۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین "بسیج" و تشکل‌های مردمی، ظرفیت بزرگی در مدیریت بحران‌هاست/ در فضای کنونی از شایعات پرهیز کنید
کد خبر: ۳۴۰۷۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت: ۱۰:۳۱ ↗ لینک کوتاه

جامعه شناس قزوینی:

"بسیج" و تشکل‌های مردمی، ظرفیت بزرگی در مدیریت بحران‌هاست/ در فضای کنونی از شایعات پرهیز کنید

جامعه شناس قزوینی گفت: در شرایط کنونی یکی از قابلیت‌های اجتماعی که داریم بحث نهادهای عمومی و مردمی است؛ اکنون شاهد هستیم که نیروهای بسیج در سطح کشور این کار را درست شروع کردند که برای ضدعفونی کردن شهر کمک می‌کنند.

"بسیج" و تشکل‌های مردمی، ظرفیت بزرگی در مدیریت بحران‌هاست/ در فضای کنونی از شایعات پرهیز کنید
کریم تفضلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره ابعاد مختلف شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: کرونا یک مسئله و بحران ملی است و ابعاد جهانی دارد که نمی‌شود آن را محدود به مرزهای داخلی کرد.

وی افزود: باتوجه به سرعت بالای گسترش و واگیر بیماری، می‌توان گفت یکی از بحران‌های کم نظیری در صد سال گذشته است و اگر بخواهیم نمونه‌های بارز آن را نام ببریم بیماری طاعون و آبله در اواخر دوره قاجار است که به شکل اپیدمیک و همه گیر بود.

این پژوهشگر با بیان اینکه بحران‌های ملی را باید به نوعی با یک عزم ملی حل کرد، گفت: یک بخش از حل این بحران مربوط به مدیریت سیاسی کشور می‌شود که شامل صداقت و همراهی با مردم است.

مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ابراز کرد: یکپارچگی و تصمیم‌گیری واحدی که دستگاه‌های اجرایی باید داشته باشند بسیار مهم است و از طرفی هم اخبار باید به گونه‌ای مدیریت شده از طریق کانال‌های خبر مشخص به مردم اطلاع رسانی شود.

وی تصریح کرد: نکته دیگر که نباید در سطح اجتماع غافل شد تامین اقلام بهداشتی و ضروری مربوط به این ایام از جمله ماسک و موادضدعفونی کننده است که دغدغه اصلی مردم را شکل می‌دهد.

این جامعه شناس ادامه داد: حتی باید اقلام ضروری دیگر از قبیل مایحتاج روزمره مردم هم تامین شود و از ناحیه دولتمردان مورد توجه قرار گیرد چراکه مردم باید شرایط قرنطینه را هم تحمل کنند و نباید نگرانی تامین مایحتاج بر آن‌ها تحمیل شود.

تفضلی اضافه کرد: نیازهای متعدد مردم در این شرایط بحرانی باید مدیریت شود و مسئولین فقط در بحث درمان متمرکز نشوند که از طرفی از سایر مسائل عمومی غافل شوند چراکه بحران‌های دیگر در جامعه به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه ارائه اطلاعات صادقانه به مردم مهم است، عنوان کرد:  مشارکت اجتماعی نیازمند سه پیش زمینه است که شامل اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و امید اجتماعی است.

مشارکت محله‌محور راهکار مهمی در مدیریت بحران است

مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: متاسفانه به دلایل مختلف به ویژه مدیریت ضعیف دولتمردان باعث تضعیف هر سه مولفه در جامعه شده است لذا شاهد نوعی فردیت و نگاه منفعت طلبانه هستیم.

این جامعه شناس اذعان کرد: از طرفی اگر بخواهیم بسیج مردمی را هماهنگ کنیم باید بحث‌های آرمانی و ایده‌آلی را در ابعاد ملی و مذهبی تقویت کنیم تا انگیزه‌ای برای امیدآفرینی اجتماعی باشد که خوشبختانه جامعه ایران از این ارکان برخوردار است.

تفضلی یادآور شد: در شرایط کنونی یکی از قابلیت‌های اجتماعی که داریم بحث نهادهای عمومی و مردمی است؛ اکنون شاهد هستیم که نیروهای بسیج در سطح کشور این کار را درست شروع کردند که برای ضدعفونی کردن شهر کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید از قابلیت نهادهای مردمی و انجمن‌های خیریه استفاده کنیم، تاکید کرد: تشکل‌های مردمی و تشکل‌های غیردولتی کانال‌های ارتباطی خوبی با مردم هستند که می‌توانند کارهای مشارکتی خوبی را اجرا کنند.

پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: نهادهای دیگر مثل مساجد، روحانیت و پایگاه‌ها و کانون‌های مساجد باید براساس محور محلات سازمان‌دهی شوند چراکه مسئله ویروس پیچیده است.

این جامعه شناس با بیان اینکه در فضای کنونی باید از شایعات پرهیز شود، گفت: مشارکت محله محور همیشه در مسائل مختلف که در تاریخ کشور تجربه کردیم به خوبی جواب داده و همچنین درمورد کرونا در چین هم نتیجه خوبی داشته است.

تفضلی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی مسئله مهم این است که مشارکت‌های محله محور را در جهت مدیریت منابع و نیروی انسانی سازماندهی کنیم چراکه ظرفیت عظیمی برای مدیریت بحران هستند.

انتهای پیام/2002

مطالب مرتبط

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان