۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بیش از ۵۰ درصد معلولان تحت پوشش، جسمی‌حرکتی هستند/ ۱۸۰هزار معلول پشت نوبت دریافت مستمری هستند
کد خبر: ۳۴۰۲۱۴ نویسنده: مصطفی سراج تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ساعت: ۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور:

بیش از ۵۰ درصد معلولان تحت پوشش، جسمی‌حرکتی هستند/ ۱۸۰هزار معلول پشت نوبت دریافت مستمری هستند

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: خوشبختانه در بخش مستمری بگیران اواسط سال ۹۷ همه پشت نوبتی‌ها را صفر کردیم، اما براساس آخرین آمارها نزدیک به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری هستند که امیدواریم با تخصیص اعتبارت آنها را پوشش دهیم.

بیش از ۵۰ درصد معلولان تحت پوشش، جسمی‌حرکتی هستند/ ۱۸۰هزار معلول پشت نوبت دریافت مستمری هستند

مصطفی سراج در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره وضعیت معلولان در کشور اظهار کرد: قریب به یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که بیش از 50 درصد آنها را معلولان جسمی و حرکتی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تلاش ما در طول چند سال گذشته این بوده است که بتوانیم مجموعه خدماتی را که حضور فعال معلولان در جامعه فراهم می‌کند را ارائه دهیم.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی تصریح کرد: خوشبختانه به ویژه در بحث‌ رفاهی و اقتصادی اقدامات خوبی طی سال جاری و سال گذشته انجام شده است.

وی عنوان کرد: در این راستا مبلغ حق پرستاری را افزایش داده و به ۲۵۰ هزار تومان رساندیم و به حساب بیش از ۱۰ هزار نفر در این مرحله برای 6 ماه، یک و نیم میلیون تومان واریز شد.

سراج بیان کرد: این مبالغ پیش از این ۱۵۰ هزار تومان و برای گروهی دیگر نیز ۱۸۰ هزار تومان بود، اما مجموع این مبالغ را به ۲۵۰ هزار تومان رساندیم.

این مقام مسئول گفت: یکی دیگر از اقدامات خوب انجام شده طی چند ماه اخیر، بحث برقراری کمک هزینه معیشت بود که بیش از 191 هزار نفر در سطح کشور تحت پوشش قرار گرفتند که مبالغی ماهیانه بین 120 تا 160 هزار تومان براساس بُعد خانوار پرداخت می‌شود.

وی ابراز کرد: این مورد از جمله کمک‌های مستمری است که تداوم دارد و در راستای اجرایی شدن ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان و حق پرستاری نیز بر اساس ماده 7 قانون حمایت از حقوق معلولان است.

سراج بیان کرد: امیدواریم با مساعدت و همکاری سازمان برنامه و بودجه بتوانیم کلیه افراد تحت پوشش را حمایت کنیم، اکنون از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول تحت پوشش بیش از ۷۰۰ هزار نفر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند که نیاز به حمایت خاصی دارند یعنی علاوه بر دریافت خدمات تخصصی، نیازمند حمایت‌های مالی هستند.


الکترونیکی کردن کلیه فعالیت‌های بهزیستی

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده در سال جاری، برقراری مستمری با توجه به بُعد خانوار بود که با تحقق این امر کمک بسیار خوبی به جامعه هدف شد و با افزایش مجموع دریافت مستمری معلولان، کمک اقتصادی قابل ملاحظه‌ای صورت گرفت هرچند که با استانداردها و سطح نیاز این افراد، فاصله زیادی داریم.

این مقام مسئول عنوان کرد: تلاش ما این است که بتوانیم خانواده‌ها را به لحاظ اقتصادی حمایت کنیم تا یک محیط امن و شرایط مناسبی برای آنها فراهم شود تا افراد در کانون خانواده حضور داشته باشند.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از کارهایی که امسال آغاز شده، الکترونیکی کردن کلیه فعالیت‌های بهزیستی است و خوشبختانه امروز این ادعا را داریم که پرداخت‌های ما به ویژه در دفتر توانبخشی-مراقبتی مثل حق پرستاری و برنامه‌های خدمات توانبخشی و مراقبت در منزل، پرداختی به معلولان ضایعه نخاعی و مراکز شبانه روزی و روزانه اکنون به صورت الکترونیکی شده است و پرداخت‌ها به موقع و منظم انجام می‌شود.

سراج تصریح کرد: متقابلا توقع ما از بخش‌های غیردولتی این است که کیفیت خدمات ارتقاء پیدا کند؛ البته در کنار آن حمایت‌های مختلفی هم در این بخش داشتیم که کمک خوب و موثری است ولی در تلاشیم که تا جایی که میسر است مراکز شبانه‎‌روزی را توسعه ندهیم.

وی عنوان کرد: امسال برای اولین بار از آبان ماه تعرفه جدید را اعمال کرده و به مراکز غیردولتی پرداخت کردیم؛ به طوریکه به افراد دارای سرپرست ۹۲۴ هزار تومان در مراکز شبانه روزی و برای افراد مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست موثر یک میلیون و 110 هزار تومان به ازای هر فرد پرداخت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی تصریح کرد: مراکز توانبخشی -مراقبتی هزینه‌های بسیار سنگینی به دنبال دارند و درخواست داریم که موسسات خیریه در این زمینه داوطلب شوند؛ چون هزینه‌های این بخش به ویژه در بحث درمان و خدمات توانبخشی بسیار بالاست؛ به همین دلیل نیز خیلی داوطلب برای تاسیس اینگونه مراکز جسمی و حرکتی نداریم اما به موازات آن برای راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی معلولان ذهنی و بیماران روانی و سالمندان بیشتر استقبال می‌شود.

وجود 880 مرکز شبانه روزی فعال در کشور

وی بیان کرد: اکنون از حدود 880 مرکز شبانه‌روزی فعال در کشور فقط 22 مرکز مربوط به بخش جسمی و حرکتی است.

سراج عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد، این است که هر ساله تعداد زیادی از معلولان در جامعه اضافه می‌شود؛ به طوریکه فقط در اثر تصادفات سالیانه نزدیک به 17 تا 18 هزار نفر کشته و چندین برابر این آمار نیز معلول می‌شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شاید کم‌کاری و مشکلاتی که برخی از دستگاه‌ها دارند هرسال به آمار معلولان بیش از اندازه اضافه می‌شود که این امر می‌طلبد تا به همان نسبت اعتبارات و تجهیزات زیرساخت‌ها را طوری فراهم کنیم تا بتوانیم به همه جامعه هدف خدمات ارائه دهیم.

سراج عنوان کرد: خوشبختانه در بخش مستمری بگیران اواسط سال 97 همه پشت نوبتی‌های خود را صفر کردیم، اما براساس آخرین آمارها نزدیک به 170 تا 180 هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری هستند که امیدواریم با تخصیص اعتبارت آنها را پوشش دهیم.

وی بیان کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان شرایط بسیار مناسبی برای ما فراهم کرده و لازمه اجرای قانون این است که اعتبارت لازم پیش‌بینی شود و دستگاه‌ها با توجه به وظایفی که به آنها محول شده است بتوانند وظایف خود را عملیاتی کنند.

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه سازمان بهزیستی این فعالیت را شروع کرده و همه موادی که نیاز به آیین نامه اجرایی داشته است تدوین و مصوب شده و مصوبه هیئت دولت را هم داریم و بستر خوبی برای ارائه خدمات به معلولان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: در بخش مسکن، دانشجویی، حمایت‌های مالی و اقتصادی و توسعه خدمات تخصصی اقدامات خوبی در سطح کشور در حال انجام است که امیدواریم بتوانیم تا جایی که امکان پذیر است در سطح استان‌ها به یک توزیع عادلانه و متوازنی از خدمات برسیم.

سراج در پایان گفت: ماهانه در مراکز شبانه روزی 40 میلیارد تومان و در مراکز روزانه بیش از 20 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود به عبارتی سالانه حدود 700 تا 800 میلیارد تومان یارانه به مراکز شبانه‌روزی و روزانه در کشور پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان