۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ روستای یله گنبد
کد خبر: ۳۴۰۹۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۴ ساعت: ۱۴:۲۲ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ روستای یله گنبد

"یله گنبد"روستایی در دهستان ایلات قاقازان غربی بخش کوهین شهرستان قزوین است که به دليل دارا بودن چشمه آب گرم از موقعیت خاصی برخوردار است لذا گردشگرانی که قصد استفاده از خواص درمانی آبگرم را دارند می‌توانند به این روستا سفر کنند.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ روستای یله گنبد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ یله گنبد روستایی در دهستان ایلات قاقازان غربی بخش کوهین شهرستان قزوین است.

فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود ۶۵ کیلومتر است که آبگرم یله گنبد در ۱۵ کیلومترى شمال روستا قرار دارد. در دل صخره های عظیم و در مختصات جغرافيايي ۴۹ درجه و ۴۲ دقيقه طول شرقي و ۳۶ درجه و۲۵ دقيقه عرض شمالي واقع شده است.

جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۹۰، برابر ۹۲ خانوار و ۳۱۳ نفر بوده است که عمده اهالی آن را افراد ساکن دایمی تشکیل می‌دهند.

اشتغال اصلی ساکنان دایم(کرد زبان) روستا عمدتاً مبتنی بر کشاورزی و به ویژه دامداری است. محصول عمده لوبیا، یونجه، لبنیات محلی بوده و زراعت و گله داری، صنایع دستی، به ویژه گلیم و جاجیم و جوال بافی از فعالیت‌های عمده اهالی است.

آبگرم یله گنبد یکی از جاذبه‌های دیدنی اطراف شهر قزوین است. روستاي يله گنبد به دليل دارا بودن چشمه آب گرم، در ميان ساير روستاهاى استان قزوين از موقعیت خاصی برخوردار است لذا گردشگرانی که قصد استفاده از خواص درمانی آبگرم را دارند می‌توانند به این روستا سفر کنند.

در شمال ده یله گنبد به فاصله ۱۵ کیلومتری آن با راهی سخت و کوهستانی چشمه‌ای به نام آبگرم یله گنبد است. این چشمه در کف دره‌ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می کند و به شاهرود می ریزد از زمین خارج می شود.

آب چشمه معدنى يله گنبد از دسته آب‌هاى معدنى بيكربناته كلسيك آهن و گازدار خيلى گرم است. استحمام در اين آب به دليل وجود گاز كربنيك و گرماى آن، تسكين دهنده و ضد درد است و می توان از این آب در درمان بیماری‌های عصبی-مفصلی، رماتیسم و عصبی استفاده کرد. آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفرا و بیماریهای معده و روده ای و نیز بیماریهای تغذیه ای موثر است.

بافت سنتي روستا، صنايع دستي و طبيعت منطقه از جاذبه‌هاي دیگر آن محسوب مي‌شوند. آب گرم يله گنبد از امكانات رفاهى و اقامتى بى بهره است و راه دسترسى به آن سخت و كوهستانى است.

روستاي يله‌گنبد در دهستان ايلات قاقازان غربي از بخش کوهين شهرستان قزوين با موقعيت جغرافيايي ۴۹ درجه و ۴۲ دقيقه طول شرقي و ۳۶ درجه و ۲۵ دقيقه عرض شمالي در فاصله ۱۰ کيلومتري از جاده ترانزيتي قزوين – رشت و ۴۰ كيلومتري قزوين واقع شده است.

اين روستا از شمال به دره آسياب خرابه، از شرق به کوه پشت يله گنبد، از غرب به کوه قشم بلاغي و از جنوب غربي به ارتفاعات قطار قوزلوخ و در ارتفاع ۲۰۰۰ – ۱۶۰۰ متري واقع شده است.

نزديك‌ترين روستا به روستاي يله گنبد قانشار بلاغ است؛ اين روستا از شمال شرقي به روستاي ساربانك و از شمال غرب به روستاهاي استين چوبدار و چشمه كره محدود مي‌شود.

درآمد اكثر مردم روستا از طريق فعاليت‌هاي زراعي، دامداري و باغداري تامين مي‌شود. بخش كوچكي از اراضي روستا به كشت آبي اختصاص دارد و بقيه به صورت ديم كشت مي‌شود.

محصولات عمده زراعي روستاي يله گنبد را گندم، جو، نخود، عدس و ويونجه تشكيل مي‌دهد و انگور، سيب، زردآلو و بادام نيز در زمره محصولات سردرختي به شمار مي‌آيند.

روستاي يله گنبد روستايي كوهپايه‌اي با بافت مسكوني متمركز است. اين روستا در شيبي ملايم با الگوي خطي- زنجيره‌اي در اطراف رودخانه استقرار يافته است. خانه‌هاي روستاييان تحت تاثير نوع فعاليت و معيشت آنان شكل گرفته است. اين خانه‌ها اكثرا يك طبقه بوده و سقف‌هاي مسطحي دارند.

وجود درختان فراوان در حواشي رودخانه يله گنبد، فضايي سرشار از طراوت و زيبايي به آن داده است. همچنين طبيعت زيباي كوه‌هاي مرتفع، صخره‌هاي ستبر و دره‌هاي عميق اطراف روستا، جلوه‌اي خاص و بديع به وجود آورده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان