۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین ماجرای سودجویانی که از کرونا آب و نان ساخته‌اند/ ماسک و ژل ضدعفونی به طلای نایاب بدل گشت
کد خبر: ۳۴۰۳۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۴ ساعت: ۱۵:۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش

ماجرای سودجویانی که از کرونا آب و نان ساخته‌اند/ ماسک و ژل ضدعفونی به طلای نایاب بدل گشت

برخی داروخانه‌ها انواع ماسک را با قیمت‌های چندین برابری به فروش می‌رسانند به گونه‌ای که این اقلام ساده بهداشتی یک شبه به طلای نایاب بدل گشته است.

ماجرای سودجویانی که از کرونا آب و نان ساخته‌اند/ ماسک و ژل ضدعفونی به طلای نایاب بدل گشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، تقریبا یک ماه است که شیوع بیماری کرونا ویروس در چین و چند کشور دیگر بحث داغ و موضوع بین المللی شده به طوری که در روزهای اخیر پای ویروس کرونا به ایران هم باز شد که منشا اولیه آن استان قم بود و اولین موارد مبتلایان نیز در این استان شناسایی شدند.

طبق گزارش‌های اعلامی اکنون این ویروس در حوالی استان‌های قم، اراک، تهران و گیلان می‌چرخد و هنوز به سایر مناطق سرایت نکرده است؛

دکتر کیانوش جهانپور در خصوص آخرین وضعیت کروناویروس جدید(کووید۱۹) در کشور اظهار کرد: تا روز جمعه ۱۸ مورد قطعی از ابتلا به کووید۱۹ در کشور تایید شده بود اما تاکنون ۱۰ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و تایید شد و تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور به ۲۸ نفر افزایش یافت.

وی تاکید کرد: از بین ۱۰ نفری که ابتلای آنها به کووید۱۹ بر اساس نتایج آزمایشگاهی تایید شد، ۸ نفر مربوط به قم و دو نفر از بیماران بستری در شهر تهران بودند البته اغلب این موارد مبتلا، یا ساکن شهر قم بوده اند یا سابقه مراجعت و سفر به این شهر ظرف روزها و هفته های اخیر را داشته اند.

رییس کمیته روابط عمومی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت افزود: از بین این ۱۰ بیمار جدید، متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است و در مجموع تعداد جان باختگان ویروس کرونای جدید(کووید۱۹) در کشور به ۵ نفر افزایش یافت.

جهانپور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موارد مثبت کووید۱۹ در شهرهای تهران، قم، اراک و استان گیلان بوده اند از مردم تقاضا داریم که سفرهای غیرضروری خود را لغو کرده یا به تاخیر بیاندازند.

شیوع و ابتلای این بیماری در کشور یک طرف ماجراست و احتکار و نبود ماسک و ژل ضدعفونی کننده هم مشکل دیگر است که این روزها گریبان‌گیر مردم شده است.

برای بررسی این موضوع سری به داروخانه‌های شهر قزوین زدیم تا در جریان شرایط موجود قرار گیریم؛

خبرنگار ما با مراجعه به چند داروخانه در خیابان سپه قزوین موفق به تهیه ماسک نشد که بیشتر این داروخانه‌ها ادعا کردند که ماسک ندارند یا به اتمام رسیده است.

برخی از داروخانه‌ها هم اذعان کردند که شرکت‌ها به آن‌ها ماسک توزیع نکرده وگرنه در صورت موجود بودن در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌دادند؛ اما این تمام ماجرا نیست و داروخانه‌هایی هم که ماسک دارند، انواع آن را با قیمت‌های چندین برابری به فروش می‌رسانند به گونه‌ای که این اقلام ساده بهداشتی یک شبه به طلای نایاب بدل گشته است.

خبرنگار ما علاوه بر خیابان سپه نیز به چندین داروخانه واقع در مرکز شهر مراجعه کرد که ماسک را با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رساندند؛ بلاخره در داروخانه‌ای واقع در سبزه میدان موفق به خرید ماسک ساده می‌شود در حالی که این داروخانه به هر فرد فقط سه عدد ماسک عرضه می‎کرد.

قیمت‌ها طوری بالا رفته است که هر بسته ماسک ساده که پیش از این ۲ هزار تومان بود به ۱۰ هزار تومان افزایش یافته، هر دو نوع ماسک فیلتردار که ۲۵۰۰ تومان و ۶ هزار تومان بود اکنون ۱۷ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در برخی داروخانه‎ها صف‌های مردم به چشم می‌خورد که برای خرید ماسک و ژل ضدعفونی کننده صف کشیده بودند به طوری که نگرانی و استرس از شرایط موجود در چهره همه آن‌ها دیده می‌شد؛ حال با این اوصاف متاسفانه سودجویانی هستند که از آب گل آلود برای خود کیسته دوخته‌اند و با گران فروشی و احتکار، می‌خواهند جیب‌های خود را پرپول کنند.

در حالی که در این شرایط بحرانی باید همه دست به دست هم دهیم و با ایجاد فضای امن و با آرامش به عبور هر چه بهتر از این بحران کمک کنیم؛ اما متاسفانه عده‌ای با وجود واقف بودن نسبت به شرایط کنونی همچنان به فکر منافع سودجویانه خود هستند.

در پی این نوع گزارشات از وضعیت بازار ماسک و مواد ضدعفونی کننده و نارضایتی مردم از وضع موجود نیز تعزیرات حکومتی به تمامی داروخانه‌ها و واحدهای فروش تجهیزات پزشکی هشدار داد که با تخلفات برخورد جدی صورت می‌گیرد.

هوشنگ محمدی در این زمینه اظهار کرد: با عنایت به گزارش‌های واصله در خصوص گرانفروشی و عدم عرضه ماسک و اقلام دارویی، بهداشتی توسط تعدادی از داروخانه‌ها و مراکز عرضه تجهیزات پزشکی و محصولات بهداشتی، طی هماهنگی های بعمل آمده با دستگاه‌های نظارتی قرر شد گشت‌های مشترک متشکل از بازرسان دستگاه‌های مسئول بازرسی از همه داروخانه‌های استان را آغاز کنند.

وی افزود: اگر تخلفی از داروخانه‌ها در زمینه گران فروشی و یا عدم عرضه اقلام دارویی و بهداشتی سر بزند به آن‌ها تذکر داده شده و در صورت تکرار تخلف اشد مجازات برای واحد متخلف در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرکل اداره کل تعزیرات حکومتی با بیان اینکه نظارت‌های تعزیرات همزمان با نزدیک شدن به ایام پایانی سال تشدید شده است و در همین رابطه با هرگونه گران فروشی و تخلفات صنفی و احتکار کالا به شدت برخورد می‌شود، بیان کرد: از همه مردم می خواهیم اگر انبار و یا مکان هایی را مورد شناسایی قرار دادند که محل دپو و جمع آوری غیرمجاز کالاست، موارد را برای رسیدگی اطلاع دهند.

جدا از تخلفات عرضه کنندگان تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ها نیز هجوم مردم برای خرید ماسک هم زمینه را برای سودجویی و اقدام طمع‌کارانه برخی شده؛ با افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه هم طبیعتا شاهد کمبود اقلام و در راستای آن افزایش بی‌رویه قیمت‌ها خواهیم بود.

برخلاف تصور بیشتر مردم که فکر می‌کنند استفاده از ماسک برای هم ضرورت دارد اما علوم پزشکی این را کار غلطی می‌داند به طوری که افراد سالم نیازی به استفاده از آن را ندارند.

ی استان قزوین در این زمینه اظهار کرد: خوشبختانه ما مورد مشکوک و قطعی کرونا را در استان قزوین نداشتیم، البته پیگیری‌های لازم صورت گرفته و مبادی ورودی در حال کنترل است.

پیمان نامدار ادامه داد: بحشی از مشکل ما  فضای مجازی است و یکسری شایعاتی در این فضا پخش می‌شود که اضطراب و نگرانی مردم را به دنبال دارد که از عموم مردم خواستاریم اخبار و اطلاعات را از مبادی قانونی پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه پیشگیری بهترین راه درمان این بیماری است، گفت: از محلول‌های شستشوی دست هم به عنوان پتانسیل کمکی استفاده می‌شود و اگر کسی به آب و صابون دسترسی دارد مطمئنا این محلول‌ها جای شستشوی درست دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون را نخواهد گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی و عمومی بسیار مهم و اساسی است و مهمترین و موثرین راه قطع رنجیره انتقال کروناویروس، شستشوی مداوم دست‎ها و رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن سطوح تماس و پرهیز از روبوسی، مصافحه و دست دادن است.

نامدار یادآور شد: استفاده از ماسک و ژل برای بیماران ضروری است و استفاده از آب و صابون مایع برای ضدعفونی کردن دست‌ها در افراد سالم کافی است و در صورت حضور در اجتماعات بزرگ که افراد آن کمتر از یک متر با هم فاصله دارند، از ماسک استفاده نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در پایان گفت: در صورت ابتلا به سرما خوردگی یا پرستاری از یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا از ماسک الزامی است و درصورتی که هیچ یک از موارد ذکر شده شامل حال فرد نمی‌شود، استفاده از ماسک و ژل شستشو غیرضروری است.

انتهای پیام/ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان