۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین کرونا پای کسادی بازار را به شیرینی‌فروشی‌ها هم باز کرد+جدول قیمت‌ها
کد خبر: ۳۴۰۸۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ساعت: ۱۴:۴۷ ↗ لینک کوتاه

قیمت انواع شیرینی در آستانه سال نو؛

کرونا پای کسادی بازار را به شیرینی‌فروشی‌ها هم باز کرد+جدول قیمت‌ها

شیرینی شب عید هم از دیگر اقلامی است که خانواده‌ها همیشه برای خرید آن در شب عید اقدام می‌کنند یا اینکه به صورت پخت خانگی تهیه می‌کنند؛ اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا که بر همه ابعاد و مشاغل اثرگذار بوده نیز خرید شیرینی هم دیگر استقبال هر سال را ندارد.

کرونا پای کسادی بازار را به شیرینی‌فروشی‌ها هم باز کرد+جدول قیمت‌ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، شاید برایتان جالب باشد که بدانید ریشه نخستین شیرینی‌ها به ایران باستان برمی‌گردد؛ اگر بخواهیم در مورد تاریخچه شیرینی پزی در ایران باستان صحبت کنیم به یک نوع کیک به نام «لاویش» می‌رسیم که در زمان امپراطوری ایران باستان در قرن هفتم میلادی پخته می‌شد و بسیار محبوب بود.

پختن شیرینی به مناسبت‌های مختلف از تولد و عروسی و مراسم ختم گرفته تا مهمانی و دورهمی و حتی یک مهمانی دوستانه عصرگاهی و به جز این‌ها مصرف آن به صورت روزانه با انواع چای و قهوه آن‌قدر زبان زد شده که هر منطقه‌ای در ایران شیرینی خاص خودش را دارد.

ما ایرانی‌ها سال هاست که با تمام شدن روزهای زمستانی و گرم تر شدن هوا، آب شدن برف‌ها و شکوفه زدن درختان، آمدن سال نو را جشن می‌گیریم، خانه تکانی می‌کنیم، لباس و وسایل نو می‌خریم، سفره هفت سین را آماده می‌کنیم و انواع آجیل، شیرینی عید نوروز و شام شب عید را تهیه می‌کنیم و این جشن و دگرگونی همه شهر را به تکاپو می‌اندازد.

طی چند هفته گذشته با ورود ویروس کرونا به ایران جو کشور بسیار متفاوت از قبل شده و بنا به توصیه مسئولین در جهت حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از شیوع این بیماری مردم سعی می‌کنند تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند و از طرفی هم خرید شب عید رنگ و بوی همیشگی را ندارد چراکه باتوجه به شرایط پیش آمده، از دیدوبازدیدهای عیدانه خودداری خواهد شد.

شیرینی شب عید هم از دیگر اقلامی است که خانواده‌ها همیشه برای خرید آن در شب عید اقدام می‌کنند یا اینکه به صورت پخت خانگی تهیه می‌کنند؛ اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا که بر همه ابعاد و مشاغل اثرگذار بوده نیز خرید شیرینی هم دیگر استقبال هر سال را ندارد.

مغازه‌های خالی از مشتری برای فروشندگان روی خوشی ندارد و ناراضی هستند؛ از فروش کم و ضرروزیان صحبت می‌کنند و اکثر آن‌ها بزرگترین دغدغه‌هایشان این است که می‌پرسند این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟ چه زمانی این ویروس منحوس دست از سرِمان  برمی‌دارد؟

هر ساله روزهای آخر اسفند تمامی خیابان‌های شهر آنقدر شلوغ و پرهیاهو بود که دلمان می‌خواست فقط گذر آدم‌ها را تماشا کنیم اما حال با موج شدید این ویروس حتی از کنار قنادی‌ها هم که عبور می‌کنیم کسی دست و دلش به خرید شیرینی نمی‌رود.

اکنون با رسیدن بهار و عید نوروز فرصت را غنیمت شمردیم تا سری به قیمت‌های انواع شیرینی در قنادی‌های قزوین بزنیم که این شهر خود زبانزد در شیرینی‌های لذیذ و سنتی است.

با رصدی در بین قنادی‌ها با پسر جوانی که مسئولیت فروش قنادی را بر عهده داشت مصاحبه کردیم.

این فروشنده درباره اوضاع نابسامان فروش شیرینی در عید امسال گفت که فروش آن‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش پیدا کرده و این بی‌سابقه بوده است.
نرخ انواع شیرینی در سطح بازار قزوین براساس رصد خبرنگار ما به شرح زیر است؛

*هرکیلوگرم شیرینی پادرازی 18 تا 36 هزار تومان

*هرکیلوگرم شیرینی قندی 18 تا 35 هزار تومان

*هرکیلوگرم شیرینی چرخی 28 هزار تومان

*هرکیلوگرم نخودی 28 تا 35 هزار تومان

*هر کیلوگرم شیرینی خشک ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی تر ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی نان چایی ۲۰ الی ۴۵ هزار تومان

*هرکیلوگرم شیرینی نان برنجی ۳۲ هزار تومان

*هرکیلوگرم شیرینی مخلوط ۲۰ الی ۴۵ هزار تومان

*هرکیلوگرم شیرینی فانتزی ۳۰ هزار تومان

*هرکیلوگرم گز ۴۰ الی ۱۲۰ هزار تومان

*هرکیلوگرم شکلات ۱۵ الی ۱۷۰ هزار تومان

*هرکیلوگرم لواشک پذیرایی ۲۰ هزار تومان

پس از چرخ زدن بین قنادی‌ها متوجه شدیم قیمت شیرینی تر و خشک با تفاوت قیمت کمی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد اما نرخ انواع شیرینی سنتی خانگی قیمت‌های متفاوتی دارد.

برای بررسی دقیق قیمت‌ها به مصاحبه با رئیس اتحایه قنادان و شیرینی فروشان استان قزوین پرداختیم تا از نرخ مصوب اتحادیه هم مطلع شویمو

نصرالله حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، درباره مسائل بهداشتی در کارگاه‌های شیرینی پزی و سلامت شیرینی‌ها اظهار کرد: تمامی شیرینی‌ها با حرارت ۲۰ الی ۴۵ درجه پخته می‌شود و بر تمامی واحدهایی که دارای مجوز هستند از سوی اداره بهداشت نظارت دقیق صورت می‌گیرد تا محصول باکیفیت و سالم به دست مشتری برسد.

حیدری ابراز کرد: شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا نظارت بر کارگاه‌های شیرینی پزی با دقت بیشتری صورت می‌گیرد؟ لذا باید گفت که تمامی کارگاه‌های شیرینی پزی با حضور مسئولین بهداشت به صورت دقیقی نظارت شده‌اند.

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان استان قزوین ادامه داد: نرخ شیرینی نسبت به سال‌های گذشته افزایش قیمت نداشته اما با توجه به شیوع ویروس کرونا نیز فروش شیرینی در قنادی‌ها هم بسیار کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود از مردم خواستاریم تا شیرینی مورد نیاز خود را از واحدهای تولیدی و فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند تا از کیفیت و سلامت شیرینی‌ها مطمئن باشند.

وی قیمت مصوب انواع شیرینی در اتحادیه را اینگونه اعلام کرد؛

*هرکیلوگرم شیرینی نخودی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی نان برنجی زعفرانی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی چرخی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی نان برنجی سفید ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی قندی ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی پادرازی ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی نان چایی ۲۰ هزار تومان

*هرکیلوگرم شیرینی نارگیلی ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی تر ۲۴ هزار تومان

*هرکیلوگرم شیرینی خشک ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان

*هرکیلوگرم شیرینی کیک یزدی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان

*هرکیلوگرم باقلوای پیچ ۸۰ هزار تومان

*هرکیلوگرم باقلوای لوزی درجه یک ۱۲۰ هزار تومان

انتهای پیام/ 2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان