۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین افکار مثبت و مدیریت آرامش درونی، قوی‌ترین راه مراقبت دربرابر کروناست/ استرس زیاد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد
کد خبر: ۳۴۰۴۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ساعت: ۱۲:۲۲ ↗ لینک کوتاه

روانشناس بالینی:

افکار مثبت و مدیریت آرامش درونی، قوی‌ترین راه مراقبت دربرابر کروناست/ استرس زیاد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد

روانشناس بالینی گفت: قوی‌ترین راه مراقبت از بدن در مقابل کرونا داشتن تفکرات قوی و باورهای مثبت و مدیریت دنیای درونی خود ماست.

افکار مثبت و مدیریت آرامش درونی، قوی‌ترین راه مراقبت دربرابر کروناست/ استرس زیاد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد

زهرا علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به تعریفی از بحران اظهار کرد: بحران در روانشناسی یعنی خطرات و تهدیداتی که وضعیت روانشناختی افراد یک جامعه را تهدید می‌کند یا سلامت روان آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: اکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور درواقع به نوعی با یک بحران مواجه هستیم که روانشناسان باید برای مدیریت سلامت روانی جامعه وارد عمل شوند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: مقدار کمی اضطراب لازمه وجودی هر انسانی است؛ به طوری که اضطراب لازمه بقای موجودات زنده است یعنی اگر ما انسان‌ها نمی‌ترسیدیم یا اندازه لازم اضطراب را نداشتیم نیز ممکن بود که بقای ما به خطر افتد.

علیخانی تصریح کرد: اضطراب تا حدودی برای ادامه زندگی لازم است اما وقتی از یک اندازه بالاتر برود نیز خطرناک خواهد شد؛ حال حد و اندازه اضطراب را چگونه باید تشخیص داد؟

وی اضافه کرد: وقتی که اضطراب موجب اختلال در عملکرد شغلی، اجتماعی و خانوادگی انسان‌ها شود این نوع اضطراب غیرمفید است و باید کنترل شود.

این روانشناس قزوینی با بیان اینکه اضطراب و استرس باهم متفاوت است، گفت: استرس محرک به وجود آمدن اضطراب است و درواقع فشاری است که انسان را وادار به اضطراب می‌کند.

علیخانی یادآورد شد: اضطراب نماد بیرونی دارد به این صورت که ممکن است درد و تنش در عضلات به وجود آید، ضربان قلب بالا برود و فرد دچار بی‌خوابی شود که استرس محرک این علائم ظاهری است.

اضطراب پایه اکثر بیماری‌هاست

وی عنوان کرد: شیوع کرونا در کشور یک نوع استرس و عامل و محرک به وجود آمدن اضطراب است؛ باید توجه داشت که استرس باید مدیریت شود تا اضطراب وارد شده به بدن آسیب‌زا نباشد.

این روانشناس بالینی بیان کرد: اضطراب در طولانی مدت اثرات نامطلوبی در بدن دارد به طوریکه سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد و دردهای بدنی، میگرن‌ها و ناراحتی‌های معده و حتی دیابت و پرفشاری خون و روماتیسم را به دنبال دارد.

علیخانی افزود: اضطراب پایه اکثر بیماری‌هایی است که این روزها در جامعه ما شایع شده که خطرناک است و از همه مهمتر اینکه سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد و انسان مستعد ابتلا به انواع بیماری از جمله بیماری‌های‌ ویروسی می‌شود.

وی اذعان کرد: افرادی که اضطراب بالایی دارند به محض ورود یک استرس، از خود واکنش‌هایی را نشان می‌دهند، برای مثال مدام اخبار را دنبال می‌کنند تا در جریان اتفاقات قرار گیرند یا در شرایط کنونی اقدام به خرید و احتکار بیش از اندازه ماسک و سایر اقلام کنند.

این روانشناس قزوینی ادامه داد: این افراد رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که تحت عنوان “رفتارهای اطمینان طلبی” یا “رفتارهای ایمن” است و درواقع در راستای کاهش اضطراب و آرامش خود انجام می‌دهند که این کاهش هم موقتی خواهد بود.

ورزش، تغذیه سالم و جمع صمیمی خانواده به افراد توصیه می‌شود

علیخانی اضافه کرد: افرادی که در مواقع استرسی، اضطراب آن‌ها نمود ظاهری پیدا می‌کند نشان دهنده این است که اضطراب دائم دارند و باید درمان شوند.

وی اظهار کرد: افراد سالم که اضطراب خیلی بالایی ندارند و در مواقع بحرانی اضطراب خود را کنترل می‌کنند دارای ویژِگی قدرت کنترل و مدیریت در شرایط بحرانی هستند یا احساس تعهد نسبت به خود می‌کنند و روحیه تلاش و مبارزه را تقویت کرده و تفکر مثبتی به زندگی دارند.

این روانشناس بالینی ابراز کرد: پیشنهاد و توصیه ما روانشناس‌ها به افراد در شرایط بحرانی این است که ابتدا به خدا توکل کنیم؛ اضطراب ممکن است که باعث شود فرد کنترل احساس و افکار نداشته باشد اما توکل به معبود موجب آرامش می‌شود.

علیخانی ادامه داد: در شرایط بحرانی ورزش و مصرف مکمل‌های غذایی را به افراد توصیه می‌کنیم و اینکه مثبت اندیش باشند و آن را تمرین کنند چراکه کرونا هم ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی است که بارها تجربه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: وقتی که در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته می‌شود طبیعتا اضطراب را هم بالا می‌برد و افراد ناخودآگاه کنترل افکار را از دست می‌دهند و نمی‌توانند مدیریت کنند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه مصرف قهوه و کافئین استرس‌زا است، گفت: قوی‌ترین راه مراقبت از بدن در مقابل کرونا داشتن تفکرات قوی و باورهای مثبت و مدیریت دنیای درونی خود ماست.

علیخانی یادآور شد: اضطراب موجب ترشح هورمون‌های اضطراب در بدن می‌شود که سیستم ایمنی و دفاعی را کاهش می‌دهد که همین امر عاملی برای ابتلا به بیماری‌های ویروسی است.

وی بیان کرد: مردم باید نگرانی و فشار روانی خود را با مدیریت دنبال کردن اخبار در زمینه این بیماری در رسانه‌های مختلف را کاهش دهند؛ چراکه موجب ترس و وحشت آن‌ها می‌شود.

اخبار بد و تنش‌زا نباید به کودکان منتقل شود

این روانشناس افزود: منظور ما این نیست که نسبت به موضوع بی‌توجه بود اما افراط در پیگیری اخبار مربوط به این بحران نیز اضطراب را افزایش می‌دهد.

علیخانی اذعان کرد: مردم بهتر است که این روزها بیشتر وقت خود را با خانواده بگذرانند و رفتارهای صمیمی، عاطفی و آرامبخش را افزایش دهند و استراحت کافی داشته باشند و از افراد استرسی و منفی نگر دوری کنند.

وی تاکید کرد: درباره اخبار بد و تنش‌زا نباید در حضور کودکان صحبت شود چراکه حساسیت کودکان بالاست و آثار مخربی را در روح و روان آن‌ها در پی دارد.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: مردم از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنند و تمامی اصول مراقبتی وزارت بهداشت را رعایت کنند؛ تلاوت قرآن، شعرخوانی، موسیقی‌های آرامبخش را در برنامه خود بگنجانند.

علیخانی ابراز کرد: افرادی که علائم اصلی بیماری کرونا را ندارد به هیچ عنوان به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، چراکه عاملی برای شیوع ویروس است و از تردد و تماس‌های غیرضرور در اجتماع خودداری کنند.

وی در پایان گفت: مردم باید در این روزها موارد بهداشتی مانند شستن مدوام دست‌ها، عدم بوسیدن و دست دادن با یکدیگر را رعایت و از اضطراب بی‌مورد اجتناب کنند تا این بحران را هم پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/ 7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان