۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین خواهش و التماس‌های در «خانه ماندن» را قبول کنیم یا دعوت به حضور در صف میوه را؟!/ مسئولان پاسخگو باشند
کد خبر: ۳۴۰۸۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ساعت: ۱۳:۳۳ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از یک تناقض در روزهای داغ کرونایی؛

خواهش و التماس‌های در «خانه ماندن» را قبول کنیم یا دعوت به حضور در صف میوه را؟!/ مسئولان پاسخگو باشند

گویا دودوتا چهارتای مسئولین در ایجاد ساز و کارها برای مدیریت شرایط بحرانی در این مسئله به جای چهار، به جواب پنج رسیده است! که به مردم تاکید می‌کنند امسال دیدوبازدید عید برگزار نشود و در مقابل، میوه شب عید توزیع و برای آن اطلاع رسانی می‌کنند!

خواهش و التماس‌های در «خانه ماندن» را قبول کنیم یا دعوت به حضور در صف میوه را؟!/ مسئولان پاسخگو باشند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ “کووید۱۹” یا همان کرونا این ویروس ذره بینی عید نوروز امسال را متفاوت از تمام عیدهای سال‌های گذشته کرده است.

همین ویروس ذره‌بینی با سرایت به بیش از ۱۰۰ کشور جهان، بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و حتی سیاسی کشورها و دنیا را مختل کرده و تا اطلاع ثانوی به تعطیلی کشانده است.

حال با اتمام سال و فرارسیدن سال نو، ایرانیان عید باستانی نوروز را در پیش دارند که این مسئله باعث شده تا برای پیشگیری از شیوع بیماری، کنترل و قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس که در کشور هزاران نفر را مبتلا و صدها نفر را به کام مرگ کشانده، نیز تصمیمات جدی از سوی مسئولین اتخاذ شود.

مهمترین راهکار و تصمیم مسئولین از ابتدای شیوع بیماری تاکید بر خانه ماندن مردم و تعطیل کارهای غیرضروری است تا با کاهش تجمعات بتوان زنجیره انتقال را قطع کرد؛ کرونا باعث تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تفریحی، فرهنگی و ورزشی، ممنوعیت سفرها، کاهش ساعات اداری و بسیاری دیگر از اتفاقات شد.

مردم در حیرت تصمیمات عجیب مسئولین مانده‌اند!

باتوجه به شرایط بحرانی موجود، مسئولین بر لغو تمامی مراسم‌های دیدوبازدید و سایر رفت و آمدها و حتی خریدهای آخر سال به مناسبت نوروز نیز تاکید جدی دارند به طوری که مردم هم خودجوش پای کار آمده و با کمپین‌های مختلفت تصمیم بر خانه ماندن در جهت حفظ سلامت خود و خانواده و جامعه گرفتند.

اکنون که همه سطوح جامعه شرایط بحرانی و لغو تجمعات و ترددهای بی‌مورد و حتی تعطیل کردن دیدوبازدیدهای عید نوروز را هم پذیرفتند و درواقع پذیرفتند که امسال عید را طبق روال معمول گذشته نخواهیم داشت اما به یکباره شاهد اقدامی عجیب از سوی مسئولین هستیم و آن هم توزیع میوه شب عید است.

این اقدام عجیب و متناقض با هشدارهای بهداشتی در عدم خروج از منزل و ممنوعیت تجمعات هیچ تناسبی ندارد به طوری که در استان تاکید شده که از هرگونه تجمعات پیشگیری می‌شود اما طبیعتا وقتی پای توزیع میوه یا هر نوع اقلام اساسی مردم در میان باشد، ایجاد صف‌های طویل و تجمع هم به میان خواهد آمد.

گویا دودوتا چهارتای مسئولین در ایجاد ساز و کارها برای مدیریت شرایط بحرانی در این مسئله به جای چهار، به جواب پنج رسیده است! که به مردم تاکید می‌کنند امسال دیدوبازدید عید برگزار نشود و در مقابل میوه شب عید توزیع و برای آن اطلاع رسانی می‌کنند!

این سوال را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتیم که به یکباره چطور می‌شود که دودوتا چهارتای مسئولین امر در این زمینه به این اینجا می‎رسد که مردم عکس‌العمل‌های جالبی را در پاسخ دادند. نمونه‌هایی از این کامنت‌ها در تصاویر زیر قابل مشاهده است؛

تصمیم گرفتیم چرایی موضوع را از مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین که متولی توزیع میوه شب عید است جویا شویم؛

توزیع میوه شب عید تصمیم کشوری است

هادی طاهرخانی با بیان اینکه این تصمیم ستاد تنظیم بازار استان و کشور است، اظهار کرد: ما برای کنترل شرایط هم مراکز توزیع را بیشتر می‌کنیم و هم اینکه فروش اینترنتی را ایجاد خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین به تمام ادارات، کارخانجات و ارگان‌های مختلف نامه نگاری کردیم تا نمایندگان خود را برای تحویل میوه و توزیع آن بین کارکنانشان اعزام کنند تا بتوانیم بخش از تجمعات را مدیریت کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: موارد بهداشتی را هم از طریق غرفه‌داران و هم به وسیله نصب تابلو و بنر در سطح شهر اطلاع رسانی می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین ابراز کرد: به هرحال بخشی از نیاز بازار هم باید تامین شود و امروز هم مجدد جلسه تنظیم بازار در استان خواهیم داشت و تصمیمات ویژه‌ای گرفته می‌شود که اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام سعی ما این است که بحث مخاطرات را در نظر بگیریم و بتوانیم بازار میوه که دیگر نمی‌توان اسم آن را به واسطه کرونا میوه شب عید گذاشت، تنظیم کنیم تا در این شرایط که مردم نگران هستند دیگر دغدغه افزایش قیمت میوه را نداشته باشند.

این مقام مسئول تاکید کرد: مراکز توزیع را متنوع و متعدد کردیم و نیاز نیست زیاد مردم مراجعه کنند چراکه می‌توانند از مبادی یاد شده همچون روش اینترنتی یا توزیع در ادارات و سازمان‌ها و کارخانجات این میوه را تحویل بگیرند.

امکان توزیع به روش‌های مختلف و اینترنتی وجود دارد

وی با اشاره به روش اینترنیتی عنوان کرد: یک سامانه‌ اینترنتی از امشب البته به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و همچنین سامانه‌ای را هم سازمان همیاری‌ تحت عنوان “قزوین من” طراحی کرده که از ابتدای امسال به طور آزمایشی کلید خواهد خورد.

طاهرخانی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شد این میوه را در جهت تنظیم قیمت، به بازار تزریق کرد؟ گفت: این مسئله هم در برنامه ما است که در جلسه تنظیم بازار امروز در استان مطرح خواهد شد که بتوانیم خود میوه فروشان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در این مسئله دخیل کنیم.

به گزارش صبح قزوین؛ امیدواریم مسئولین با تدابیر درست بتوانند این شرایط بحرانی را برای رسیدن به نقطه مطلوب مدیریت کنند چراکه با روش‌های مختلف از مردم خواهش می‌شود حدالامکان ترددهای خود را کاهش دهند و در خانه بمانند اما برنامه‌هایی از قبیل توزیع میوه شب عید بدون شک این تلاش‌ها برای متقاعد کردن مردم برای خارج نشدن از خانه را بر باد خواهد داد.

بسیار واضح است که تصمیمات اشتباه نتیجه‌ای جز مبتلا کردن بیشتر جامعه به بیماری کرونا که مرز نمی‌شناسد و سرعت شیوع بالا دارد نخواهد داشت که در نتیجه هم تبعات جانی، مالی را به مردم و دولت وارد خواهد کرد.

باز هم این گزارش را با این سوالات به اتمام می‌رسانیم که وقتی امسال عید نداریم آیا توزیع میوه شب عید ضرورت دارد؟ آیا سازوکاری بهتر از توزیع میوه برای تنظیم بازار وجود ندارد؟ آیا مسئولین دوست دارند که به دستان خود و با تصمیمات اشتباه به بحران دامن زنند؟!

انتهای پیام/ 2002

 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان