۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ روستای هیر
کد خبر: ۳۴۱۰۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۶ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ روستای هیر

روستای هیر که در بخش الموت غربی شهرستان قزوین واقع شده است، یکی از خوش آب و هوا‌ترین نقاط کشور بوده که از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ روستای هیر

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ هیر روستایی است در دهستان رودبار شهرستان بخش الموت غربی شهرستان قزوین که در ۶۵ کیلومتری شمال استان قزوین و ۱۱ کیلومتری شهر رازمیان واقع شده است.

جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۹۰، برابر ۲۲۷ خانوار و ۶۷۸ نفر بوده است که عمده اهالی آن را افراد ساکن دایمی تشکیل می‌دهند اما در فصول گرم تر سال تعداد ساکنان به حدود ۳۵۰۰ نفر نیز می‌رسد.

اشتغال اصلی ساکنان دایم روستا عمدتاً مبتنی بر کشاورزی بوده و محصول عمده فندق، گردو، زغال اخته، زالزالک و ریواس از محصولات عمده است.

این روستا از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است که از جمله آنها برگزاری آیین‌ها و جشن برداشت محصول به ویژه جشن زغال اخته، صخره سنگی بسیار دیدنی(لتر تله)، امامزاده «شاه رشید» یا امامزاده برهان، گورستان قدیمی روستا برجای مانده از دوران زرتشت و غار تاریخی «ملک شاه بر روی کوهی در جنوب شرقی روستا و مرز روستای «دربند» است.

وجود مناظر دیدنی بکر مانند چشمه خنک آب “وگل” و چشمه سارهای آب معدنی در روستا از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستاست؛ همچنین وجود رودخانه نینه رود و سواحل پوشیده از جنگل، وجود مزارع پرورش ماهی قزل آلا و صحرای «شنگل» و «لیرم» و «انارت»، خانه‎‌های گلی و سنتی در منطقه‌ی قلعه روستا از دیگر مکان‌های دیدنی این روستا است که لحظات زیبا و خاطره‌انگیزی را برای گردشگران ایجاد می‌کند.

وجود مجموعه گردشگری و تفریحی طلاسر، بهره مندی از آب و برق و تلفن و راه آسفالته نسبتاً مناسب که در برخی مقاطع به ویژه زمستان‌ها مشکلاتی را در عبور و مرور ایجاد می‌کند از دیگر مشخصات این روستا است.

روستای هیر یکی از خوش آب و هوا‌ترین نقاط کشور است که با جاده آسفالته در ۶۵ کیلومتری شمال استان قزوین و۱۱ کیلومتری شهر رازمیان واقع شده است

این روستا در کنار کوهی سنگی به نام «لتر تله» قرار دارد که «تله» در زبان محلی این روستا به معنی صخره است. باغستان‌های زیبا و سرسبز نیز چون نگینی آن را در بر گرفته‌است.

روستای هیر با روستاهای ویار، دربند، سوگاه، زردچال، لتر، پراچان، قسطین، میلک، ورگیل و چهارناحیه همسایه بوده و از شمال با ناحیه اشکورات استان گیلان همجوار است. جاده آن آسفالته بوده و از شمال شهر قزوین بعد از گذشتن از مناطق باراجین، زرشک، فلار، بهرام آباد، رازمیان و زردچال به روستای هیر می‌رسد و از آنجا نیز به رحیم آباد و رودسر منتهی می‌شود.

“وگل” چشمه‌ای جوشان و دارای آبی گوارا و مفید و فوق العاده سبک و بی نظیر است که آب آن با برند ” وگل ” و به صوررت بسته بندی به سراسر ایران ارسال می‌شود . چشمه “وگل ” سرمنشا رودخانه نینه رود است.

نینه رود، رودی خروشان با آبی گوارا و خنک در طول قرون همواره مورد تمجید مورخین قرار داشته و از آن به عنوان رود شفابخش یاد شده‌است. این رودخانه از چشمه وَگُل در ۷ کیلومتری شمال هیر و در مجاورت روستای ویار سرچشمه می‌گیرد.

روستای هیر در استان قزوین بزرگترین تولید کننده زغال اخته در بین روستاهای ایران است. زغال اخته این روستا از مرغوبترین زغال اخته‌ها نیز در کشور است که در این روستای کوهستانی و خوش آب و هوا به وفور یافت می‌شود.

در سالی که محصول این روستا پربار باشد از باغات این روستا بالغ بر ۲۰۰ تن زغال اخته به سراسر کشور صادر می‌شود.

جشن زغال اخته هر سال به منظور شکرگزاری از خداوند برای برداشت انبوه این محصول برگزار می‌شود که زمان این جشن مصادف با آغاز برداشت زغال اخته است. برداشت زغال اخته از مرداد ماه آغاز می‌شود و تا آخر مهرماه ادامه دارد. مردم روستای هیر، هر سال، شهریورماه جشن زغال اخته را برگزار می‎‌کنند.

با سفر به این روستا چشم انداز زیبای باغ‌های سرسبز زغال اخته، لذت بردن از آب و هوای خوش این روستا، پوشش زیبای محلی مردمان بی ریا و مهمان نواز این روستا و بهره مندی از یک طبیعت بکر و سرسبز را تجربه خواهید کرد.

از ویژگی های منحصر به فرد جشن زغال اخته قزوین، اجرای موسیقی زیبای محلی است. در این جشن گردشگران با چگونگی برداشت و تولید محصولات مختلفی از زغال اخته آشنایی پیدا می‌کنند.

از خواص درمانی این میوه بی‌نظیر، کمک به راحت خوابیدن، پایین آورنده تب، از بین برنده اسهال، برطرف کننده عطش، جلوگیری از پوسیدگی دندان و خاصیت ضد پیری را می‌توان نام برد.

زغال اخته غنی از ویتامین های B و C و همچنین آهن، منیزیم و کلسیم نیز هست که برای بیماران مبتلا به فشار خون بسیار مفید است.

از دیگر جذابیت‌های این جشن، انجام بازی‌های محلی مردم الموت غربی است که مورد پسند گردشگران قرار می‌گیرد.

روستاییان پس از جمع آوری زغال اخته، آن ها را به صورت صاف و زیبا بر روی پشت بام‌های خود پهن می‌کنند که بام تمام منازل این روستا در این ماه سرخ رنگ و زیباست.

فندق و گردوی هیر نیز از جمله محصولات باغی مرغوب کشور است به طوری که گردوی این منطقه دارای روغن فراوان و بسیار خوش طعم است. همچنین درخت گردوی کهنسالی در روستای هیر قرار دارد که از سالخوردگان روستا نقل شده در گذشته بالغ بر ۲۰۰ هزار گردو از این درخت برداشت می‌شده ‌است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان