۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین سیره حضرت زهرا(س) باید به زبان نوجوانان و جوانان بازگو شود/ فلسفه خلقت بدون حضور زنان ناقص است
کد خبر: ۳۳۹۸۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۰ ساعت: ۸:۲۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

سیره حضرت زهرا(س) باید به زبان نوجوانان و جوانان بازگو شود/ فلسفه خلقت بدون حضور زنان ناقص است

کارشناس مذهبی گفت: وظیفه‌ی ما ابلاغ سیره‌ی حضرت زهرا(س) به جوانان و نوجوانان به زبان خودشان است؛ همانطور که امروز داستان‌ها و رمان‌های مختلف در جامعه پررنگ شده سیره‌ی اهل بیت نیز باید تجلی یابد و پررنگ شود که برای تحقق این امر همکاری همه جانبه نیاز است.

سیره حضرت زهرا(س) باید به زبان نوجوانان و جوانان بازگو شود/ فلسفه خلقت بدون حضور زنان ناقص است
حجت الاسلام علیرضا آشوری تلاتری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ درباره‌ی جایگاه حضرت زهرا (س) و الگوپذیری دختران و زنان از این بانو اظهار کرد: حضرت زهرا (س) ابعاد شخصیتی مهمی دارد به گونه‌ای که امام صادق(ع) در خصوص مادر خود می‌فرمایند " ما اهل بیت حجت برحق خداوند هستیم و مادر ما حجت خدا بر ما است".   
 
وی در ادامه اضافه کرد: سخن امام صادق(ع) به صراحت بیان می‌کند که جایگاه حضرت زهرا(س) یک زاویه‌ی وسیع بلند و ملکوتی دارد. 
 
استاد حوزه علمیه استان قزوین اذعان کرد: براساس کلمات و مکاتب الهی جایگاه زن به عنوان یک مکمل بشریت و انسانیت تعریف شده است، چنانچه در ابتدای تاریخ قبل و بعد از اسلام زن در کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود بطوریکه زنان همانند ملکه نقش‌آفرینی می‌کردند و هر شخصی اجازه‌ی ملاقات با بانوان ایرانی را نداشت. 
 
این مقام مسئول ابراز کرد: اسلام، سیره‌ی ائمه و قرآن جایگاه زن را در چهار نقش بیان می‌کند. نقش دختری اولین تعریف جایگاه زن در اجتماع است. 
 
وی بیان کرد: تولد دختر در یک خانواده به معنای گشوده‌شدن درهای رحمت خداوند به سوی آن خانواده است، حضور فرزند دختر در خانواده باعث ایجاد آرامش، دوام ارتباط معنوی و اثرات مثبت روانی به‌ویژه برای پدر خانواده می‌شود. 
 
آشوری اذعان کرد: دومین نقشی که یک بانو می‌تواند در آن ظاهر شود نقش خواهر است که باعث رشد، ترقی و آرامش خاطر می‌شود و در تاریخ اسلام حضرت زینب(س) و حضرت معصومه (س) نمونه‌ی شاخص و بارز این جایگاه عظیم شأن هستند. 
 
وی گفت: سومین جایگاه یک بانو نقش همسری اوست و این جایگاه منتی است که خداوند بر سر مردها گذاشته‌ از سوی دیگر فلسفه‌ی خلقت بدون حضور زنان ناقص می‌شود، چنانچه در سخنان بزرگان می‌‌خوانیم که پشت هر مرد موفق یک همسر، خواهر و یا مادر وجود دارد. 
 
دشمن، عفت و حجاب زن را محدودیت می‌خواند
 
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: چهارمین نقش برای یک زن که جزو والاترین مقام‌های بشریت است جایگاه مادری است. جایگاه و مقام مادر بودن به قدری قابل ارزش است که خداوند فضائل، محبت، سخاوت و تمام خوبی‌های عالم را در این نقش متجلی می‌کند. 
 
وی ادامه داد: در قیاس این چهار نقش اگر به سیره‌ی حضرت فاطمه(س) مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که این بانوی مطهر به عنوان ام‌ابی‌ها، همسر حضرت امیر(ع) و مادر سید جوانان مطرح است که در سن 18 سالگی بهترین نمونه‌ی انسانی در جایگاه خانواده و اجتماعی معرفی می‌شود. 
 
این کارشناس مذهبی بیان کرد: نکته مهم و قابل توجه در خصوص حضرت زهرا(س) مبارز بودن و فعالیت ایشان در خط ولایت است، زیرا بعد از رحلت پیامبر دین دچار لغزش شد ایشان به تنهایی از ولی زمان خود حمایت کردند و در مقابل جبهه‌ی ناحق ایستادند. 
 
وی اضافه کرد: حضور حضرت زهرا(س) برای دفاع از امیرالمومنین به ماجرای حق همسر و سند فدک منتهی نمی‌شد؛ بلکه در راستای پشتیبانی از  ولی زمان خود در موقعیت سیاسی جامعه بود که ایشان با حفظ و عفاف و حجاب در اجتماع حاضر شده و در خطبه‌های خود از جبهه‌ی حق دفاع کردند.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: در جامعه‌ی کنونی ما، تلاش دشمن رخنه در ذات و سیرت پاک زنان است اما نمی‌داند که ذات وجودی یک زن دارای بعد روحانی و معنوی بوده به راحتی از بین نمی‌رود. 
 
وی عنوان کرد: دشمن، عفت و حجاب یک زن را محدودیت می‌خواند، زیرا نگاه سالم ندارد و از انسانیت فاصله گرفته و تابع ارزان فروشی‌ است و این درحالی است که در خداوند از صفات خود در روح انسان دمیده و زن را منبع امید به زندگی و خانه‌ی امید می‌داند. 
 
 آشوری ابراز کرد: وظیفه‌ی زنان حفظ این امانت و موهبت الهی و ابلاغ صفات حضرت زهرا(س) به نوجوانان و جوانان است؛ زیرا این افراد به عنوان میراث‌دار صفات فاطمی در جامعه هستند و لازم است نسبت ساحت مقدس حضرت زهرا (س) و سیره‌ی ایشان شناخت داشته باشند. 
 
وی در پایان گفت: وظیفه‌ی ما ابلاغ سیره‌ی حضرت زهرا(س) به جوانان و نوجوانان به زبان خودشان است؛ همانطور که امروز داستان‌ها و رمان‌های مختلف در جامعه پررنگ شده سیره‌ی اهل بیت نیز باید تجلی یابد و پررنگ شود که برای تحقق این امر همکاری همه جانبه نیاز است.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان