۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بیمار مبتلا به "کرونا" در قزوین نداریم/مردم به شایعات توجه نکنند و آنرا بازنشر ندهند/کیت آزمایشی "کرونا" بزودی به قزوین می‌آید
کد خبر: ۳۴۰۴۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۷ ساعت: ۸:۳۹ ↗ لینک کوتاه

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان:

بیمار مبتلا به "کرونا" در قزوین نداریم/مردم به شایعات توجه نکنند و آنرا بازنشر ندهند/کیت آزمایشی "کرونا" بزودی به قزوین می‌آید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: خوشبختانه جو رسانه‌ای استان قزوین در مواجهه با کرونا مثبت و همراه است و تاکنون یک شایعه و مطلب غیرعلمی نیز در فضای رسانه‌ای ندیده‌ایم، مردم نیز باید تن به شایعات ندهند و آن‌ها را بازنشر نکنند.

بیمار مبتلا به "کرونا" در قزوین نداریم/مردم به شایعات توجه نکنند و آنرا بازنشر ندهند/کیت آزمایشی "کرونا" بزودی به قزوین می‌آید

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه استان قزوین شب گذشته(سه‌شنبه) با موضوع بررسی راهکارهای رسانه‌ای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با حضور اصحاب رسانه و محمدحسن ارداقیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سالن جلسات اقشار سپاه استان قزوین برگزار شد.

در این نشست ارداقیان اظهار کرد: نگرانی که اکنون برای مسئولین وجود دارد، بابت انتشار کرونا ویروس نیست، بلکه بیش‌تر جو روانی در جامعه نگران کننده است و بهترین کسانی که می‌توانند جامعه را مقابل جو روانی به آرامش برسانند اصحاب رسانه‌اند.

وی افزود: مردم می‌توانند آموزش ببینند و باید آرامش داشته باشند، باید آرامش را در جامعه برقرار کنیم و مقابل شایعاتی که با هدف برهم زدن آرامش روانی مردم منتشر می‌شود بایستیم. خوراک علمی و تخصصی را ما ارائه می‌دهیم و رسانه‌ها می‌توانند با روش‌های خاص خود در راستای اطلاع‌رسانی صحیح فعالیت کنند.

جو رسانه‌ای قزوین در مواجهه با کرونا مثبت است

این مقام مسئول عنوان کرد: خوشبختانه جو رسانه‌ای استان قزوین در مواجهه با کرونا مثبت و همراه است و تاکنون یک شایعه و مطلب غیرعلمی نیز در فضای رسانه‌ای ندیده‌ایم. مردم نیز باید تن به شایعات ندهند و آن‌ها را بازنشر نکنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: همراهی رسانه‌ها و جو مثبت روانی یک دلگرمی برای خادمان حوزه‌ی سلامت است تا بتوانند با قدرت پیش روند و یک نکته مثبت است.

وی ادامه داد: همکارانم در بیمارستان‌ها خدمت می‌دهند و جو روانی مثبت موجب رفع نگرانی خانواده‌های آن‌ها می‌شود، رسانه‌ها تلاش کنند که زحمات آن‌ها را در جامعه منعکس کننند تا مردم فراموش نکنند عده‌ای پزشک و پرستار مستقیم با بیماران دچار ویروس کرونا در ارتباط بوده و خدمت می‌کنند.

ارداقیان اضافه کرد: پزشکان و پرستاران نیاز به دریافت انرژی از سوی جامعه و مردم دارند و اگر ببینند مردم از خدمات قدردانی می‌کنند اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه کرونا خانواده‌ای از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی تا آنفولانزاهای مختلف، سارس و مرس را ایجاد می‌کند؛ اظهار کرد: این ویروس کرونای خاص به این علت مورد توجه ویژه قرار گرفته که ویروس جدیدی با ساختار جدید است، همچنین سرعت انتقال آن بالاست. با این وجود درصد مرگ و میر بر اثر آن کمتر از آنفولانزا، سارس و مرس بوده و برای برخی در حد یک سرماخوردگی ساده است.

این مقام مسئول با برشمردن اقشاری که بیش‌تر در معرض این بیماری هستند، تشریح کرد: شهروندان بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی، عروقی، ریوی، کلیوی، بیماران دیالیزی، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی چون ایدز، بیماران سرطانی و مادران باردار در معرض خطر این ویروس هستند.

ارداقیان ابراز کرد: رعایت بهداشت فردی در دین ما خیلی توصیه شده و باید نهادینه شود، این موضوع نباید تنها مختص زمان ورود بیماری باشد، رعایت بهداشت فردی، تنفسی و بهداشت دست‌ها سپر محکمی برای پیشگیری بسیاری از بیماری‌هاست.

این مقام مسئول عنوان کرد: ساختار این ویروس چربی است و با بیست تا سی ثانیه شستن از بین میرود، اگر احتمالا جایی به آب دسترسی نداشتیم نیز با ژل ضدعفونی دست‌های خود را تمیز کنیم، اما انجام همزمان هر دوی اینها نیاز نیست، برای پاک ‌سازی و ضدعفونی سطوح نیز از پنبه آغشته به الکل ۷۰ درصد استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کرونا ویروس دو راه انتقال صددرصد دارد، گفت: راه اول قطرات تنفسی عطسه و سرفه است، دیگر راه انتقال قطعی نیز از طریق دست‌ها است. خوشبختانه مردم بسیار مراقبت می‌کنند و ما هم باید کمک کنیم تا بدون نگرانی این مراقبت را انجام دهند، در این میان شستن دست و رعایت توصیه‌های تنفسی بسیار کمک کننده است، همچنین بهتر است اگر علائم سرماخوردگی داریم  در منزل بمانیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اذعان کرد: فاصله‌ی انتقال بیماری از طریق قطرات تنفسی عطسه و سرفه یک و نیم متر است و اگر این فاصله رعایت شود مشکلی نیست. مردم در شرایط عادی نیازی به ماسک ندارند؛ زیرا ویروس در هوا پراکنده نیست و روی سطوح می‌نشیند، استفاده از ماسک برای دو گروه لازم است؛ در وهله اول کسی که بیمار است باید ماسک بزند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این کسی که می‌خواهد از بیمار کرونا، آنفولانزا و امثالهم نگهداری کند و نمی‌تواند فاصله استاندارد را حفظ کند نیز باید ماسک بزند. ماسک زدن هم آدابی دارد که باید رعایت کرد، عمر ماسک‌های جراحی سه لایه ۳ ساعت است، البته به شرطی که در همین زمان آلوده نشوند، در غیر این صورت این ماسک خود می‌تواند محل تجمع باکتری و میکروب و عامل بیماری باشد.



این مقام مسئول عنوان کرد: هنوز دوره‌ی بیماری‌های فصلی سرماخوردگی و آنفولانزا نگذشته و همین نگرانی مردم را تشدید می‌کند، مردم مطمئن باشند هر سرماخوردگی کرونا نیست. همچنین با داشتن بیماری زمینه‌ای و ضعف ایمنی ممکن است کسی با بیماری آنفولانزا نیز فوت شود، ما در بیمارستان بوعلی بیماران بستری آنفولانزا داشتیم و هنوز هم داریم و امسال فوتی انفولانزا نیز در قزوین وجود داشت که اعلام هم کردیم.

ارداقیان تصریح کرد: ما تا ساعت 17:18 امروز مورد مثبت در قزوین نداشتیم، اما باید مراقبت کنیم و می‌توان با پیشگیری، رعایت بهداشت و تقویت سیستم ایمنی بدن جلوی این بیماری ایستاد تا از استان و کشور ما خارج شود، خبر خوب هم این است که ۲۱ مورد ترخیص و بهبودی کرونا در کشور داشتیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تمام استان پای کار هستند و کمک می‌کنند، استانداری ائمه جماعات به اطلاع‌رسانی مردم کمک می‌کنند و توصیه‌های بهداشتی را در مساجد برای مردم بیان می‌کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر اینکه شایعات در فضای مجازی با چند هدف منتشر می‌شود، اذعان کرد: بخشی از ماجرا اقتصادی است و جریانی پشت ماجرای خرید و فروش ماسک و مایع ضدعفونی وجود دارد. بخش دیگر موضوع بعد امنیتی و سست و ناامن نشان دادن کشور است.

وی تصریح کرد: برخی می‌خواهند اینطور جلوه دهند که ایران توان مقابله ندارد، اما ما بارها در عرصه‌های مختلف توانمان را به دنیا ثابت کرده‌ایم و نیازی به اثبات خودمان نداریم؛ ما رسالتمان را انجام می‌دهیم و همه‌ی مردم و مسئولان نیز در این راستا کمک می‌کنند.

پیش‌بینی یک بیمارستان مرکزی و دو بیمارستان معین برای مقابله با کرونا در قزوین

ارداقیان اظهار کرد: در وزارت بهداشت قرار بر این شده که آمار کرونا به صورت متمرکز هر 24 ساعت یک بار در رسانه‌ی ملی اعلام شود، دکتر جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت آمار کشور را اعلام می‌کنند تا یک مرجع ملی اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد و حاشیه ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: باید جلوی شایعات بایستیم، گاهی مطالب غیرعلمی به نقل از افرادی که خود را متخصص می‌نامند منتشر می‌شود که جایگاه و مستند علمی ندارد، در این زمینه دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ۷ صفحه دستورالعمل ارائه داده که ما نیز آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم، این توصیه‌ها پیشگیرانه و برای تقویت سیستم ایمنی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: همچنین ویدئوهایی را از متخصصان عفونی و فوق‌تخصص‌های ریه می‌گیریم و آن‌ها توضیحاتی را برای اطلاع مردم بیان می‌کنند، این فیلم‌ها برای انتشار گسترده در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین دانشجویان خارجی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که مسافرت به کشورهای دیگر داشته‌اند تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: شرکت‌های تولیدی استان قرار است با تمام ظرفیت تولید کنند، یک شرکت هم برای تولید محلول ضدعفونی کار می‌کنند تا بار کمبود برداشته شود.

وی افزود: در کل کشور پانزده شرکت تولید ماسک داریم که تولید روزانه یک میلیون و 500 ماسک دارند، بنابراین کمبودی در این زمینه وجود ندارد. سازمان صمت پای کار است و ما هم روند کار را از آن‌ها پیگیری می‌کنیم.

ارداقیان تصریح کرد: ما کیت آزمایشی کرونا در قزوین نداریم و قرار است وزارت بهداشت به ما بدهد، یک کارشناسی ارشد ویروس‌شناسی هم از قزوین به انستیتو پاستور تهران رفته تا برای انجام آزمایش کرونا آموزش ببیند.

وی در ادامه گفت: بعد از تحویل کیت‌ها باید چند نمونه از کار آزمایشی خود را به تهران بفرستیم و اگر تایید شد دیگر خودمان انجام می‌دهیم. تاکنون ابتلای به کرونا در قزوین نداشتیم و نمونه‌های آزمایشی که به تهران فرستادیم منفی بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان بیان کرد: در قزوین یک بیمارستان مرجع برای بیماران کرونا اختصاص داده شده که به اندازه‌ی ۱۰۰ تخت توان پذیرش دارد، دو بیمارستان نیز معین هستند که اگر بیمارستان معین پاسخگو نبود کمک کنند، بیمارستان صحرایی هم برای درجه ی آخر است که فعلا حدود 40 تخت ظرفیت دارد. اکنون اطلاعاتی از ظرفیت بیمارستان معین نمی‌توانیم بدهیم، چون آن‌ها در مواقع بحران همراه می‌شوند.

انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان