۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین زیارت جامعه‌کبیره از نظر بلاغت در بالاترین درجه معنویت قرار دارد/ از عظمت «لیلة الرغائب» غافل نشویم
کد خبر: ۳۴۰۴۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۸ ساعت: ۱۵:۲۴ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

زیارت جامعه‌کبیره از نظر بلاغت در بالاترین درجه معنویت قرار دارد/ از عظمت «لیلة الرغائب» غافل نشویم

کارشناس مذهبی گفت: رجب، ماه خداست؛ ماه پر بركتي است كه مناسبت هاي بسياري در دل ماه قرار دارد و اعمال و ثواب بسياري براي آن ذكر شده است.

زیارت جامعه‌کبیره از نظر بلاغت در بالاترین درجه معنویت قرار دارد/ از عظمت «لیلة الرغائب» غافل نشویم

حجت السلام علی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به شخصیت امام دهم شیعیان اظهار کرد: امام هادی(ع) یک زندگی مبارزاتی داشت و یاوران این امام از ایشان الگوبرداری می‌کردند؛ این امام بزرگوار در طول زندگی خود یک جامعه را هدایت‌گری می‌کرد و بسیار در این کار موفق بود.

وی افزود: علی بن محمد مشهور به امام هادی یا امام علی النقی(ع) امام شیعیان و فرزند امام جواد(ع) است و ایشان از ۲۲۰ تا ۲۵۴قمری به مدت ۳۳ سال امامت را به عهده داشتند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امام هادی(ع) با چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل همزمان بود و بیشتر سال‌های امامت را در سامرا تحت نظارت حاکمان عباسی گذراند.

عباسی ابراز کرد: مزار امام هادی در سامراست که به دلیل دفن وی و فرزندش امام حسن عسکری(ع)، حرم عسکریین خوانده می‌شود و از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق است که این حرم عسکریین در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ش طی حملات تروریستی تخریب شد.

کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: امام هادی(ع) در ۱۵ ذی‌الحجه سال ۲۱۲ق در منطقه‌ای به نام صریا در نزدیکی مدینه متولد شد و در سال ۲۲۰قمری در ۸ سالگی به امامت رسید اما سن پایین امام هادی(ع) در آغاز امامت، منجر به تردید شیعیان نشد چراکه آغاز امامت امام جواد(ع) در سن کم، موجب شد شیعیان پس از وی در مواجهه با چنین موضوعی دچار تردید نشوند.

این کارشناس مذهبی گفت: مدت امامت آن حضرت حدود 34 سال است و در سال 254 هجری قمری به دست معتمد عباسی به شهادت رسید؛ پدر ایشان جوادالائمه(ع) و مادرشان بانویی فاضله و عفیفه به نام سمانه مغربیه است و القابشان هادی، نقی، عالم، فقیه، امین، موتمن، طیب و متوکل و کنیه‌شان ابوالحسن است که به ایشان ابوالحسن ثالث می‌گفتند.

عباسی اذعان کرد: امام هادی(ع) با این که شدیدا تحت نظر بود، اما از پای ننشست و فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای مطابق اوضاع زمان خویش پیش برد.

مدرس حوزه علمیه افزود: از مهمترین فعالیت‌های ایشان این بود که به مردم از راه‌های گوناگون آگاهی می‌دادند و منصب امامت و مقام علمی خود را در طی سخنان خویش و در مناظرات و پرسش و پاسخ‌های علمی، آشکار و تثبیت می‌کردند.

وی بیان کرد: از امام هادی (ع) چندین دعا و زیارت‌نامه برجای مانده است که از مشهورترین آنها زیارت جامعه کبیره است؛ این زیارت دارای سند صحیح بوده و از نظر بلاغت نیز در بالاترین درجه قرار دارد.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: اولین شب جمعه ماه پربرکت رجب را «لیلة الرّغائب» گویند؛ رسول خدا (ص) در روایتی که فضیلت ماه رجب را بیان می کرد، فرمودند: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» نامیدند.

وی افزود: بنابراین «لیلةالرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا فراوان است که در این شب فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر و ساکن زمین می‌شوند و پیغامبر نیت‌های پاک بندگان خداوند هستند.

عباسی در پایان تاکید کرد: رجب، ماه خداست؛ ماه پربركتی است كه مناسبت‌های بسياری در دل ماه قرار دارد و اعمال و ثواب بسياری برای آن ذكر شده است.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان