۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اجرای "پویش ملی مبارزه با سرطان" در قزوین/ سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر است
کد خبر: ۳۳۹۷۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۵ ساعت: ۱۱:۵۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سرطان مرکز بهداشت استان قزوین خبر داد

اجرای "پویش ملی مبارزه با سرطان" در قزوین/ سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر است

کارشناس سرطان مرکز بهداشت استان قزوین گفت: از اول تا هفتم بهمن ماه با عنوان هفته "پویش ملی مبارزه با سرطان" نامگذاری شده که امسال ششمین سال اجرای این پویش در سطح کشور و به تبع آن در استان است.

اجرای "پویش ملی مبارزه با سرطان" در قزوین/ سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر است

دکتر نسرین تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین با اشاره به لزوم افزایش آگاهی عموم جامعه در مورد بیماری سرطان اظهار کرد: سرطان یکی از بیماری‌های غیرواگیر است که درصد مرگ و میر بالایی را به خود اختصاص داده و متاسفانه روند رو به افزایشی دارد.

وی افزود: براین اساس به دنبال برنامه مرکز ملی مدیریت سرطان، از اول تا هفتم بهمن ماه با عنوان هفته "پویش ملی مبارزه با سرطان" نامگذاری شده که امسال ششمین سال اجرای این پویش در سطح کشور و به تبع آن در استان است.

کارشناس سرطان مرکز بهداشت استان قزوین با اشاره به اهداف "پویش ملی مبارزه با سرطان" تصریح کرد: هدف از اجرای پویش، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به عموم جامعه جهت کاهش میزان بروز سرطان و مرگ و میر ناشی از آن و همچنین بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری است.

وی عنوان کرد: شعار "سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید" برای این پویش درنظر گرفته شده است و این پویش بدین منظور ایجاد شده که اطلاع رسانی کرده و از افراد و عوامل دست اندرکار برای افزایش آگاهی عموم جامعه و تاثیر روی عوامل خطر کمک بطلبیم.

لزوم تغییر باورهای نادرست در مورد بیماری سرطان

تنکابنی بیان کرد: سرطان در واقع دومین عامل مرگ و میر در کشور و دنیا است لذا آگاهی بخشی به جامعه برای شناخت عوامل خطر و پیشگیری از ابتلا به بیماری لازم است.

وی تصریح کرد: باید با شناخت عوامل خطر بتوانیم تشخیص زود هنگام داشته باشیم زیرا با تشخیص زودهنگامِ سرطان در مراحل اولیه، درمان این بیماری راحت‌تر و موثرتر بوده و کم هزینه‌تر خواهد بود و فرد می‌تواند یک طول عمر طبیعی نیز داشته باشد.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین عنوان کرد: افزایش آگاهی مردم در مورد علائم بیماری سرطان بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه مردم باید علائم سرطان را بدانند تا زودتر به پزشک مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: هدف دیگر این پویش، انجام غربالگری و تشخیص زودهنگام این بیماری است که در مورد سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و سرطان دهانه رحم، آزمایشات و غربالگری انجام می‌شود.

تنکابنی با اشاره به لزوم تغییر باورهای نادرست در مورد بیماری سرطان گفت: برخی تصور می‌کنند با انجام عمل جراحی ممکن است بیماری به سایر نقاط بدن پخش شود، بعضی دیگر از خانواده‌های بیماران هم فکر می‌کنند که سرطان مسری است که هیچ کدام از این باورها درست نیست.

وی در پایان تاکید کرد: سرطان قابل پیشگیری و درمان است و هرچه زودتر تشخیص داده شود درمانش هم سریعتر و بهتر خواهد بود.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان