۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین رعشه افزایش نرخ بنزین این‌بار بر تن بازار موبایل قزوین/ گوشی‌های همراه افزایش ۳۰درصدی را تجربه کرد
کد خبر: ۳۳۹۷۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۳ ساعت: ۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

رصدی بر بازار پرنوسان عرضه گوشی‌های همراه؛

رعشه افزایش نرخ بنزین این‌بار بر تن بازار موبایل قزوین/ گوشی‌های همراه افزایش ۳۰درصدی را تجربه کرد

رصدی کوتاه در بازار نشان داد که بازار موبایل هم از رعشه‌های بعد از گرانی بنزین بی‌نصیب نمانده و قیمت‌ها بالا رفته است که موجب شده خرید و فروش در این بازار کمرنگ شود.

رعشه افزایش نرخ بنزین این‌بار بر تن بازار موبایل قزوین/ گوشی‌های همراه افزایش ۳۰درصدی را تجربه کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، این روزها تقریبا هیچ کالایی را پیدا نمی‌کنیم که از ثبات قیمت برخوردار باشد و به هر بازاری که سر می‌زنیم با نوسانات لحظه‌ای اقلام مواجه می‌شویم که گاهی هم مردم و حتی فروشندگان را در بلاتکلیفی می‌گذارد چراکه از داد و ستد خود مطمئن نیستند.

بدون شک داد و ستدی از اطمینان و امنیت برخوردار است که هم عرضه‌کننده و هم خریدار از فروش و خرید کالا رضایت داشته باشند اما این مسئله در شرایط امروز تقریبا به یک رویا تبدیل شده است چراکه وقتی کسی به قصد خرید هر نوع کالایی حتی اقلام اصلی و مورد نیاز زندگی به بازار مراجعه می‌کند نیز با نوعی بی ثباتی و عدم اطمینان مواجه می‌شود.

امروز اگر در عرض یک ماه شاهد تغییر نرخ اقلام و مواد غذایی اصلی هستیم نباید از نوسان قیمت سایر کالاها که گاهی هم لوکس و تجاری است، متعجب شویم از سوی دیگر هم فروشندگان کالا و فعالان تجاری و اقتصادی تغییر و افزایش قیمت برخی کالاها را به طور مستقیم مرتبط با افزایش قیمت بنزین می‌دانند و در توجیه گرانی‌ها نیز افزایش قیمت بنزین را مهمترین مسئله می‌دانند.

از طرفی هم در حالی این گرانی‌ها رخ می‌دهد که دولت وعده عدم افزایش قیمت در هیچ یک از اقلام را داده بود و این اطمینان را به مردم داد که بازار تحت کنترل قرار خواهد گرفت و اجازه هیج نوع افزایش قیمتی را نخواهد داد اما در عمل شاهد هستیم در بازه زمانی تقریبا دو ماهه افزایش قیمت در بیشتر حوزه‌ها اتفاق افتاده است.

گوشی‌های هوشمند هم که ۹۵ درصد این محصول خارجی و وارداتی است نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که طی روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت این محصولات در بازار بوده‌ایم؛ درواقع با افزایش قیمت بنزین به تدریج شاهد موج دیگری از بالا رفتن قیمت‌ها هستیم که با نزدیک شدن به پایان سال این مسئله پررنگ‌تر می‌شود.

طی روزها گذشته که شاهد افزایش نرخ بنزین بوده‎ایم نیز قیمت گوشی‌های هوشمند افزایش پیدا کرده و محصولاتی که طی ماه‌های گذشته با ثباتی بسیار مناسب حتی در روند نزولی قیمت قرار گرفته بودند این روزها افزایش قیمت‌های بسیار گسترده‌ای را به خود دیده‌اند.

برای در جریان قرار گرفتن درباره این موضوع تنها کافی است تا سری به سایت‌های اعلام قیمت‌های روز گوشی هوشمند یا بازار گوشی بزنیم؛ از این رو تصمیم گرفتیم گذری کوتاه بر بازار خرید و فروش گوشی موبایل قزوین داشته باشیم.

رصد قیمت‌ها در این بازار کار چندان دشواری نیست چراکه تنها با نگاهی به ویترین یکی دوتا از فروشگاه عرضه گوشی هوشمند و هم صحبتی با فروشندگان و مردم می‌توان به راحتی به اصل ماجرا پی برد.

از آنجایی که بیشتر کسبه بازار گوشی و موبایل تمایلی به مصاحبه نداشتند لذا به گفت‌وگو با یکی از فروشندگان پرداختیم که مردی میانسال بود و  درباره وضعیت بازار کنونی گوشی هوشمند اظهار کرد: در شرایط کنونی بیشتر شاهد این هستیم که مردم به بازار مراجعه می‌کنند و فقط نظاره‌گر هستند و خرید چشمگیری اتفاق نمی‌افتد چراکه توان خرید مردم روز به روز کمتر می‌شود.

وی افزود: درواقع با توجه به افزایش روزافزون قیمت تمامی کالاها و عدم ثبات در بازار نیز رقبت مردم برای خرید سایر کالاهای لوکس یا کالاهای غیرضرور کاهش یافته است.

این فروشنده گوشی موبایل ابراز کرد: برای مثال خرید گوشی با مدل جدید یا تعویض گوشی به آخرین مدل در اولویت‌های زندگی مردم نیست چراکه ترجیح می‌دهند به جای هزینه‌های غیرضرور به سایر اقلام مهم برسند.

یکی دیگر از عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند موبایل عنوان کرد: درواقع بازار گوشی موبایل هم مانند طلا در نوسان است و لحظه‌ای تغییر می‌کند، از این روز با وجود اینکه در ماه‌های گذشته کاهش قیمت‌ها و سیر نزولی را داشتیم اما با افزایش قیمت بنزین مجدد قیمت‌ها بالا رفت.

وی افزود: اکنون حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت در این بازار را داریم و برای مثال یک مدل از گوشی سامسونگ که یک میلیون و ۵۰۰ قیمت داشت اکنون به یک میلیون و ۸۰۰ رسیده است.

این فروشنده ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد گوشی موبایل وارداتی است و نوسانات نرخ ارز و قیمت طلا در این بازار بسیار موثر است.

یکی از شهروندان که درحال رصد قیمت‌ها بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما، بیان کرد: به سمت هر نوع کالا که می‌رویم با افزایش قیمت مواجه هستیم و گویا به این تغییرات عادت کرده‌ایم.

وی افزود: نمی‌دانم چرا نظارت بر روند بازار خرید و فروش گوشی محسوس نیست و با تفاوت قیمت در مغازه‌ها مواجه هستیم که موجب می‌شود باتوجه به گرانی‌ها نیز از خرید منصرف شویم.

شهروند دیگری که کارمند است در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: باتوجه به افزایش سرسام آور قیمت‌ها نیز سعی می‌کنیم درآمد خود را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بتوانیم در تامین مایحتاج اصلی زندگی کبودی نداشته باشیم.

وی افزود: من یا همسرم می‌توانیم از گوشی قدیمی که داریم استفاده کنیم اما فرزندانمان این شرایط را نمی‌پذیرند و مجبوریم برایشان گوشی هوشمند مدل جدید را خریداری کنیم.

به گزارش صبح قزوین ، رصدی کوتاه در بازار نشان داد که بازار موبایل هم از رعشه‌های بعد از گرانی بنزین بی‌نصیب نمانده و قیمت‌ها بالا رفته است که موجب شده خرید و فروش در این بازار کمرنگ شود.

اما با این حال گوشی موبایل خریداران خودش را دارد اما قشر متوسط و ضعیف جامعه ترجیح می‌دهند بیشتر هزینه‌های ضروری خود را مدیریت کنند.

ثبات قیمت در تمامی کالاها خواسته اصلی مردم است و اینکه با هر شوکی که وارد می‌شود نیز با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شویم نیز برای مردم قابل قبول نیست چراکه اکنون موج جدید گرانی در آستانه پایان سال نیز نارضایتی جامعه را در پی دارد.

انتهای پیام/ 2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان