۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دانشگاه‌ها شرایط کافی برای تربیت و آموزش مهندسان توانمند را ندارند/ تعرفه‌های خدمات مهندسی باید بروزرسانی شود
کد خبر: ۳۴۰۳۸۴ نویسنده: سیدمهدی موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۶ ساعت: ۱۰:۲۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل تعاونی مسکن سازمان نظام مهندسی قزوین:

دانشگاه‌ها شرایط کافی برای تربیت و آموزش مهندسان توانمند را ندارند/ تعرفه‌های خدمات مهندسی باید بروزرسانی شود

مدیرعامل تعاونی مسکن سازمان نظام مهندسی قزوین گفت: متاسفانه دانشگاه‌های امروز شرایط کافی برای تحصیل و پرورش یک مهندس را ندارند و سرفصل‌های کتب مهندسی نیازمند بازنگری هستند.

دانشگاه‌ها شرایط کافی برای تربیت و آموزش مهندسان توانمند را ندارند/ تعرفه‌های خدمات مهندسی باید بروزرسانی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ روز مهندس، روز نام آشنایی است که شاید مرور آن در  ذهن هر کدام از ما را به سمت و سویی ببرد؛ اما واژه مهندس را که از زبان خودِ مهندسین جویا شدیم نتایج ماجرا به طنزهای تلخی خلاصه ‌شد که خواه ناخواه شور و اشتیاق بسیاری از جوانان را کمرنگ کرده است.

بسیاری از جوانان برایمان گفتند که با امید و آرزوهای فراوان وارد این عرصه شدند و حالا به مشاغل دیگر گرایش پیدا کردند.

جوانانی که با امید و آرزوهای فراوان وارد این رشته تحصیلی شده اما پس از اتمام تحصیلات موفق به یافتن شغلی مناسب نشده و به ناچار وارد فعالیت دیگری شده بودند و بنا بر گفته آنها تنها عایدیشان از سال‌ها  تحصیل فقط سِمَت مهندسی بود که برایشان به یادگار مانده است.

به مناسبت روز مهندس تصمیم گرفتیم که پای صحبت یکی از مهندسان مطرح استان بنشینیم. تلفنی با سید مهدی موسوی تماس گرفتیم و به محل کار او برای تهیه‌ی گزارش دعوت شدیم. آدرس مذکور نقطه‌ای در نواحی شمال شهر را نشان می‌داد. وارد محوطه‌ی کارتعاونی  مسکن سازمان نظام مهندسی شدیم.

وجود کانکس‌های متعدد و ساختمان نیمه‌کاره و ماشین‌های زرد رنگ عظیم الجثه محیط متفاوتی را برای یک مصاحبه‌ی کاری ایجاد کرده بود، در بخش دیگر این محوطه مقدار زیادی مصالح وجود داشت و کارگری درحال انجام عملیات سیمان کشی بود. در حال تماشای مناظر بودیم که دکتر موسوی ما را به دفتر کاری خود دعوت کرد.

دفتر کاری این مهندس جوان کانکس سفیدرنگی بود که داخل آن به دو بخش تقسیم می‌شد. از سمت راست وارد فضای کوچکی شدیم که با میز و صندلی اداری مزین شده بود و کلاه ایمنی زرد رنگی که از دور هم خود نمایی می‌کرد بعد از سلام و احوالپرسی و تبریک روز مهندس رشته‌ی کلام را به دست مهندس سپردیم.

سیدمهدی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ درباره‌ی روز مهندس اظهار کرد: روز گرامی‌داشت ابو جعفر محمد محمدبن طوسی مشهور به خواجه نصرالدین طوسی را باید به ایثارگران عرصه‌ی سازندگی تبریک گفت.

وی افزود: مهندسی در واقع علم و فن انجام کار است که ریشه در اندیشه و خلاقیت بشر دارد که شناخت، کشف، ترکیب، تبدیل و استفاده از مواد و بهره‌برداری از پدیده‌های گوناگون تشکیل دهنده‌ی این علم و فن است.

موسوی ادامه داد: تاریخ مهندسی در راستای قدمت تاریخ بشریت است با این عنوان که هر شیء که روی کره‌ی زمین ساخته شده و می‌شود نتیجه‌ی کار مهندسان بوده و هست و این مهندسان هستند که توسعه و صنعت را در کشور رقم می‌زنند.

مدیرعامل تعاونی مسکن سازمان نظام مهندسی استان قزوین بیان کرد: در حقیقت روز مهندس روزی است که مهندسان با بهره‌گیری از اندوخته‌ی علمی و تکیه بر اخلاق حرفه‌ای مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.

وی اذعان کرد: روز پنجم اسفندماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس نامگذاری شده است که این روز را باید به تمام کسانی که این روز را درک کرده، کسانی که  پلی از انتهای بن‌بست رفاه تا بی‌کران ساختند، کسانی که شبانه روز خود را وقف کردند تا همگان شبانه روز روشنی داشته باشند، کسانی که لذت مهندسی را فهمیدند و نه آنهایی که از مهندسی تنها نامی به یادگار بردند تبریک گفت.

این مهندس جوان درباره‌ی ورود خود به رشته‌ی مهندسی گفت: علاقه به رشته‌های مهندسی من را پای کلاس و درس دانشگاه و رشته‌ی مهندسی عمران کشاند و در ادامه باز هم همین علاقه من را به تحصیل در رشته‌ی مهندسی زلزله سوق داد و باعث شد تا مدرک ارشد و دکتری خود را در این رشته دریافت کنم.

وی افزود: هم‌اکنون نیز با 37 سال سن مدیرعامل توان مسکن سازمان نظام مهندسی و مدرس دانشگاه هستم.

این مقام مسئول درباره‌ی وضعیت رشته‌ی مهندسی ابراز کرد: رشته‌ی مهندسی متاسفانه نسبت به سال‌های گذشته محبوبیت  خود را از دست داده‌ و این درحالی است که ساختمان سازی کلید بسیاری از مشاغل محسوب می‌شود.

موسوی عنوان کرد: بیش از 600 شغل با رشته‌ی ساختمان و عمران به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است اما متاسفانه مدتی است که از رونق آن کاسته شده‌است.

وی ادامه داد: تورم بی‌سابقه‌ی حاکم شده در کشور را می‌توان یکی از دلایل اصلی اوضاع نامطلوب مهندسی دانست که موجب رکود ساختمان سازی در کشور شده‌است.

این مهندس قزوینی تصریح کرد: اگر روال ساختمان‌سازی به حالت اول و چه بسا بهتر از گذشته برگردد بسیاری از معضلات اجتماعی اعم از کمبود شغل با وجود رونق اقتصادی و رونق بازار ساختمان برطرف می‌شود.

دکترای مهندسی عمران گرایش زلزله درباره‌ی بازار کار مهندسان بیان کرد: درخصوص بازار کار مهندسی نمی‌توان یک نسخه را برای تمام گرایش‌های این عرصه پیچید اما می‌توان گفت که مهندسی ساختمان به نسبت سایر رشته‌ها بازارکار خوبی دارد.

موسوی گفت: می‌توان رشته‌ی عمران را به عنوان مادر رشته‌های مهندسی مطرح کرد زیرا تاریخ علم مهندسی به تاریخ تشکیل کره‌ی زمین و توسعه‌یافتگی آن باز می‌گردد.

وی افزود: هرکاری در حوزه‌ی تولید و ساختمان سازی جزو امور مهندسی محسوب می‌شود پس می‌توان به صراحت گفت که مهندسی ساختمان سردمدار سایر رشته‌های مهندسی است که از زمان آفرینش همواره همراه بشریت بوده‌ است.

مدیرعامل تعاونی مسکن سازمان نظام مهندسی ادامه داد: به طور کلی باید عنوان کرد که تمام رشته‌های مهندسی با یکدیگر وابسته و در ارتباط هستند به طور مثال رشته‌ی مهندسی برق با رشته‌های مکانیک، عمران، شهرسازی، ترافیک و نقشه‌برداری در ارتباط است.

این مهندس جوان تصریح کرد: رونق صنعت ساختمان به نوعی رونق اقتصاد و افزایش امید و بالندگی یک کشور را به دنبال دارد زیرا چرخش روند اقتصادی کشور و ایجاد شغل، ارتباط مستقیمی با صنعت ساختمان سازی دارد و شغل‌های بسیاری حتی بصورت غیرمستقیم با این رشته در ارتباط هستند پس لازم است مسئولین در قبال رونق ساختمان سازی تدبیر درستی انجام دهند.

وی با اشاره به مزیت‌ها و معایب شغل مهندسی گفت: در کنار تمام تلخی و شیرینی‌های مشاغل مهندسی باید گفت که به دلیل ارتباط این شغل با تولید و کسب و کار لذت خاصی در این شغل نهفته است یعنی پس از سپری شدن مراحل سخت کاری، زمانی که به کار ایجاد شده، ساختمان احداث شده و یا رونق و تولید رخ داده می‌نگری احساس رضایت‌مندی شما را دربرمی‌گیرد.

موسوی اضافه کرد: زمانی که می‌بینی افراد زیادی از طریق شغل مهندسی وارد عرصه‌ی کار شدند و عده‌ی زیادی با احداث ساختمان، صاحب مسکن می‌شوند طعم شیرین شغل مهندسی را احساس می‌کنی.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بزرگترین معایب شغل مهندسی وجود خطرات و حوادث ناشی از آن در حین کار است زیرا یک مهندس از زمان شروع پروژه تا اتمام آن مسئولیت‌های بسیاری مانند ایستایی ساختمان، مقاومت، حفاظت و ایمنی به عهده دارد و کوچکترین بی‌دقتی می‌تواند حوادث جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

از وی خواستیم تا کمی درباره‌ی وضعیت تحصیلی رشته‌های مهندسی برایمان بگوید این مهندس هم ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌های امروز شرایط کافی برای تحصیل و پرورش یک مهندس را ندارند سرفصل‌های کتب مهندسی نیازمند بازنگری هستند زیرا رشته‌های مهندسی همانند رشته‌های پزشکی نیازمند کارگاه و انجام پروژهای عملیاتی است.

مدیرعامل تعاونی مسکن سازمان نظام مهندسی ابراز کرد: متاسفانه خدمات تحصیلی رشته‌های مهندسی به نسبت این رشته‌ها کافی نیست و لازم است علاوه بر تحصیلات آکادمیک، کسب مهارت نیز به صورت تجربی در دانشگاه‌ها اجرا شود.

وی عنوان کرد: هر جوان در هر حرفه‌ای که به آن علاقمند است می‌تواند فعالیت کند اما گویا تدبیری در خصوص جذب نیروی مهندس انجام نمی‌شود که این مسئله یکی از دلایل مهم وجود مهندسان بیکار در سطح کشور است.

این مهندس جوان گفت: جوانان بعد از طی کردن مراحل تحصیلی نیازمند یک بستر شغلی هستند که لازم است مسئولین در این خصوص نیز اقداماتی انجام دهند تا جوانان بتوانند وارد عرصه‌ی علم و سازندگی شوند.

وی با اشاره به وضعیت مهندسین و پروژه‌های عمرانی در سطح کشور و استان قزوین عنوان کرد: سطح استان و سطح کشور فضای خوبی برای میدان فعالیت جوانان است زیرا ایران دارای جوانان مستعد بسیار است.

موسوی بیان کرد: قزوین یک استان پهناور و دارای منابع و مصالح ساختمانی غنی مانند شن و ماسه خوب است و می‌توان گفت شرایط در سطح استان و کشور برای انجام فعالیت‌های عمرانی مهیاست.

این مهندس ساختمان تاکید کرد: نگاه و انتظار جوانان امروزی از مشاغل پشت میزی، باید اصلاح شود زیرا بسیاری از مشاغل بویژه رشته‌ی مهندسی نیازمند فعالیت میدانی هستند و دانشجویان این رشته باید برای کسب موفقیت خود و کشور مهارت‌های لازم پروژه‌ای را به دست بگیرند.

وی افزود: کشور سالهاست که در المپیادهای رشته‌ی مهندسی، جوانان نخبه‌ی بسیاری را پرورش داده که  این مسئله نشان می‌دهد کشور از نظر آکادمیک مشکلی ندارد و بحث ویژه‌ی مهندسین جوان، امروزه بیشتر در حوزه‌ی کسب مهارت کارگاهی و تجربی است.

مدیرعامل تعاونی مسکن سازمان نظام مهندسی درباره‌ی فعالیت جوانان ابراز کرد: وجود اشکالات در فعالیت قشر جوان یک مسئله‌ی کاملا طبیعی است که برای هر فردی رخ می‌دهد اما این اشکالات و ناپختگی‌ها نباید مانع از فعالیت جوانان در میدان عمل شود.

وی ادامه داد: وظیفه‌ی ما در مقابل قشر جوان با توجه به بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی امید دادن و فراهم کردن شرایط لازم برای فعالیت جوانان است که این مسئله مستلزم اعتماد و کمک کردن به قشر جوان است تا جوانان بتوانند در آینده با آگاهی و مهارت بیشتری در عرصه‌ی مدیریت و فعالیت حاضر شوند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: انتظار جامعه مهندسی از مسئولین توجه بیشتر به این رشته است و یکی از مسائلی که امروز بسیاری از مهندسین با آن مواجه هستند عدم تطابق تعرفه با خدمات مهندسی است یعنی تعرفه‌های تعریف شده برای مهندسی کمتر از خدمات ارائه شده بوده و پاسخگوی جامعه کنونی نیست به تعبیر دیگر تعرفه‌های مهندسین نیازمند بروزرسانی هستند.

موسوی در ادامه گفت: مهندسی به ویژه در حوزه‌ی زلزله بسیار حساس و پیچیده است و کوچکترین بی‌دقتی می‌تواند خسارات زیانباری به بار آورد که در این مسئله ما در تلاشیم تا خسارات ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل برسانیم.

وی در پایان تصریح کرد: مهندسین جزو اقشار زحمت کش جامعه هستند که مسئولیت‌های بسیاری به عهده دارند اما متاسفانه تعرفه‌های دریافتیِ مناسبی در قبال ارائه خدمات وجود ندارد که این مسئله می‌تواند به قشر مهندس ضربه بزند زیرا افراد با دلگرمی و امید وارد این عرصه می‌شوند و این کم توجهی ممکن است گاهی زیانبار باشد.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان