۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا بدون بستری درمان می‌شوند/ از مردم می‌خواهیم قرنطینه خانگی را حفظ کنند
کد خبر: ۳۴۰۸۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ساعت: ۱۱:۷ ↗ لینک کوتاه

متخصص ریه، آسم و آلرژی:

۷۰ درصد مبتلایان به کرونا بدون بستری درمان می‌شوند/ از مردم می‌خواهیم قرنطینه خانگی را حفظ کنند

متخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: تمام افراد مبتلا به بیماری کرونا نیاز به بستری ندارند و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به این ویروس به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند.

۷۰ درصد مبتلایان به کرونا بدون بستری درمان می‌شوند/ از مردم می‌خواهیم قرنطینه خانگی را حفظ کنند
 
دکتر مریم قرائتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره ویروس کرونا اظهار کرد: کروناها یک خانواده ویروس هستند که تقریبا هر ساله ۱۵ درصد سرماخوردگی‌های معمولی را شامل می‌شوند.

وی افزود: کروناها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول آن دسته‌ای هستند که انتقال بیماری از انسان به انسان صورت می‌گیرد و معمولا باعث بیماری‌های خطرناک نمی‌شوند و می‌توان به طور مثال همین سرماخوردگی‌های معمولی را که هر ساله با آن مواجه هستیم را نام برد.

متخصص ریه ادامه داد: گاهی اوقات جهش‌هایی در خانواده کرونا ویروس‌ها اتفاق می‌افتد که باعث انتقال ویروس از حیوان به انسان می‌شود مانند جهشی که در ویروس سارس وجود داشت.

قرائتی عنوان کرد: انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان می‌تواند باعث اِپیدمی‌های خطرناکی شود؛ در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین به یک باره دیدند که عفونت‌های تنفسی با منشا نامعلوم رخ می‌دهد و سپس که آن‌ها را بررسی کردند نیز متوجه شدند که این بیماری از دسته کرونا ویروس‌ها است.

این متخصص قزوینی اذعان داشت: با بررسی بیشتر کرونا ویروس‌ها فهمیدند که یک جهش ژنتیکی در خفاش رخ داده و این ویروس از خفاش به انسان منتقل شده است.

وی بیان کرد: هر زمان که یک بیماری باعث بروز بیش از هزار مورد در انسان‌ها شود برای آن اسمی در نظر گرفته می‌شود که این بیماری با نام “کووید ۱۹” نامگذاری شد و در سراسر جهان گسترش یافت که این ویروس در کشور ما ابتدا از شهر قم آغاز شد و اکنون در اغلب شهرها شیوع پیدا کرده است.

قرائتی یادآور شد: این بیماری برخلاف بیماری آنفولانزا تلفات زیادی ندارد اما آنچه که این بیماری را خطرناک می‌کند گسترش و شیوع بسیار زیاد آن است چراکه دارای قدرت انتقال سریعی است و رعایت نکات بهداشتی در این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: اولین راه انتقال این ویروس از طریق “دِراپلِت‌های تنفسی” است، یعنی قطرات تنفسی که ویروس را در مرکز قرار می‌دهد و اطراف آن با ترشحات تنفسی پوشیده می‌شود.

مهمترین راه جلوگیری از انتقال کرونا شست‌وشوی مرتب و اصولی دست‌ها است

وی ابراز کرد: این دراپلت‌های تنفسی چون سنگین هستند معمولا در مسافت‌های طولانی نمی‌توانند پخش شوند و در فاصله یک الی دو متری به زمین می‌افتند بنابراین اگر فردی بیمار باشد و این دراپلت‌ها را پخش کند در فاصله یک یا دو متری از طریق تنفس بیماری از آن فرد به ما منتقل می‌شود.

قرائتی تصریح کرد: یکی از مهمترین راه‌های انتقال این ویروس تماس دراپلت‌های تنفسی با مخاط بدن است یعتی اگر این دراپلت‌ها به روی هر سطحی بیفتد و فرد دیگری با آن تماس پیدا کند و سپس دست خود را به اجزای صورت خود بزند دچار این بیماری خواهد شد.

این متخصص ریه بیان کرد: از نظر who و پروتکل کشوری مهمترین و اولین نکته در جلوگیری از انتقال و شیوع این بیماری شست و شوی مرتب و اصولی دست‌ها با آب و صابون است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: این ویروس اکنون در کودکان شیوع پیدا نکرده و هر چه سن بالاتر ‌رود به‌ویژه در افراد بالای ۵۰ سال احتمال بروز بیماری در آن‌ها بیشتر می‌شود، همچنین افرادی که دچار بیماری‌های ریوی، قلبی، فشارخون، دیابت و کسانی که دچار اضافه‌ وزن زیاد هستند، بانوان باردار و معتادان جزو قشر هدفت این ویروس شمرده می‌شوند.

این متخصص قزوینی اذعان داشت: همچنین کسانی که به هر دلیلی نقص سیستم ایمنی دارند و داروهایی مثل کورتون را مصرف می‌کنند و دچار ضعف در دستگاه ایمنی بدنشان هستند و کسانی که انواع بیماری سرطان و اختلالات خونی دارند نیز احتمال ابتلا در آن‌ها بسیار است.

قرائتی تاکید کرد: همه مردم باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند چراکه استرس می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال افزایش ابتلا به این بیماری را افزایش دهد و با داشتن آرامش و رعایت مسائل بهداشتی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: ممکن است که بعضی از افراد ناقل بدون علامت باشند به همین دلیل توصیه می‌شود که تا اتمام موج این ویروس فاصله یک تا یک و نیم متری با همه افراد رعایت شود.

استفاده از ماسک و دستکش را به همه توصیه نمی‌کنیم

این متخصص ریه ادامه داد: باید از تماس با مکان‌هایی که استفاده عمومی دارد، خودداری کرد و قبل از ورود به خانه در محیط خارج از منزل لباس‌ها را از تن خود خارج کنیم چراکه این ویروس ممکن است تا حدود ۹ روز بر روی سطوح زنده بماند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: اگر فردی دچار علائمی همچون تب، سردرد، سرفه خشک، تنگی نفس یا اسهال شد بلافاصله به اولین مرکز بهداشتی و درمانی در دسترس خود مراجعه و در کمال آرامش موضوع را مطرح کند تا با توجه به علائم تشخیصی و روش‌های درمانی روش درمانی برای آن‌ها پیشنهاد شود.

قرائتی ابراز کرد: تمام افراد مبتلا به بیماری کرونا نیاز به بستری ندارند و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به این ویروس به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند.

این متخصص ریه عنوان کرد: مردم را به استفاده از ماسک و دستکش توصیه نمی‌کنیم چراکه باید اصول استفاده درست را دانست و همانطور که گفتیم فرد مبتلا باید از ماسک استفاده کند تا ترشحات دهان و بینی وی باعث شیوع بیشتر بیماری نشود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: هر فرد مشکوک به بیماری کرونا باید حداقل ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود و با هیچ کس از نظر تنفسی و وسایل استفاده شده در ارتباط نباشد.

وی در پایان گفت: باید از حضور در جشن‌ها و تالارها و هر گونه تجمعات خودداری کنیم و از مصرف مواد غذایی نیمه پخته و سرد پرهیز شود، باتوجه به تعطیلات نورزی هم به هیچ عنوان مسافرت را توصیه نمی‌کنیم چراکه بهترین راه مهار کردن این بیماری ماندن در خانه است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان