پایگاه خبری صبح قزوین

آخرین اخبار استان قزوین

"ولنتاین"؛ فرهنگ یا ضدفرهنگ؟!/ تاراج سنت اصیل ایرانی به نام عشق و دوستی
کد خبر: ۳۴۰۱۶۴ نویسنده: مطهره میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ساعت: ۱۰:۱۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

"ولنتاین"؛ فرهنگ یا ضدفرهنگ؟!/ تاراج سنت اصیل ایرانی به نام عشق و دوستی

پدیده ولنتاین بر اساس آنچه که رایج است روابط عاشقانه را به سمتی پیش می‌برد که افراد، روابط عاشقانه را در یک بستر ارتباطی نامطمئن، بدون تعهد و مسئولیت پذیری بسازند که در دراز مدت روابط اصیل عاشقانه را دچار خدشه کرده و صرفا یک نوع پاسخگویی به نیازهای غریزی بوده و از برآورده شدن نیازهای متعالی انسان جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌و هنر صبح قزوین؛_______مطهره میرزائی.

این روزها بحث داغ فضای مجازی و کوچه بازارهای شهرمان دَم از ماجرای آشنایی می‌زند که در کلیت حکایت خود غریبه است حکایت عشقی که بجای نفوذ در قلب‌ها، در کادوهای لاکچری و به سبک غربی خلاصه می‌شود.

در میان این هیاهو سری به دل شهر می‌زنیم تا ولنتاین را در گفتمان‌های مردمی در دل شهر بررسی کنیم؛ البته اینطور مناسبت‌ها را باید در شلوغی خیابان خیام جستجو کرد.

شور و شوق حضور جمعیت که بیشتر آن‌ را دختر و پسرهای جوان تشکیل می‌دادند توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد، صدای دست‌فروش‌ها که سعی داشتند اجناس خود را در قالب کادوی ولنتاین به جوانان بفروشند، می‌پیچید و البته که بازار فروششان تعریفی هم نداشت گویا هدایا هم کلاس کاری خودشان را دارند و هرچیزی هدیه‌ی ولنتاین تلقی نمی‌شود.

از سر در بسیاری از مغازه‌های کادویی و عروسک‌فروشی خرس‌های بزرگی آویخته شده و کم نبودند عطر فروشانی که تِستر عطر ولنتاین را در اختیار رهگذران قرار می‌دادند ظاهر ماجرا رونق کار برخی کسبه‌ها اهدای هدیه برای عاشقانه‌های کوتاه مدت و راهی برای ابراز عشق بود.

پای حرف‌های جوانان که می‌نشینیم کاملا مشخص است که داستان پیش روی ما خیلی هم بوی عاشقی نمی‌دهد و بیشتر سمت و سوی رودربایستی و چشم و هم چشمی گرفته است.

علی آقا؛ جوانی 23 ساله است که مشغول تماشای مغازه‌ها برای خرید کادو بود. از او می‌خواهیم برایمان از ولنتاین بگوید اوهم درحالی که لبخند بر لب داشت، گفت: از پیشینه‌ی روز ولنتاین خیلی هم مطلع نیستم اما آنچه که در این سال‌های اخیر در قالب روز ولنتاین جا افتاده هدیه خریدن برای کسی است که دوستش داریم.

از او می‌پرسم که این هدیه خریدن‌ها کمکی به تحکیم روابط عاشقانه هم می‌کند؟ او در پاسخ گفت: اینکه هدیه‌ی این روز بتواند باعث تحکیم یک رابطه‌ی پیش از ازدواج بشود خیلی هم قطعی نیست یعنی اصلا قطعی نیست. ولنتاین روزی است که هدیه خریدن برای آن روز شبیه یک رسم و رسوم است، اما اینکه بخواهد اثرگذار باشد را بعید می‌دانم زیرا اهدای هدیه مرسوم است، آن هم شبیه خیلی از رسوماتی است که ما دلیل آن را نمی‌دانیم اما چون بقیه انجامش می‌دهند ماهم تبعیت می‌کنیم.

وی درباره‌ی هدایای این روز بیان کرد: نکته‌ی جالبی که خودم هم دلیل آن را هنوز نمی‌دانم این است که در این روز هر کادویی، کادوی ولنتاین محسوب نمی‌شود یعنی باید شکلات، عطر، عروسک، جعبه‌ی کادو، ‌گل و وسایل زینتی باشد که قیمت‌های آنها بسیار نجومی است و من در این چند روزی که به قصد خرید وارد مغازه‌ها می‌شوم هنوز کادوی مناسب با قیمت خوب پیدا نکردم.

از او خداحافظی می‌کنیم و به سوی چند دختر دانشجو که جعبه‌های رنگارنگ کادو را به دست داشتند، می‌رویم؛ مهسا، الناز، نگار و فاطمه دخترانی بودند که با جعبه‌های کادو در حال عبور از خیابان بودند. سر صحبت را باز می‌کنم و می‌خواهم برایمان از ولنتاین بگویند.

الناز پیش دستی کرد و گفت: ولنتاین روز عشق است و مردم در این روز می‌توانند برای کسی که دوستش دارند هدیه بخرند. نوع هدیه‌ها خیلی هم فرقی نمی‌کند می‌تواند یک شاخه گل باشد یا حتی شکلات.

نگار عنوان کرد: از نظر من هر روز، روز عشق است و افراد می‌توانند به بهانه‌ی عشق به یکدیگر کادو بدهند یا حتی یکدیگر را خوشحال کنند.

از آنها می‌خواهم بگویند چه کادویی با چه قیمتی خریده‌اند؟ الناز گفت: من یک شال گردن خریدم که قیمت آن 68 هزار تومان بود اما با لوازم جانبی مانند جعبه‌ی کادو، شکلات و قلب‌های تزیینی حدود 140 هزار تومان هزینه کردم.

نگار ابراز کرد: هدیه‌ی من یک جعبه‌کادویی پر از شکلات است که قیمت خود جعبه حدود 80هزارتومان بود که با شکلاتی‌هایی که درون آن چسبیده‌اند حدود 210 هزار تومان شد البته در مغازه انواع و اقسام شکلات‌ها و جعبه‌های دیگری بود که قیمت‌های خیلی بالاتری داشتند.

مهسا هم بیان کرد: من می‌خواهم گل بخرم فعلا تنها شکلات خریدم که قیمت نوتلای 300 گرمی آن حدود چهل هزار تومان و جعبه‌ی کادو 20 هزار تومان شد.

فاطمه ابراز کرد: خریدهای من کمی بیشتر از دوستانم شد، یک عطر کوچک را 200هزار تومان خریدم که با جعبه و شکلات و گل‌های تزیینی حدود 380هزار تومان خرج کردم.

صحبت‌های دیگری هم شنیدیم که جالب بود. بیشتر آقایان جوان می‌گفتند که به توصیه‌ی عشقشان وارد بازار خرید شدند و باید یک هدیه خاص و بزرگ بخرند تا جلوه‌ی خاصی در پست‌های اینستاگرامی داشته باشد، برخی دیگر می‌گفتند که هدایای گران قیمتشان در سال‌های گذشته باعث تحکیم رابطیشان نشده و از هم جدا شدند.

حرف‌ها متفاوت بود. برخی دیگر از دختران جوان می‌گفتند که تنها مزیت کادوهای لاکچری و عروسک‌های بزرگ عکس و استوری است و فردای آن روز همین‌ کادوهای لاکچری به حراجی سایت‌ها و فروشگاه‌های فضای مجازی برای فروش سپرده می‌شود.

در ادامه سری به مغازه‌های کادویی زدیم تا از نزدیک شاهد خرید مردم باشیم و بیشتر از وضعیت قیمت‌ها مطلع شویم.

قیمت شکلات‌ها دانه‌ای چهار هزار تومان به بالا بود، گل‌های تزیینی بسته به نوع آن 5 الی 15 هزار تومان، جعبه‌های کادویی از 20 هزار تومان آغاز و تا چند میلیون تومان هم ادامه داشت که البته برخی از این جعبه‌ها دارای محتویات مناسبتی بود. قیمت عروسک هم از 150هزار تومان شروع می‌شد و در خصوص خرس‌های بزرگ باتوجه به نوع خارجی به چند میلیون هم می‌رسید.

ورود فرهنگ بیگانه که در بین جوانان ما جاخوش کرده است، عاشقی‌های ساده و با قدمت را کمرنگ‌تر جلوه ‌داده و باعث ‌شده تا مردم نسبت به روابط پایدار و با محبت کمتر ترغیب شوند.

در همین راستا با یکی از اساتید برجسته‌ی استان قزوین هم صحبت شدیم تا نظرات فرهنگی و اجتماعی این کارشناس دانشگاهی را درباره مسئله‌ی ولنتاین را جویا شویم.

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ درباره‌ی ورود پدیده‌ی ولنتاین اظهار کرد: روز ولنتاین یک پدیده‌ی فرهنگی است؛ بنابراین لازم است در تحلیل آن به زیرساخت‌های فرهنگی آن توجه کرد. در یک تقسیم بندی می‌توان برای فرهنگ ۵ لایه در نظر گرفت که هویت جمعی و بین الاذهانی آنها فرهنگ را می‌سازد.

وی افزود: لایه نخست، مربوط به حوزه معرفتی و باورهای جمعی یک جامعه است. در این سطح باید دید که ولنتاین در بستر چه گفتمان و پارادایم فکری به وجود آمده است و آیا می توان نسبت آن را با سایر گفتمان‌های فکری تعریف کرد یا نه؟

این کارشناس اجتماعی عنوان کرد: لایه دوم فرهنگ مربوط به ارزش‌های جمعی است در این سطح تمایلات، علائق و گرایش مورد بررسی قرار می‌گیرد. وجه ارتباط ولنتاین به عنوان یک پدیده فرهنگی در این سطح با مفهومی به نام عشق گره خورده که افراد را متمایل به ارتباط عاشقانه با همنوع خود می کند. لایه سوم مربوط به کنش‌ها و هنجارهای رفتاری است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) استان قزوین اذعان کرد: سبک زندگی در این سطح از فرهنگ مورد بحث واقع می‌شود. هدیه دادن، برگزاری مراسمات خاص در یک روز به خصوص از جمله هنجارهای رفتاری پدیده فرهنگی ولنتاین است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: در لایه های چهارم و پنج فرهنگ می‌توانیم درمورد نمادها و مصنوعات فرهنگی‌وهنری بحث کنیم که ولنتاین در این سطح نیز قابل تحلیل است زیرا برای آن نمادهای خاص طراحی شده و به تبع آن تولیدات و محصولات فرهنگی و هنری خاصی به بازار عرضه می‌شود به لحاظ خاستگاه تاریخی ولنتاین (فارغ از صحت تاریخی آن) می‌توان گفت که این پدیده در ابتدا به منظور پاسخ به نیازهای غریزی بشر در قالب ازدواج بوده است.

این مقام مسئول ابراز کرد: ازدواج امری است که در طول تاریخ بشر مقدس به شمار آمده و همگان به خصوص ادیان الهی بر تنظیم روابط عاشقانه بین انسان‌ها بر مبنای آن تلاش می کردند اما تحولات تمدنی در غرب و ظهور پارادایم‌های جدید موجب شد تا پدیده‌های فرهنگی ریشه دار دچار تغییر و تحولات جدی شوند و لیبرالیسم فرهنگی از جمله آنهاست و در آن آزادی بدون قید و بند بشر به رسمیت شناخته می‌شود که  روابط آزاد جنسی در جوامع غربی از مصادیق آن است.

وی عنوان کرد: معتقدم لیبرالیسم فرهنگی در خدمت لیبرالیسم سیاسی و اقتصادی قرار دارد، زیرا بر مبنای آن می‌توانستند به لحاظ سیاسی جامعه را آنگونه که می‌خواهند مدیریت کرده و منافع اقتصادی خود را تامین نمایند.

محمدی ابراز کرد: ولنتاین نیز امروزه به عنوان یک پدیده فرهنگی در خدمت تامین منافع سیاسی و اقتصادی کسانی است که سعی دارند با مدیریت باورها و گرایش‌های افراد(سطح اول و دوم فرهنگ)، سبک زندگی خاصی در حوزه روابط انسان(لایه سوم فرهنگ) پدید آودند.

این کارشناس اجتماعی بیان کرد: این سبک زندگی در حوزه روابط انسان مغایر با اصالت‌های اخلاقی و انسانی است زیرا گسترش بدون تعهد و مسئولیت روابط عاشقانه دختران و پسران با یکدیگر در فضایی غیر از خانواده‌، صدمات جبران ناپذیر اجتماعی و فرهنگی در دراز مدت به دنبال دارد، تجربه تاریخی غرب و انحطاط اخلاقی آن برای صحت این ادعا پیش روی ما قرار دارد.

وی افزود: از سه زاویه می‌توان پدیده‌ی ولنتاین را مورد بررسی قرار داد که اولین زاویه، زاویه‌ انسان شناسانه است. ولنتاین در واقع بازتاب رابطه‌ی عاشقانه‌ بین انسان‌ها برای پاسخ به نیازهای غریزی انسان است.

محمدی تصریح کرد: ما برای بررسی ولنتاین به عنوان یک فرهنگ باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا ولنتاین می‌تواند پاسخگوی نیازهای غریزی انسان باشد؟ آیا نیازهای انسان در روابط عاشقانه به امورات غریزی متوقف می‌شود و آیا می‌توان از نیازهای متعالی دیگری در این روابط صحبت کرد؟ اگر اینچنین است، ساختار مطلوب این روابط را چگونه می توان طراحی کرد تا تمام نیازهای غریزی و فطری را پاسخ داده و کرامت انسانی حفظ شود؟

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: بدون تردید وجود روابط انسانی امری ضروری به شمار می‌آید و بدون آن شکل گیری جوامع و کارکردهای جامعه محقق نمی‌شود و روابط با رویکردها و جهت گیری‌های خاصی همراه هستند که متناسب با جایگاه هر نوع رابطه می‌توان آن را تبیین نمود، آنچه در این جهت گیری رابط مهم است؛ این است که الگوهای ارزشی و هنجار هر رابطه بایستی حفظ شده و با یکدیگر خلط نشود.

 وی گفت: مرزهای ارتباطی بر مبنای الگوهای ارزشی و هنجاری مساله‌ای مهم است و نادیده انگاشتن آن و اختلاط مرزها موجبات اثرات سوء فضای ارتباطی انسان‌ها را فراهم می‌کند. روابط عاشقانه بین انسان‌ها به خصوص بین دو جنس مخالف امری است که واقعیت اجتماعی دارد؛ اما تحقق اجتماعی آن بایستی بر مبنای الگوهای ارزشی و رفتاری خاص باشد تا هدف واقعی از این نوع رابطه محقق شود.

این فعال فرهنگی بیان کرد: پدیده ولنتاین بر اساس آنچه که رایج است روابط عاشقانه را به سمتی پیش می‌برد که افراد، روابط عاشقانه را در یک بستر ارتباطی نامطمئن، بدون تعهد و مسئولیت پذیری بسازند و این در دراز مدت روابط اصیل عاشقانه را دچار خدشه کرده و صرفا یک نوع پاسخگویی به نیازهای غریزی بوده و از برآورده شدن نیازهای متعالی انسان جلوگیری خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: مسئله‌ی ولنتاین را می‌توان از زاویه دین شناسانه نیز مورد بررسی قرار داد. براساس گزاره‌های تاریخی مطرح برای این پدیده، ولنتاین تلاش دین‌مدارانه برای بسط ازدواج توسط یک کشیش مسیحی بوده است؛ بنابراین خاستگاه ولنتاین بر اساس آن چیزی که مطرح می شود در یک گفتمان و پارادایم دینی بوده و تاکید ادیان همواره بر این است که روابط عاشقانه از رهگذر ازدواج صورت پذیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: گسترش پدیده ولنتاین به هر نوع رابطه عاشقانه خارج از بحث ازدواج یک تحریف فرهنگی به شمار می‌آید که در بررسی این پدیده باید به آن توجه نمود و به این سوال پاسخ داد که انگیزه کسانی که دست به این تحریف فرهنگی زده‌اند و در تلاش گسترش آن هستند چه بوده است؟

محمدی بیان کرد: به نظر می‌رسد که سلطه بر جوامع انسانی به لحاظ مدیریت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آنها از جمله این اهداف و انگیزه‌ها بوده ولی این امر در پوشش فرهنگی صورت گرفته تا میزان پذیرش آن بالا رود.

وی گفت: سومین زاویه نگاه به پدیده‌ی ولنتاین، نگاه در زاویه‌ی جامعه شناسانه‌ی موضوع است. ولنتاین در چه هویت اجتماعی شکل گرفته است و آیا می‌توان آن را به سایر جوامع نیز تسری داد؟ در جوامع غربی به جهات مختلف تاریخ فکری و فلسفی و برون دادهای اجتماعی و فرهنگی آن، مقوله خانواده از رهگذر عدم رعایت الگوهای ارزشی و هنجاری در مرزهای ارتباطی و گسترش بی حد و حصر روابط عاشقانه در خارج از بستر خانواده دچار آسیب جدی شد؛ پس پدید‌ه‌هایی مثل ولنتاین نیز به نوعی در این راستا قابل تحلیل است.

وی بیان کرد: فرهنگ و هویت ملی ما در زمینه‌ی روابط عاشقانه بین افراد خانواده بسیار تاکید دارد چنانچه در آیه 21 سوره روم می‌خوانیم که تامین نیازهای غریزی انسان در قالب روابط عاشقانه باید منجر به آرامش در فضای وجودی انسان شود و خداوند در این آیه به کلمه‌ی "مَوَّدَت" و "رحمت" که به معنای ابراز محبت قلبی به شیوه‌های مختلف است اشاره می‌کند و خداوند متعال به شکل‌گیری پایه و اساس خانواده تاکید فراوان دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر بخواهیم این هویت ملی را با پدیده‌ی ولنتاین قیاس کنیم، باید بگویم ولنتاین در این راستا می‌تواند بسیار مخرب باشد زیرا ابراز محبت در درازمدت بدون وجود تعهد و احساس مسئولیت نسبت به طرفین موجب بی‌اعتباری و سستی خانواده می‌شود.

محمدی اضافه کرد: بروز محبت در بستر خانواده به نسبت تعهدات و مسئولیت‌هایی که وجود دارد زمینه‌ی آرامش فطری را مهیا می‌کند که این مسئله در خصوص پدیده‌ی ولنتاین مطرح نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: درخصوص بروز محبت در مسئله‌ی ولنتاین بین افراد بجای ایجاد آرامش نوعی احساس نگرانی و اضطراب به وجود می‌آید که این مسئله حاکی از عدم تعهدات بین دختر و پسر است اما اگر همین محبت در بستر خانواده مطرح شود موجوب تکریم و رشد خانواده و در نهایت ایجاد آرامش روانی می‌شود.

محمدی تاکید کرد: هر جامعه اهداف، فرهنگ و هویت خاص خود را دارد که رشد بالندگی و اثرگذاری آن در گرو تلاش برای شناسایی، پاسداری و پاسبانی از این اهداف است به همین منظور پدیده‌ی ولنتاین در فرهنگ دینی و ملی ما هیچ جایگاهی ندارد زیرا تاکید هویت ملی ما بروز احساسات در بستر خانواده است.

وی افزود: پدیده‌ی فرهنگی ولنتاین باید مسیر روشنگری‌های خود را سپری کند، استقبال از این پدیده به عنوان یک فرهنگ وارداتی بدون آگاهی مسئله‌ی قابل قبولی نیست. ریشه‌ی ولنتاین در تمدن غرب و مرتبط به دوره‌ی رنساس براساس انسان محور تلقی شده و طبیعتا با فرهنگ افراد غربی مرتبط می‌شود و با فرهنگ ایران و اسلام که محوریت اصلی آن خدامحوری است هیچ سنخیتی ندارد.

این استاد قزوینی بیان کرد: تمدن غرب با وجود اقتضاعات خود در تلاش است تا نوعی سیطره‌ی علمی، فرهنگی و اقتصادی بر تمام جهان داشته باشد که این روند سلطه‌گری را با استفاده از رسانه‌های مجازی انجام می‌دهد. تمدن غرب در طول تاریخ از روش استعمار برای همسو کردن جوامع با خود، بهره می‌گیرد.

وی گفت: کشورهای غربی در راستای تحمیل استعمارات خود بر جوامع مختلف برای کسب سود اقتصادی فعالیت می‌کنند استعمار غربی در طول تاریخ سه مرحله را طی‌کرده است که مرحله‌ی اول این استعمارها، استعمار کهنه بود که در راستای اهداف مالی و مادی اشخاص پرورش یافته به کشورهای دیگر منتقل می‌شدند و فرهنگ خود را به جوامع دیگر تحمیل می‌کردند  که تحمیل فرهنگ و زبان انگلیسی در هند را می‌توان از این دسته دانست.

این فعال فرهنگی اذعان کرد: با گذشت زمان کشورهای استعمارگر به این نتیجه رسیدند که این نوع استعمار پاسخگو نیست و مردم جوامع نسبت به این مسئله واکنش نشان می‌دهند از سوی دیگر استعمار کهنه هزینه‌های بسیاری داشت به همین منظور طرح استعمار نو شکل گرفت.

وی ادامه داد: در طرح استعمار نو، استعمارگران تلاش کردند تا با حضور مستقیم، افرادی را که از نظر فکری و تربیتی در جامعه به رسمیت شناخته می‌شدند را راس حکومت قرار دهند که نمونه‌ی بارز آن حکومت پهلوی در ایران است که در راستای حفظ منابع مادری فرهنگ غرب در حکومت و بدنه حاکمیت بصورت دیکتاتوری حفظ می‌شد.

این فعال اجتماعی ابراز کرد: به مراتب استعمار نو در پی واکنشی به استعمار فرا نو تبدیل می‌شود که در این استعمار بجای حضور مستقیم و یا قراردادن فردی از خود به عنوان حاکم، اسناد بالادستی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نوشته و توسط تسلط‌ِ رسانه‌ای به جوامع تحمیل می‌کنند که یکی از نمونه‌های آن سند 2030 است که توسط افراد استعماگر نوشته شده و جوامع ملزم به اجرای آن شدند.

وی بیان کرد: فرهنگ غرب در جایگاه خود یک فرهنگ مهاجم است و پدیده‌های فرهنگی متناسب با جامعه‌ی خود را توسط رسانه‌ها تبلیغ می‌کند و جوامع نیز بدون آگاهی این فرهنگ وارداتی را می‌پذیرند البته هدف استعمارگران از تبلیغ و ترویج فرهنگ خود به جوامع مختلف به حاشیه کشاندن جوانان و انحراف آنها از مسیر اصلی فرهنگ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) استان قزوین عنوان کرد: مسیر اصلی جوانان ما حرکت به سمت رشد و پیشرفت است که استعمارگران در تلاشند تا جوانان را نسبت به این مسائل مهم بی‌تفاوت کرده و اراده و عزم را از جوانان سلب کنند.

محمدی ادامه داد: وقتی جامعه‌ای در جایگاه بی‌تفاوتی قراربگیرد و اثرگذار نباشد کشورهای استعمارگر به راحتی می‌توانند فرهنگ خود را به جوامع القا کنند و منافع خود را از این راه به دست بیاورند.

وی در ادامه گفت: امروز جامعه شرایط دو زیستی را برای زندگی بشریت در قالب زیستگاه حقیقی و مجازی فراهم کرده است  که بیشرین کنش‌های فرهنگی در زیستگاه مجازی و توسط شبکه‌های آن انجام می‌شود و رسانه، کانال اصلی ورود فرهنگ‌های غربی به کشور است که متاسفانه ما هیچ برنامه‌ای برای زیستگاه دوم بشریت نداشتیم.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: علاوه بر رسانه عوامل دیگری مانند ابزارهای سیاسی، ابزارهای روشنفکرانه و ابلاغ مسئولیت به افراد دست پروده‌ی خود، تاثیرات بسزایی در تحمیل فرهنگ غربی در کشور دارند.

محمدی ابراز کرد: زمانی که افراد پرورش یافته فرهنگ غربی در کشور مسئولیتی به عهده می‌گیرند ناخودآگاه به عنوان الگو در جامعه مطرح می‌شوند و فعالیت آنها در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ غربی در جوامع اثر می‌گذارد.

وی بیان کرد: پدیده‌ی ولنتاین در سال‌های اخیر وارد کشور شده و در حال گسترش است اما وظیفه‌ی ما در این میان پذیرش این فرهنگ نابه جا به دلیل فراگیر شدن آن نیست بلکه ما باید در این میان گزاره‌های فرهنگی خود را شناسایی کرده و از رسانه‌ها و متولیان بخواهیم تا گزاره‌های فرهنگی اصیل را در جوامع بازتاب کنند.

محمدی تاکید کرد: فرهنگ و هویت ما دارای گزاره‌های جدی و ریشه‌داری است که اگر به خوبی به مردم ابلاغ شود مردم بجای گرایش به فرهنگ‌های غربی به فرهنگ اصیل رو می‌آورند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کشور ما دارای فرهنگ‌های اصیل با محورهای اصیل انسانی و خدامحوری است که باید به روش‌های نوین و تاثیر گزار بازتاب شود تا بتواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد از سوی دیگر اگر ما بتوانیم انرژی خود را بجای صرف در حواشی جامعه در مسئله‌ی خانواده متمرکز کرده و در راستای تکریم و تقویت آن تلاش کنیم دیگر افراد نیازی به بروز احساسات و محبت به عوامل بی‌تعهد خارج از خانواده را نخواهند داشت.

وی افزود: وظیفه‌ی ما در مواجهه با ورود فرهنگ بیگانه استیصال و نقش منفعلانه نیست بلکه باید خود را در جایگاه مبلغ و ارائه دهنده‌ی فرهنگ اصیل به جوامع مختلف قرار دهیم زیرا فرهنگ و هویت ملی ما ظرفیت مطرح شدن در جوامع دیگر را دارد.

این مقام مسئول اذعان کرد: زمانی که از فرهنگ صحبت می‌شود مقصود پنج لایه‌ی اصلی فرهنگ یعنی باورها، ارزش‌ها، کنش‌ها و هنجارها، نمادها و محصولات فرهنگی است که هر لایه وابسته به لایه‌ی پیشین بوده و حقایق فرهنگی ولنتاین در این پنج لایه تفکیک می‌شود.

این فعال فرهنگی ابراز کرد: هدف کشورهای غربی اعمال فرهنگ خود در جوامع مختلف و جایگزینی فرهنگ بدون تقابل است. رشد اقتصادی که محور اصلی این اهداف است توسط قشر خاصی از جامعه مانند سرمایه‌گذاران و سرمایه داران جامعه صورت می‌گیرد که طی این رویکرد در پنج لایه‌ی اصلی فرهنگ تغییراتی اعمال می‌شود.

وی عنوان کرد: زمانی که در راستای تغییرات لایه‌های فرهنگ در آگاهی، شناخت و باورها تغییراتی ایجاد شود، متناسب با آن ارزش‌هایی تولید می‌شود که با ارزش‌های اصلی ما مغایرت دارد مانند اینکه یکی از ارزش‌های فرهنگ غرب، مصرف‌گرایی است که طی آن تغییراتی در سبک زندگی افراد اعمال می‌شود که افراد را به برخی ابزار نیازمند می‌کند و این نیازها باعث تولید لوازم فرهنگی متناسب با ارزش‌ها می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ولنتاین یک ابزار جدی برای تامین منافع اقتصادی کشورهای استعمارگر است زیرا در پدیده‌ی ولنتاین ابتدا در باورها تغییراتی ایجاد می‌شود سپس در بخش ارزش‌ها بجای اولویت قرارگرفتن خانواده، روابط عاشقانه بدون تعهد و مسئولیت اولویت قرار می‌گیرد و در ادامه نوع هنجار و رفتار با مضمون اهدای هدیه مطرح می‌شود که ما در ظاهر با مسئله‌ی هدیه مواجه هستیم اما در باطن ماجرا یک پشتوانه‌ی ارزشی نهفته است.

وی افزود: زمانی که ولنتاین به عنوان یک هنجار مطرح می‌شود  در راستای آن ابزار فرهنگی مورد نیاز مانند هدایای مختلف تولید می‌شد و افراد به خاطر احساس نیاز از ابزار تولید شده استفاده می‌کنند که نمی‌توان گفت این مسئله در اقتصاد استعمارگران بی‌تاثیر است.

این مقام مسئول بیان کرد: وظیفه‌ی ما بازآفرینی فرهنگ با اصالت خود به جامعه و تولید ابزار فرهنگی متناسب در همین راستا است. طبق هویت ملی جامعه‌ی ما، باید اقتصاد در خدمت فرهنگ قرار بگیرد تا رشد جوامع محقق شود که متاسفانه در فرهنگ غربی، فرهنگ در خدمت اقتصاد قرار گرفته است یعنی تمام پدیده‌های فرهنگ غربی برای رشد اقتصادی مطرح می‌شوند که البته این مسئله به عموم جامعه ارتباطی ندارد بلکه در اختیار قشر خاص است.

وی گفت: پاسبانی از اصل اساسی هویت ملی خود یعنی به خدمت گرفتن اقتصاد برای رشد فرهنگی یک امر مهم به شمار می‌رود و افراد اثرگزار اجتماعی مانند رسانه‌ها و متولیان فرهنگی باید در این زمینه نقش آفرینی کنند.

این مقام مسئول ابراز کزد: سبک زندگی در تمامی حوزه‌ها باید مورد شناسایی و تحقیق قرار بگیرد و سپس با روش مدرن به جامعه عرضه شود و در همین راستا ابزار فرهنگی متناسب تولید شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) استان قزوین گفت: لازم است تمامی مسئولین به ابعاد مهم سبک زندگی مانند فراهم کردن شرایط ازدواج برای جوانان، تامین مسکن برای زوج‌های جوان، ارائه‌ی خدمات مشاوره و روانشناسی برای خانواده‌ها و فرزندآوری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است توجه ویژه داشته باشند.

محمدی در پایان بیان کرد: رسانه در بحث فرهنگ و سبک زندگی بویژه بخش خانواده می‌تواند به مراتب تاثیر بسزایی داشته باشد و هویت‌های ملی و فرهنگی متناسب با شرایط امروز را در قالب پرونده‌ی خانواده به جوامع ابلاغ کند.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها