۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه
کد خبر: ۳۴۰۹۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲ ساعت: ۱۵:۴۲ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه، بزرگترين كاروانسراي سر پوشيده و مركز تجاري داخل شهري در ايران است كه با وسعتي افزون بر ۲/۶ هكتار توسط باقر خان سعد السلطنه فرماندار قزوين در اواخر سلطنت ناصر الدين شاه قاجار ساخته شده است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ "مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه"، بزرگترين كاروانسراي سر پوشيده و مركز تجاري داخل شهري در ايران است كه با وسعتي افزون بر ۲/۶ هكتار توسط باقر خان سعد السلطنه فرماندار قزوين در اواخر سلطنت ناصر الدين شاه قاجار ساخته شده و از سراهاي تودرتو و پيوسته به هم تشكيل شده است.

حجره‌هايي كه در حياط‌ها واقع شده‌اند با ايوانچه‌هاي كاربندي شده نشانگر كمال زيبايي و سنجيدگي طرح هستند كه محورهاي شرقي ـ غربي و شمالي ـ جنوبي بازار از آنها مي‌گذرند.

محورهاي عمود بر هم در چهار سوق كاروانسرا به هم مي‌پيوندند و معماري مكتب قزوين در فضاهاي تجاري را به شيوه‌اي بسيار زيبا و ماندگار به نمايش مي گذارند.

بر فراز اين چهار سوق گنبدي بزرگ و در چهار طرف آن چهار نيم گنبد قرار دارد كه همگي داراي كار بندي و در اوج زيبايي هستند.

ورودي‌هاي متعدد و بلند، حياط‌هاي وسيع، بارانداز و شترخان بزرگ با بيش از يكصد ستون آجري، گرمابه، هشتي‌هاي باشكوه و حجره‌هايي كه دور تا دور فضاهاي باز و در دالان‌هاي طول و دراز گسترده و از تزئينات آجر تراش و كاشي برخوردارند اين مجموعه را به زيبايي تمام آراسته‌اند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان