۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین ترویج معنویت دینی باید از مراکز و نهادهای علمی شروع شود/ در بیانیه گام دوم، توجه به معنویت از راهکارهای حفظ انقلاب عنوان شده است
کد خبر: ۳۳۹۷۴۵ نویسنده: حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۳ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه علمیه استان قزوین:

ترویج معنویت دینی باید از مراکز و نهادهای علمی شروع شود/ در بیانیه گام دوم، توجه به معنویت از راهکارهای حفظ انقلاب عنوان شده است

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به بحث معنویت با رویکرد دینی تاکید دارند و اصرار می‌ورزند که برای حفظ انقلاب باید به بحث معنویت توجه ویژه‌ای شود و برای ترویج آن برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد.

ترویج معنویت دینی باید از مراکز و نهادهای علمی شروع شود/ در بیانیه گام دوم، توجه به معنویت از راهکارهای حفظ انقلاب عنوان شده است

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به دلایل مطرح شدن معنویت در گام دوم انقلاب اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی، مذهبی و فرهنگی است که بر اساس اصول دین مبین اسلام شکل گرفته است و مردم برای اینکه حکومت اسلامی در کشور حاکم شده و با مبانی اسلامی، حاکمیت دینی تحقق یابد، انقلاب کردند.

وی افزود: باید تلاش کنیم که اصول و ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه حاکم شود که از جمله مولفه‌های مهمی که منجر می‌شود تا حکومتی بر مبنای موازین دین اسلام که آن هم بر اصول اخلاقی و ارزش‌مدارانه استوار است، محقق شود توجه به معنویت است.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: توجه به معنویت مقوله بسیار مهمی است؛ اما در جوامع امروزی برخی مکاتب بشری انحرافاتی را در آن ایجاد کرده‌اند درحالیکه دنیا فهمیده است اگر انسان بخواهد زندگی‌ای شرافتمندانه داشته باشد باید به معنویت هم توجه کند.

معنویتِ به معنای واقعی کلمه، مبتنی بر معارف دینی است

وی اضافه کرد: کسانیکه دنباله‌رو مکاتب بشری بوده و از دین و معارف الهی تهی هستند، معنویت بدون دین را پایه‌گذاری و ترویج کردند غافل از آنکه معنویت بدون دین در حقیقت معنویت نیست و صرفأ جنبه‌های روان‌شناسانه دارد.

سبحانی‌نیا تاکید کرد: معنویت به معنای واقعی کلمه مبتنی بر معارف دینی بوده و به زندگی انسان معنا می‌بخشد، معنویت دینی زندگی انسان را از یک زندگی مادی فناپذیر به یک زندگی معنوی، فناناپذیر و باقی تبدیل می‌کند.

وی عنوان کرد: معنویت دینی در حقیقت به انسان می‌آموزد که فلسفه وجودی‌اش فقط در یک زندگی سالم توأم با نشاط در دنیا خلاصه نمی‌شود که پس از بسته شدن پرونده دنیوی او، به اتمام برسد و نیست و نابود شود.

این مقام مسئول بیان کرد: از منظر معنویت دینی، زندگی مادی انسان یک قطعه کوچکی از زندگی اوست و گذشتن از این دنیا در واقع گذر از یک مرحله کوچک از زندگی و ورود به مرحله جدید و بزرگ‌تر در دنیای دیگر است.

وی ابراز کرد: برای اینکه ریشه‌های انقلاب در سراسر کشور گسترده شده و حفظ و رشد یابد، ما باید معنویت براساس موازین دینی و اسلامی را جدی بگیریم و یکی از مراکزی که به شکل جدی و به عبارتی باید به معنویت دینی بپردازد و نه تنها خود در این عرصه پیشتاز باشد بلکه بتواند معنویت دینی را در جامعه تسری و رواج دهد، حوزه‌های علمیه است.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به بحث معنویت با رویکرد دینی تاکید دارند و اصرار می‌ورزند که برای حفظ انقلاب باید به بحث معنویت توجه ویژه‌ای شود و برای ترویج آن برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد؛ لذا حوزه‌های علمیه هم در این عرصه باید به وظایف و رسالت‌های خود به درستی عمل کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم اصول و مبانی تفکر دینی و اسلامی خویش را در جامعه بگسترانیم و پایه‌های انقلاب اسلامی را مستحکم کنیم و در آینده حاکمیت، یک اقدام شایسته در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب انجام دهیم؛ ضرورت دارد که معنویت دینی را گسترش و توسعه دهیم و جامعه را به سمت معنویت بیش از گذشته سوق دهیم.

مروجان معنویت دینی در جامعه باید خود عاملِ آن باشند

سبحانی‌نیا با اشاره به راهبردهای تقویت معنویت در شرایط کنونی با توجه به تهاجمات گسترده فرهنگی گفت: این امر نیازمند کار فرهنگی سخت و دشوار است، براساس آموزه‌های دینی، ترویج معنویت دینی در جامعه در گام نخست باید از مراکز و نهادهای علمی شروع شود.

وی اضافه کرد: توجه به معنویت فقط بدین معنا نیست که ما بخواهیم معارف معنوی را در جامعه ترویج دهیم بلکه اول باید عامل آن باشیم. حوزه‌های علمیه، مراکز دینی و مذهبی، مساجد و مومنین به معارف دینی توجه کنند و خودشان اهل معنویت و پرداختن به آن و اهل سیر و سلوک معنوی و زهد و عدم توجه به مظاهر و تجملات دنیایی باشند؛ دراین صورت می‌توانیم شاهد گسترش معنویت در جامعه باشیم.

مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم معنویت را ترویج دهیم در حالی که مروجان معنویت از آن بویی نبرده و از آن فاصله گرفته باشند این امر امکان پذیر نیست.

وی عنوان کرد: بهترین راهکار این است که مولفه‌های معنویت دینی را بشناسیم و ورود پیدا کنیم و خود اهل عمل به آنها باشیم تا جامعه نیز به این سمت حرکت کند که یکی از شاخصه‌های معنویت این است که تجملات ظاهری در جامعه کاهش پیدا کند.

سبحانی نیا تصریح کرد: باید از زندگی توأم با اشرافیت و تجمل‌گرایی دوری کرد؛ زیرا گاهی برای اینکه به زندگی رونق ببخشیم و به زعم خود به آن معنای بهتری دهیم تصور می‌کنیم که حتما باید دنبال تجملات باشیم در حالیکه تجملات به زندگی معنا نمی‌دهد و فقط یک مسکنی است که به صورت موقت انسان را اغناء یا راضی می‌کند.

وی ابراز کرد: مهمترین عاملی که می‌تواند به زندگی معنا دهد و رضایت و خشنودی از زندگی را به صورت مستمر برای انسان فراهم کند توجه به معنویت و رابطه معنوی با خداوند متعال و پیوند با ائمه اطهار(ع) است.

مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: اگر بتوانیم معنای واقعی معنویت را در جامعه به صورت عملی ایجاد کنیم گرایش افراد به مظاهر مادی و دنیایی هم کم رنگ می‌شود؛ زیرا تجملات انسان را از معنویت دور می‌کند.

وی در پایان گفت: برای اینکه معنویت به درستی در جامعه شکل بگیرد و رونق پیدا کند باید در مرحله عمل، نخست از مسئولان و مدیران و به ویژه مدیران فرهنگی شروع شود و ثانیا تجملات کنار گذاشته شود یا کم‌رنگ شود و بیشتر به معارف دینی، ارتباط معنوی با خدا، سیر و سلوک اخلاقی و دلسوزی و خیرخواهی نسبت به همنوعان توجه کرد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان