۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین رسانه ملی به کارخانه سلبریتی‌سازی تبدیل شده است/ رسانه باید از چهره‌سازی به الگوپردازی تبدیل شود
کد خبر: ۳۴۰۱۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ساعت: ۱۳:۵۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد:

رسانه ملی به کارخانه سلبریتی‌سازی تبدیل شده است/ رسانه باید از چهره‌سازی به الگوپردازی تبدیل شود

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: کارکرد معرفی سلبریتی‌ها در رسانه امروز پررنگ شده است و متاسفانه رسانه ملی به کارخانه سلبریتی‌سازی تبدیل شده که این امر تا حدودی لازم است اما رسانه باید از چهره‌سازی به الگوپردازی برسد.

رسانه ملی به کارخانه سلبریتی‌سازی تبدیل شده است/ رسانه باید از چهره‌سازی به الگوپردازی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ محمدرضا بهمنی در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال رضوی که امروز(شنبه) با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: موضوع رسانه از موضوعات مهم در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی افزود: از آنجاییکه تحولات فضای مجازی و حوزه دیجیتال در بخش‌های مختلف فرهنگ و اقتصاد و سیاست اثر گذاشته و سبب شده تا اهمیت موضوع رسانه بیشتر شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: ما اگر در حوزه فعالیت‌هایی وزارت فرهنگ و ارشاد روزی با حدود ۵۰۰ رسانه مواجه بودیم؛ اما امروز با هزاران رسانه که به نوعی در فضای مجازی فعالند، مواجه هستیم به جهت اینکه دسترسی‌ها متنوع و گسترده شده و هم ابزارهای در اختیار رسانه‌ها متعدد و متکثر شده است.

وی عنوان کرد: این تحولات از سویی چالش‌هایی برای اهالی رسانه و حاکمیت درپی داشته و از سوی دیگر فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده است.

بهمنی بیان کرد: از جمله این فرصت‌ها فراهم کردن امکان فعالیت رسانه‌ای برای عموم مردم است، از این رو فعالان در مجموعه بنیاد بین الملی امام رضا(ع) هوشمندی به خرج داده و رسانه‌های دیجیتال را هم در موضوعات جشنواره قرار دارند.

وی ابراز کرد: تحولات پیش رو و از سوی دیگر با توجه به افقی پیش رو داریم که به تعبیر مقام معظم رهبری با عنوان گام دوم انقلاب نامگذاری شده است؛ نیاز داریم رسانه در خور گام دوم انقلاب را تدارک دیده و به آن سمت حرکت کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام شود طراحی و شکل‌گیری تعریف رسانه تراز تمدنی است؛ رسانه ای که کاردکرش کمک به شکل گیری تمدن نوین آینده است و رسانه ای که مناسبات انسانی و مردمی را توسعه دهد‌.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد ابراز کرد: رسانه تمدنی، رسانه ای است که امکان تعالی مناسبات انسانی در حوزه‌های مختلف را فراهم کند.

وی اضافه کرد: چنین رسانه‌ای که می‌خواهد در افق تمدنی شکل گیرد باید ویژگی‌هایی داشته باشد؛ لذا باید وجوه تمایزی در تعریف رسانه تمدنی و غیرتمدنی درنظر گرفت.

بهمنی در ادامه گفت: در رسانه تراز تمدنی باید کارکرد اطلاع رسانی به کارکرد معرفت افزایی مخاطبان حرکت کند.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت رسانه تراز تمدنی در واقع حرکت از چهره‌سازی به الگوپردازی است، گفت: کارکرد چهره‌ پردازی یا معرفی سلبریتی‌ها در فضای رسانه پررنگ شده و امروز می‌بینیم که متاسفانه رسانه ملی به کارخانه سلبریتی‌سازی تبدیل شده است؛ البته این امر تا اندازه‌ای خوب و لازم است اما نیاز داریم در رسانه تراز تمدنی فراتر از کارکرد چهره‌سازی و چهره‌پردازی به کارکرد الگو پردازی حرکت کنیم.


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: رسانه تراز تمدنی باید از یاس آفرینی در فضای رسانه به امید آفرینی حرکت کند و ما در افق تمدنی نیاز به امید، نشاط و آینده نگری داریم و این رسالت رسانه تمدنی است.

وی افزود: رسانه تراز تمدنی مکلف است از مسئله سازی و چالش نمایی به مسئله پردازی و حل مسئله فکر کند و از فردگرایی به خانواده محوری حرکت کرده و اختلاف افکنی را به محبت افزایی در فضای جامعه تبدیل کند.

بهمنی تصریح کرد: رسانه تراز تمدنی باید در مجموعه فعالیت‌های خود مودت افزایی در فضای جامعه را در دستور کار خود قرار دهد و امیدواریم که در این افق حرکت کنیم.

وی بیان کرد: اینکه فضای رسانه‌ای در جشنواره رضوی به موضوع ترویج فرهنگ رضوی و امام رضا(ع) گره زده شده است، می‌تواند نقطه شروع رقم خوردن تحولاتی باشد که ما را به سمت رسانه تراز تمدنی سوق دهد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد ابراز کرد: یکی از ویژگی‌های رسانه دیجیتالی کاربر محوری بودن این رسانه است و همه مردم می‌توانند نقش آفرینی کنند و همین امر موجب شده که ترویج معارف اهل بیت ‌رضوی به ظرفیت مردمی گره بخورد؛ لذا لازم است در این زمینه هدفگذاری مناسبی انجام شود.

وی در پایان گفت: میانگین دسترسی مردم جهان به گوشی‌های هوشمند بیش از ۷۰ درصد است که این آمار در کشور ما تقریبا در همین رنج و بالای ۶۰ درصد است؛ به عبارتی بیش از ۶۰ درصد افراد جامعه امکان تولید محتوا در فضای مجازی دارند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان