۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مسافرت در شرایط کنونی توجیه عقلی و شرعی ندارد/ اقدامات بسیج طلاب و متدینین برای سلامت مردم، قابل تقدیر است
کد خبر: ۳۴۰۷۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ساعت: ۱۴:۳۲ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

مسافرت در شرایط کنونی توجیه عقلی و شرعی ندارد/ اقدامات بسیج طلاب و متدینین برای سلامت مردم، قابل تقدیر است

امام جمعه قزوین در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه با یاری خدا کرونا را شکست می‌دهیم، گفت:  مسافرت در شرایط کنونی توجیه عقلی و شرعی ندارد.

مسافرت در شرایط کنونی توجیه عقلی و شرعی ندارد/ اقدامات بسیج طلاب و متدینین برای سلامت مردم، قابل تقدیر است

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در برنامه زنده تلویزیونی سروش آسمانی که از شبکه قزوین به روی آنتن می‌رود، به تشریح آیه 9 سوره جمعه پرداخت و اظهار کرد: خدا در این آیه نشان می‌دهد نماز جمعه جای هر کسی نیست و آنهایی که قرار است وارد عرصه پاک نماز جمعه شوند، باید اهل ایمان باشند و مشرکان نمی‌توانند اهل نماز جمعه باشند.

وی تصریح کرد: خدا فرموده وقتی برای نماز جمعه فراخوانده می‌شوید، به سمت نماز جمعه بشتابید و با جدیت تمام به آن نگاه کنید. خدا فرموده اگر شما بدانید برکات و زیبایی‌های نماز جمعه را به سمت آن می‌شتابید.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر در هر شهر و منطقه‌ای که استعداد برگزاری نماز جمعه در آنجا هست، نماز جمعه به درستی برگزار شود و مسئولان به درستی در آن شرکت کنند و مشکلات مردم را در این فضا مورد بررسی قرار دهند و خطیب نماز جمعه و مردم نیز از فرصت‌های موجود به خوبی استفاده کنند، زمینه خدمت در فضای نماز جمعه فراهم می‌شود.

 امام جمعه قزوین افزود: اینکه میز خدمت در نماز جمعه قزوین فعال است، اتفاق خوبی محسوب می‌شود اما مردم نیز باید از حقوق خود آگاه باشند و مسئولان نیز به وظایف و رسالت‌های خود مشرف باشند تا شاهد اثرگذاری بیشتر میزهای خدمت باشیم و کار جامعه نیز فعال‌تر و پویاتر پیش برود.

وی عنوان کرد: نماز جمعه، از صدر اسلام نماز عبادی و سیاسی بوده است و از فضای خطبه‌هایی که رسول اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) ایراد می کرده‌اند، عنوان نماز عبادی و سیاسی برخاسته و نشأت گرفته است.

امام جمعه قزوین در ادامه بیان کرد: مومنان همواره در ایام تعطیلات نوروزی طی سال‌های گذشته به یاد هم بودند و برای صله ارحام اقدام می‌کردند و برای دیدار با خویشاوندان سفرهایی به دیگر مناطق کشور داشتند، اما در این ایام به واسطه شرایط خاص بیماری محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد شده است و در منازل خود مانده‌اند.

وی ادامه داد: در شرایط امروز که امکان برگزاری نمازجمعه وجود ندارد ما بدین شکل از فرصت استفاده کرده و صحبت‌های خود را با مردم در میان می‌گذاریم. در این شرایط خوب است که در باب صله رحم هم اتفاقاتی بیفتد و از طریق تماس تلفنی جویای احوال اطرافیان و خویشاوندان خود شویم و جبران دید و بازدیدهای حضوری را داشته باشیم.

عابدینی اذعان کرد: اگر در بین فامیل و خویشاوندان و اطرافیان و دوستان خود اشخاصی وجود دارند که به واسط شیوع بیماری کسب و کار آنها دچار محدودیت و مشکل شده و در مضیقه قرار رفته‌اند چقدر خوب است این فرصت خانه نشینی را به بهترین نحو استفاده کنیم و به این فرد کمک کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خدای متعال در شرایط امروز و محدودیت‌هایی که این بیماری برای اقشار مختلف ایجاد کرده درحال امتحان و آزمایش همه ماست، باید در دلجویی و احوالپرسی و دستگیری و کمک به نیازمندان که جزو اقدامات ارزشمند است، پیشتاز باشیم زیرا در این شرایط این اقدامات از عهده همه ما برمی‌آید و برکت زندگی و عمر ما می‌شود و بلاها را دفع می‌کند.

با یاری خدا کرونا را شکست می‌دهیم
وی یادآور شد: این دوران ایجاد شده به واسطه بیماری و محدودیت‌ها خواهد گذاشت بنابراین باید از این فرصت بهترین بهره را ببریم تا در کارنامه و پرونده اعمال ما خوبی و خیررسانی ثبت شود. گاهی عده‌ای با احتکار مواد بهداشتی، اقلام شوینده و ماسک مورد نیاز مردم، بدی‌ها را در پرونده خود ثبت می‌کنند.

این خطیب نمازجمعه ابراز کرد: در این ایام شاهد هستیم که خدمتگزاران بی نام و نشانی همچون پرستاران و پزشکان در عرصه حفظ سلامت مردم در بیمارستان‌ها حضور دارند. همچنین بسیج نیروهای مردمی و طلاب و نیروهای مسلح به صورت خودجوش وارد عرصه خدمت رسانی به بیماران و مردم شده‌اند.

امام جمعه قزوین افزود: پرستاران و پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها جزو مجاهدان خط مقدم عرصه سلامت مردم و جامعه هستند و این عزیزان با دلسوزی و پای کار بودن به مردم آرامش می‌دهند و خدا را شاکریم با زحمات کادر درمانی بسیاری از بیماران کرونایی بهبود پیدا کردند.

وی عنوان کرد: اگر کسی مبتلا به بیماری کرونا شد خیالش راحت است که پزشکان و پرستارانی هستند که بیماری آنها را درمان می‌کنند و کادر درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها و بسیج مردمی و پزشکی به یاری جامعه شتافته‌اند. بسیج مردمی همچون دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم، امروز برای عرصه سلامت مردم وارد میدان شده اند که امیدواریم این خدمات مورد قبول درگاه حق باشد.

عابدینی در ادامه برای همه تلاش‌گران حوزه بهداشت و درمان که در این ایام برای مقابله با ویروس کرونا در میدان هستند، آرزوی سلامت کرد و اظهار کرد: از خدا می‌خواهیم به کسانی که جز حق تعالی سرمایه‌ای ندارند، رحم کند و یاری‌گر آنها باشد.

وی افزود: ما به یاری خدا کرونا را شکست می‌دهیم و وظیفه داریم کارمان را درست انجام دهیم و از خدای متعال بخواهیم که دشمنان اسلام و مردم ما را نابود کند و این بیماری منحوس را نیز از میان بردارد و نعمت‌های خودش را بر سر ما فرو فرستد.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین به خطرات سفر در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: وقتی با سفر جان خودمان و هم‌وطنانمان به خطر می‌افتد، خدا به ما حق نداده است که دست به کارهایی بزنیم که توجیه عقلی و شرعی ندارد.

امام جمه قزوین اضافه کرد: باید در شرایط کنونی از سفر پرهیز کنیم و حق این است که سلامت خودمان و جامعه را به خطر نیندازیم و مسائلی که پزشکان بر آن تأکید دارند را رعایت کنیم.

امام جمعه قزوین در ادامه بیان کرد: در دوران دفاع مقدس برای طلاب حوزه علمیه تعریف ویژه برای خدمت رسانی نشده بود اما با حضور گسترده خود در دوران دفاع مقدس وقتی آمار و درصد شهدای روحانیت را مشاهده می‌کنیم نسبت به همه اقشار بالاترین نمره را به خود اختصاص می‌دهند.

عابدینی اذعان کرد: امروز نیز در عرصه خدمت و حفظ سلامت شاهدیم که بسیج روحانیت و دانشجویان و متدینین و جوانان پرورش یافته در عرصه مسجد و انقلاب پای خدمت به مردم در عرصه سلامت هستند.

وی عنوان کرد: نخستین وظیفه مسلمانان آگاهی از شرایط و اتفاقات جامعه ماست و باید متوجه باشیم که در چه شرایطی درحال زندگی هستیم، امروز با حضور حدود دو میلیارد مسلمان در کل جهان اگر تصمیمی برای مقاومت و ایستادگی گرفته شود یک جریان سازی عظیمی در کل جهان رخ خواهد داد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: امروز بزرگترین قدرت‌های اقتصادی در جهان از طریق اتحاد و همدلی مسلمانان شکست خواهند خورد و باید از این فرصت‌ها با علم و دانش و آگاهی دهی بهره ببریم. یکی از رسالت‌های مهم در خطبه‌های نمازجمعه این است که نمازگزاران را نسبت به مسائل جامعه و کشور و جهان آگاه سازیم.

این خطیب نمازجمعه یادآور شد: امروز شاهدیم که فتنه‌ای امریکایی در کشور هند در جریان است که درحال کشتار مسلمانان هستند، اما زمانی که مسلمانان جهان از این موضوع مطلع شدند و رهبر معظم انقلاب و فرمانده سپاه قدس موضع گیری داشتند و از مسلمانان هند حمایت کردند جلوی مسلمان کشی تا حدودی گرفته شد که این معجزه‌ی آگاهی دهی به مسلمانان است.

نیروهای مسلح استان با جدیت بیشتر برای مقابله با کرونا به میدان بیایند

وی بیان کرد: برگزاری نمازجمعه در مسجد و مصلی و در یک فضای ایمانی و اعتقادی به آگاهی سازی مردم می‌انجامد و همدلی مومنانه را افزایش می‌دهد، از سوی دیگر زمانی که مسائل و مشکلات جامعه و مسلمانان مطرح می‌شود خدای متعال نیز راهکارهای حل آنها را پیش روی ما قرار می‌دهد.

عابدینی اذعان کرد: زمانی که ما در مسیر خدای متعال با همدلی و وحدت و همکاری قدم برمی‌داریم خداوند درب‌های رحمت و برکت و کرامت خود را بر روی ما می‌گشاید و مسیر را برای ما هموار می‌کند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: در این ایام شاهدیم با فتنه‌های امریکایی در کشور افغانستان دو رئیس جمهور باهم برای در دست گرفتن قدرت قسم یاد می‌کنند و زمینه جنگ و آشوب در آنجا فراهم می‌شود، در صورتی که ما همه مسلمان هستیم و مردم افغانستان برای ما مهم هستند و سرنوشت آنها برای ما اهمیت دارد و اگر خدای نکرده جنگی در این کشور رخ دهد کشور ما هم از آن متاثر است.

وی اظهار کرد: نیروهای مسلح استان قزوین نیز همگام و همراه با نیروهای مسلح کشور ان‌شاءالله همانطور که تاکنون نیز فعال بوده‌اند، به صورت جدی‌تر فعالیت‌های ستادی و میدانی بیشتری را انجام خواهند داد و برای مبارزه با این ویروس به میدان خواهند آمد.

عابدینی تصریح کرد: در همان ابتدای این بیماری، تشکل‌های هیئتی و مردمی در استان قزوین پای کار آمدند و همچنان با جدیت فعالیت و خدمت می‌کنند و در همه بیمارستان‌ها و در پاک سازی شهر مشغول فعالیت هستند اما با فرمان رهبری این فعالیت‌ها جدی‌تر خواهد شد.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: وقتی احتمال خطر جنگ بیولوژیکی مطرح می‌شود، نیروهای مسلح باید جدیت بیشتری داشته باشند و خودشان را آماده نقشه‌ها و نیرنگ‌های دشمنان کنند و مانند جنگ تحمیلی و پیروزی انقلاب در مقابل توطئه‌های آمریکایی بایستند.

 وی برای همه کسانی که درگیر بیماری کرونا هستند، شفای عاجل و برای درگذشتگان نیز از خدای متعال رحمت و غفران الهی را مسألت کرد.

 امام جمعه قزوین با تسلیت مجدد درگذشت کربلایی سعید خورشیدی گفت: ایشان واقعا فعال عرصه اربعین بودند و در استان نیز در جهاد فرهنگی پیشتاز بودند. ایشان در انسجام بخشی به هیئات، ایجاد همدلی بین نیروهای مؤمن و در عرصه های رسانه یک بسیجی خدمتگزار بودند که با غربت رفتند و برای ایشان و همه کسانی که از میان ما رفتند غفران و رحمت الهی را خواهانیم.

 عابدینی با تقدیر از مسئولان برای خدماتی که در مقابله با کرونا ارائه می‌کنند، بیان کرد: امیدواریم خداوند این توفیق را به همه مسولان بدهد که خدمتگزار مردم باشند و به گونه‌ای خدمت کنند که در پایان کار مورد تأیید خدا قرار بگیرد و در دنیا روسفید و در آخرت سربلند باشند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان