذراند.

وی عنوان کرد: ایران به منظور برون رفت از مشکلات مالی درخواست استقراض از صندوق بین المللی پول داشته است و بحث وضع تحریم‌های شدید اقتصادی امریکا، عدم خرید نفت ایران و مشکلات مالی عمده‌ای که ایران به دلیل برجام و پسابرجام داشته و وضعیت نامناسب اقتصادی دولت از دیگر دلایل این موضوع عنوان شده است.

محمدبیگی ابراز کرد: ما باید هرچه سریع‌تر به فکر اشتغالزایی داخلی، حمایت از تولید ملی و جهش تولید باشیم و در واقع به فکر پیمان‌های مالی با دیگر کشورها بوده و به ویژه روابط بازرگانی خود را با کشورهای همسایه گسترش دهیم.

وی در پایان گفت: باید با سیاست‌هایی نظیر افزایش تولید داخلی کشور، حمایت از کالای ایرانی و کاهش قاچاق کالا به سمت بهبود وضعیت اقتصادی کشور برویم و خودکفایی را سرلوحه کار اقتصادی خود قرار دهیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان