۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ عمارت عالی قاپو + تصاویر
کد خبر: ۳۴۱۱۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۰ ساعت: ۱۳:۷ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ عمارت عالی قاپو + تصاویر

یکی از معروف‌ترین و تماشایی‌ترین جاذبه‌های تاریخی قزوین، "سردر عالی قاپو" است که قدمت این بنا به دوره صفویه و سال ۹۲۳ هجری شمسی برمی‌گردد. 

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ عمارت عالی قاپو + تصاویر

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ یکی از معروف‌ترین و تماشایی‌ترین جاذبه‌های تاریخی قزوین سردر عالی قاپو است، بنایی با معماری و تزئینات جذاب که مطمئنا بازدید از آن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از بين هفت در ورودي به ارگ سلطنتي صفويان، تنها در اصلي جنوبي كه به خيابان و ميدان شاه باز مي‌شد و “عالي قاپو ” نام داشت، به يادگار مانده است.

قدمت این بنا به دوره صفویه و سال ۹۲۳ هجری شمسی برمی‌گردد. اين بنا نخست در دوره شاه طهماسب ساخته شده و در زمان شاه عباس اول به صورت كنوني تغيير شكل يافته است.

در زمان قاجار نیز مرمت‌هایی در ساختمان عالی قاپو قزوین صورت گرفت. این عمارت در حکومت پهلوی به دست نظامیان شهر سپرده شده بود. به همین دلیل است که عالی قاپو قزوین به عمارت شهربانی هم شناخته می‌شود.

سردر عالی قاپو دارای درگاه بلندی است که به خیابان شهدای قزوین مشرف است. بر پيشاني اين سردررفيع كه ۱۷ متر ارتفاع و قوسي تيزه دار دارد، كتيبه‌اي با كاشي معرق به خط ثلث جلي از عليرضا عباسي جلوه گر است كه بر فراز آن پنجره مشبك بزرگي از كاشي قرارگرفته است.

بيش از دو گــوشوار بلند در طرفين سردر كه بر بالاي طاق نمايي واقع شده بنا را به ساختمان‌هاي همجوار پيوند مي‌داده است. سه رديف طاقنماي كشيده در هر طرف وجود دارد. لچكي‌هاي ايوان داراي كاشي كاري معرق با طرح گره‌بندي است و داخل ايوان از دو طرف دو سكوي بزرگ با ازاره سنگي خودنمايي مي‌كند.

دو فيلپوش ايوان كه نيم گنبد بر روي آنها قرار گرفته نشان از مقرنس كاري در دوره‌هاي پيشين دارد كه متاسفانه از بين رفته است. هشتي بزرگي كه پس از جلو خان سردر، قرار گرفته و داراي پلان هشت نگيني است به كتيبه‌اي از نستعليق ممتاز و نقوش سحرانگيز ديواري مزين است.

سقف هشتي، مرتفع و از كاربندي و كاشي كاري برخوردار است. پلكان‌هاي واقع در هشتي به طبقه بالا كه جايگاه كوفتن نقاره بوده راه مي‌يابند.

در سمت شرقی سردر قبل از مشروطه یک رختشویه وجود داشت اما در سال ۱۳۲۰ مدرسه‌ای به اسم امید در این محل ساخته شد که از اولین مدارس مدرن ایران به شمار می‌رود.

سردر عالی قاپو که بیش از ۴۰ سال قبل جایگاه شهربانی و نیروی انتظامی بود، امروز در اختیار میراث فرهنگی است و برای اینکه دولتخانه صفوی احیا شود مورد مرمت قرار گرفت.

مرمت این بنا در سال ۱۳۹۱ شروع شد و نوسازی قسمت‌های آسیب دیده مرمت بنا در خرداد ۱۳۹۱ آغاز شد و در این مدت کارهایی مثل مرمت بخش‌های آسیب ‌دیده کف فرش هشتی، رنگ برداری و رنگ‌ آمیزی درب‌های ورودی، مرمت آجرهای فرسوده و شکسته، بندکشی توخالی هشتی و تهیه و نصب درب‌های چوبی بخش داخلی انجام شد.

سردر عالی قاپو در سال ۱۳۱۳ در لیست آثار ملی ایرن قرار گرفته و از دیدنی‌ترین جاذبه های شهر است. برای تماشای سردر عالی قاپو باید به ابتدای خیابان سپه مراجعه کنید.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان