۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دلیل یاتاقان زدن خودرو چیست؟
کد خبر: ۳۴۰۹۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۴ ساعت: ۱۶:۵۰ ↗ لینک کوتاه

دلیل یاتاقان زدن خودرو چیست؟

یاتاقان زدن خودرو یک اتفاق بسیار خطرناک است که موجب کج شدن میل لنگ می‌شود.

دلیل یاتاقان زدن خودرو چیست؟
 

به گزارش سرویس علم وفناوری صبح قزوین؛ مهم‌ترین بخش چرخشی موتور خودرو یاتاقان‌ها هستند و، چون وجود آن‌ها باعث می‌شود که اصطکاک بین فلزات حذف شود هر گونه اختلالی در این مکانیزم باعث از بین رفتن لایه روغن و تماس فلز با فلز می‌شود که در اصطلاح به آن یاتاقان زدن می‌گویند.

توجه داشته باشید که وقتی موتور یاتاقان میزد بلافاصله باید موتور خاموش شود در غیر اینصورت سبب کج شدن میل لنگ می‌شود.
استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می‌شود، در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند زمانی که این جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن‌کاری می‌شود که این جرم‌گرفتگی مسیرهای انتقال روغن و جرم‌گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها می‌شود و یاتاقان‌ها در شرایط بسیار بدی قرار میگیرد.

علائمی که نشان میدهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:

چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (۹۷۰rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمی‌رسید. با افزایش دور از ۱۲۰۰ rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد، این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.

اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه‌های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست، چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش ۶۰ است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

علت یاتاقان زدن موتور چیست؟

خرابی پمپ روغن
بدون آب ماندن موتور
کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
راندن موتور با سرعت‌های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود

انتهای پیام/1404
منبع: میزان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان