۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نگاهی به عملکرد سلبریتی‌های حزب اللهی در انتخابات مجلس
کد خبر: ۳۴۰۴۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۷ ساعت: ۷:۳۹ ↗ لینک کوتاه

ارزیابی انتخابات مجلس؛

نگاهی به عملکرد سلبریتی‌های حزب اللهی در انتخابات مجلس

اوج ماجرا درباره سلبریتی های حزب اللهی آنجا بود که هرکدامشان شروع کردند به ارائه یک لیست مجزا، مشترک و یا حتی فهرست کوتاه اختصاصی! بسیاری از این ها افراد متدینی هستند و قطعا محل رجوع مومنین و به خصوص جوانان حزب اللهی. بنابراین در اصل مشورت دادن و ارائه نظر تخصصی دادن این افراد محترم، بحثی نیست

نگاهی به عملکرد سلبریتی‌های حزب اللهی در انتخابات مجلس
 
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور به پایان رسید. در این میان چهره های اصلاح طلب در تهران کمتر از صدهزار رای آوردند و در کل کشور نیز اصلاح طلبان فقط بیست کرسی را بدست آوردند و این شورای ائتلاف اصوالگرایان بود که اکثریت قاطع کرسی های مجلس را بدست آورده است. در تهران نیز که محل تجمع عمده سلبریتی های حزب اللهی است ،آمار قابل توجه است. رای اکثریت جریانی انقلابی که شورای ائتلاف را حزبی، باندی و غیراصلح می نامیدند نیز تقریبا بالاتفاق رای بسیار پایینی کسب کردند. درباره عملکرد شورای ائتلاف در یادداشتی دیگر به آن خواهیم پرداخت ولی این نوشته تلاشی گذرا دارد به عملکرد جریان سلبریتی حزب اللهی که به نظر می رسد جریان انقلاب در اینباره نیاز به گفتگوهای صریح دارد. بخوانید:

یک: همه سلبریتی های حزب اللهی را نمی توان در یک طیف قرار داد. ولی در یک نگاه کلی می توان به دو بخش آنها را تقسیم کرد. طیفی از این چهره ها علی رغم اینکه در عرصه سیاسی صاحب نظر بوده و یا حتی به بخشی از خروجی و یا حتی به بخشی از سازکار ائتلاف نقد داشتند، ولی سیاست ورزی مطلوب را نهایتا در حمایت از فهرست «وحدت» دیدند.

دو: بخش دوم از سلبریتی ها حزب اللهی هم بخشی شان از ابتدا شورای ائتلاف اصولگرایان را باندی حزبی، غیر اصلح می دانستند و بخشی هم بعد از آنکه خود و یا دوستانشان در لیست شورای ائتلاف قرار نگرفتند، به یکباره یاد باندباز، حزبی بودن و ... شورای ائتلاف اصولگرایان افتادند.

سه: اوج ماجرا درباره سلبریتی های حزب اللهی آنجا بود که هرکدامشان شروع کردند به ارائه یک لیست مجزا، مشترک و یا حتی فهرست کوتاه اختصاصی! بسیاری از این ها افراد متدینی هستند و قطعا محل رجوع مومنین و به خصوص جوانان حزب اللهی. بنابراین در اصل مشورت دادن و ارائه نظر تخصصی دادن این افراد محترم، بحثی نیست.

چهار: اما چند سوال درباره ارائه فهرست توسط برخی سلبریتی های حزب اللهی است. این چهره ها چگونه خود به تنهایی، تاکید می شود به تنهایی! به خود حق می دهند که فهرست انتخاباتی بدهند ولی مجموعی از افراد، احزاب رسمی سابقه دار و انقلابی، چهره های پیشکسوت انقلابی، بخشی از جوانان باسابقه درخشان انقلابی و... که در قالب ائتلاف شورای نیروهای انقلاب – بخوانید بزرگترین تشکل فعلی انتخاباتی جریان انقلابی در تهران و سطح کشور- حق نمی دهند که فهرست انتخاباتی بدهد؟! حال آنکه این تشکل پس از ماه ها قبل و با حضور ده ها چهره سیاسی و کارشناس سیاسی و انتخاباتی، صدها ساعت بحث و گفتگوی علمی، حضور صدها چهره موثر محلی، قشری و صنفی، طی کردن فرآیند بزرگ چندهزارنفری و از طریق رای گیری برای رسیدن به گزینه های مطلوب و نهایتا درنظرگرفتن همه محدودیت ها و مصالح و...  وارد کارزار انتخاباتی شد. بنابراین چگونه یک سلبریتی حزب اللهی به تنهایی به خود حق اظهارنظر می دهد ولی به این گروه حق نمی دهد؟! مگر غیر از این است فردی که سراسر شورای ائتلاف را غیرمشروع و غلط اندر غلط می داند، در ضمیر باطن خودش خود را اصلح تر از همه این فرآیندها و حتی افراد می داند؟ جالبتر آنکه برخی از همین سلبریتی ها نه تنها فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف را رد و منکوب کردند بلکه علاوه برای انتشار فهرست مجزا، خود را نیز به عنوان سرلیست معرفی کردند!

پنج: در فرآیند انتخابات کاندیدای اصلح نهایتا این فرد است که باید در درون خود به حجت شرعی برسد ولی اینکه حجت شرعی خودمان را به همه تعمیم و دستور بدهیم جای تامل دارد. ساده ترین موضوع این است که باید اخلاقا بسیار از دادن فتوا به دور باشیم! مساله جدی تر نیز است است که واقعا چند درصدد از سلبریتی های حزب اللهی به معنای واقعی، علمی و شرعی آن در جایگاه فتوا دادن انتخاباتی هستند؟! از سویی در یک قیاس ساده مشخص می شود که برخی از این سلبریتی های حزب اللهی پر سر و صدا، یک دهم سوابق و کارنامه مورد تایید انقلابی برخی از اعضای همین شورای ائتلاف را در کارنامه ندارند. از کنار احتیاط های اخلاقی برای خودبرتر نبینی که بگذریم، مساله، ساده شدن قضاوت کردن قابل تامل است. حال آنکه سخت ترین کارهای اسلامی و اخلاقی قضاوت کردن درباره دیگران است. بخش مهمی از انکار راحت سیاسی دیگران  ریشه در همین بی احتیاطی در قضاوت کردن است.

پی نوشت: همه این نوشته به معنی بی نقص بودن شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و یا حتی رد برخی سهم خواهی ها و اعمال نظرات شخصی در فرآیند و یا خروجی لیست انتخاباتی آن نیست.
انتهای پیام/1404
منبع:حهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان