۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین "لیلةالرغائب" یکی از سه شب مهم سال/ شبی که در آن بخشش خدا بسیار است
کد خبر: ۳۴۰۴۲۷ نویسنده: حجت‌الاسلام محمد غلامی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۸ ساعت: ۸:۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی مطرح کرد

"لیلةالرغائب" یکی از سه شب مهم سال/ شبی که در آن بخشش خدا بسیار است

کارشناس مذهبی گفت: یکی از سه شب مهم سال، شب "لیلة‌الرغائب" است، یعنی بعد از شب قدر و شب نیمه شعبان، "لیلة‌الرغائب" جایگاه بسیار درخشانی دارد.

"لیلةالرغائب" یکی از سه شب مهم سال/ شبی که در آن بخشش خدا بسیار است

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ ماه رجب ایام بسیار پربرکتی است که رحمت خداوند در این ماه عزیز بیش از پیش شامل حال بندگان می‌شود.

لیله الرغائب یکی از شب‌های پر فضلیت ماه رجب است که اصطلاحا به آن شب آرزوها می‌گویند تا بندگان بتوانند در دریای رحمت غفران این شب خواسته‌ها و آمال خود را با معبود خود درمیان بگذارند و بیش از پیش در ارتقاع ارتباط بنده با معبود بکوشند.

حجت‌الاسلام محمد غلامی درگفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ درباره‌ی عظمت شب لیله الرغائب اظهار کرد: "لیله" به معنای شب و کلمهٔ "رغائب" جمع کلمه "رغیبه" به معنای چیزی است که مورد رغبت، میل و عطا و بخشش فراوان است.

وی افزود: بنابراین "لیله الرغائب" در دو معنای، شبی که میل و توجه به آن بسیار بوده و شبی که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است، ترجمه شود که با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده هر دو معنا صحیح است.

کارشناس مذهبی اذعان کرد: به نقل از پیامبر(ص) در کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس درباره‌ی جایگاه این شب و اعمال آن اشاره شده که" این شب را ملائکه، لیلة الرغائب نامیدند.

وی ادامه داد: زمانی که یک‌سوم از شب لیله الرغائب بگذرد، فرشته‌ای در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند. خداوند به فرشتگان می‌گوید هرچه می‌خواهید درخواست کنید. فرشتگان گویند درخواست ما بخششِ فرد روزه‌دارِ ماه رجب است، خداوند پاسخ می‌دهد: آن را انجام دادم."

غلامی درباره‌ی فضلیت "لیله الرغائب" عنوان کرد: یکی از سه شب مهم سال، شب "لیلة‌الرغائب" است، یعنی بعد از شب قدر و شب نیمه شعبان، "لیلة‌الرغائب" جایگاه بسیار درخشانی دارد.

نماز "لیلةالرغائب" مقدمه‌ای برای تجهد و شب زنده‌داری است

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: "لیله الرغائب" همان شبی است که پیامبر(ص) درباره آن فرمودند: "در آسمان‌ها جنبش و خروش خاصی است و فرشتگان الهی به دعا و مناجات مشغول می‌شوند."

وی افزود: شب "لیله الرغائب" از نظر شیعه یکی از شب‌هایی است که نزد خداوند از فضیلت خاصی برخوردار است و در روایات اهل بیت(ع) بر پاسداشت آن شب تأکید زیادی شده است.

غلامی بیان کرد: رجب ماه امیرالمؤمنین(ع)، شعبان ماه رسول اکرم(ص) و رمضان ماه خداست، پس دروازه بندگی خدا از امام علی(ع) به رسول اکرم(ص) و از رسول اکرم(ص) به خدا منتهی می‌شود.

وی درباره‌ی اعمال شب "لیلة الرغائب" تصریح کرد: در روایت "لیلة الرغائب" آمده، اولین پنج‌شنبه ماه رجب روزه گرفته و در شب جمعه، بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: در هر رکعت از نماز شب لیله الرغائب یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه سوره توحید خوانده و پس از اتمام دوازده رکعت، هفتاد بار ذکر " اَللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحمّدٍ النَّبّیِّ الاُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ"گفته می‌شود.

وی گفت: پس از ذکر، در سجده 70 بار ذکر "سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الّروحِ" و پس از سجده، هفتاد بار ذکر "رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمْ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الْاَعْظَم" گفته می‌شود.

غلامی اعلام کرد: در ادامه نمازگزار باید دوباره به سجده برود و هفتاد مرتبه ذکر « سُبّوحٌ قُدّوس رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرّوحِ» بگوید و سپس می‌تواند حاجت خود را از خداوند بخواهد.

وی در پایان تصریح کرد: نماز "لیلةالرغائب" مقدمه‌ای برای تجهد و شب زنده‌داری است. ماه رجب، ماه خدا و ماه امیرالمؤمنین (ع) نامیده شده و در واقع حکمت اینکه خداوند ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان را کنار هم قرار داده این است که این سه ماه برای رسیدن انسان به خداست که مراتب درجات کمال در ماه رمضان را درک ‌کنند.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان