۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین انجام آزمایش‌های تست "کرونا" در استان قزوین آغاز شد/ نباید از تعطیلی به‌عنوان فرصتی برای مسافرت استفاده شود
کد خبر: ۳۴۰۴۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۷ ساعت: ۱۵:۲۵ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

انجام آزمایش‌های تست "کرونا" در استان قزوین آغاز شد/ نباید از تعطیلی به‌عنوان فرصتی برای مسافرت استفاده شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: از تمام افراد محتمل مبتلا به ویروس نمونه تهیه و به تهران ارسال شده است و از امروز امکانات آزمایشگاهی در استان متمرکز شده و پس از این نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع ارائه و تمام آزمایشات در استان انجام می‌شود.

انجام آزمایش‌های تست "کرونا" در استان قزوین آغاز شد/ نباید از تعطیلی به‌عنوان فرصتی برای مسافرت استفاده شود

حمیدرضا نجاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: کرونا یک بیماری نا‌آشنا با جامعه بشری نیست و صرفا دارای تفاوت ژنتیکی بوده و در میزان سرایت به افراد متفاوت است و آمار میزان مرگ و میر در آن بیشتر از سایر بیماری‌ها نیست.

وی ادامه داد: ویروس‌های تنفسی از دو روش قطرات تنفسی و آلودگی دستی قابل انتقال هستند که هر دو مورد با رعایت نکات و اصول بهداشتی قابل پیشگیری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین توضیح داد: لازم است افراد دارای علائم با داشتن ماسک ساده جراحی به عدم انتقال قطرات تنفسی کمک کنند، همچنین شست و شوی دست‌ها به مدت 20 تا 30 ثانیه با استفاده از آب و صابون توصیه می‌شود.

وی ابراز کرد: بیماری در 70 درصد بیماران بی علامت یا با علایم خفیف بروز می‌کند و درصد کمی از افراد هستند که به بستری شدن و مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و به غیر از افراد پرخطر از جمله کودکان، افراد مسن، باردار و دارای بیماری‌های زمینه‌ای جای نگرانی وجود ندارد و این دسته از افراد با بروز علایم تنفسی به پزشک مراجعه کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: اکنون شرایط درمان برای افراد بستری وجود دارد و استان از امکانات به اندازه لازم در این زمینه برخوردار است و باوجود اینکه تاکنون شاهد هیچ مورد آلوده‌ به کرونا در استان نبودیم تصور وجود بیماری رد نمی‌شود.

وی با اشاره به امکان انجام تست کرونا در استان گفت: از تمام افراد محتمل مبتلا به ویروس نمونه تهیه و به تهران ارسال شده و از امروز امکانات آزمایشگاهی در استان متمرکز شده و پس از این نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع ارائه داده شده و تمام آزمایشات در استان انجام می‌شود.

برای ضدعفونی دست‌ها از محلول‌های بر پایه الکل 70 درصد استفاده شود

نجاری عنوان کرد: دانشگاه برای ارائه خدمات مطلوب ابتدا باید از کادر خود محافظت کند تا سالم باشند از این رو تمامی تلاش‌ها برای تهیه لوازم محافظت فردی برای پرسنل انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها روز جمعه اعلام می‌شود، اما نکته مهم این است که نباید از تعطیلی به‌عنوان فرصتی برای مسافرت و حضور در اماکن عمومی استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اذعان کرد: جلسات مختلفی با حضور استاندار و مقامات ارشد استان برگزار شده و در اولین فرصت تمام مواد ضدعفونی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و باتوجه به پتانسیل استان در زمینه تولید مواد شوینده نگرانی برای کمبود وجود ندارد، البته شهروندان نیز باید به اندازه نیاز خریداری کنند.

وی افزود: بهترین و قابل استفاده ترین مواد گندزدا برای سطوح وایتکس به نسبت پنج به یک است که از قدرت ویروس کشی بالایی برخوردار است، برای دست نیز می‌توان از محلول‌های بر پایه الکل 70 درصد استفاده شود و باتوجه به اینکه الکل‌های موجود در داروخانه‌ها 90 درصد هستند می‌توان به نسبت سه به دو الکل و آب برای رقیق کردن آن‌ها استفاده کرد.

این مقام مسئول درباره استفاده از ویتامین سی در بیماری کرونا گفت: مصرف ویتامین سی در پیشگیری کرونا تاثیری ندارد، اما در مقابل سایر سرماخوردگی‌ها موثر است و مصرف در حد معمول موجود سبد غذایی توصیه می‌شود و می‌توان از مرکبات برای تامین آن استفاده کرد.

وی اظهار کرد: این امکان فراهم می‌شود که در ورودی‌ها افرادی که از استان‌های درگیر با کرونا می‌آیند علایم تنفسی دستگاه تنفسی فوقانی آن‌ها غربالگری شود.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان