۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وجود "آفلاتوکسین" در شیر واحدهای صنعتی استان نزدیک به صفر است/ واحدهای لبنی صنعتی به صورت جدی کنترل می‌شوند
کد خبر: ۳۳۹۷۴۳ نویسنده: حمید زینالی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۳ ساعت: ۸:۲۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:

وجود "آفلاتوکسین" در شیر واحدهای صنعتی استان نزدیک به صفر است/ واحدهای لبنی صنعتی به صورت جدی کنترل می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: تمام روند تولید شیر و فرآورده‌های لبنی در واحدهای صنعتی کنرل شده و وجود آفلاتوکسین در شیر نه تنها بالا نیست بلکه پایین‌تر از حدمجاز استاندارد جهانی و درمواردی نزدیک به صفر است.

وجود "آفلاتوکسین" در شیر واحدهای صنعتی استان نزدیک به صفر است/ واحدهای لبنی صنعتی به صورت جدی کنترل می‌شوند

حمید زینالی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره حواشی اخیر مطرح شده درباره سلامت شیر اظهار کرد: در متوسط کشوری 55 درصد از دامداری‌ها؛ صنعتی هستند اما این میزان در استان قزوین به بالای 65 درصد می‌رسد چراکه استان قزوین قطب دامداری صنعتی در تولید شیر است.

وی ادامه داد: در تمام واحدهای صنعتی اقدامات بهداشتی جهت بهبود فضای فیزیکی نگهداری دام انجام می‌شود تا از بیماری‌های واگیردار جلوگیری شود؛ همچنین روند تغذیه دام نیز کنترل شده و به‌صورت پایش‌های دوره‌ای تمام مواد غذایی دام از جمله انواع علوفه، ذرت، کنستانتره و سیلو را شامل می‌شود تا بهترین تغذیه را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ابراز کرد: بی شک تغذیه سالم در تولید شیر باکیفیت در تمام موارد از جمله دارا بودن مواد پروتئینی، چربی و میزان مواد شیمیایی و آفلاتوکسین تاثیرگذار است.

وی درباره وجود "آفلاتوکسین" در لبنیات صنعتی اذعان کرد: در تمام دنیا از جمله کشورهای اروپایی و امریکا حدمجازی را برای آفلاتوکسین درنظر می‌گیرند و نباید وجود این ماده در لبنیات از آن میزان بالاتر باشد چرا 8که حتی با حرارت نیز از بین نمی‌رود.

این مقام مسئول ادامه داد: برای تعیین حدمجاز "آفلاتوکسین" در لبنیات از سالیان گذشته پایش‌های دوره‌ای انجام می‌شود و باتوجه به آزمایش‌های انجام شده از تعداد بسیار زیاد نمونه‌هایی که به آزمایشگاه مرکزی ارسال شده نسبت به وجود آن در شیر هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: میزان "آفلاتوکسین" در نمونه‌های آزمایش شده زیر حد مجاز بوده و حتی در موارد بسیاری نزدیک به صفر و قابل اندازه گیری نبود در سایر موارد نیز این میزان حداقل یک چهارم پایین‌تر از حدمجاز استاندارد جهانی بود.

صادرات شیر قزوین به کشورهای اروپایی و اوراسیا

زینالی بیان کرد: در دامداری صنعتی شیر برای صنایع لبنی شرکت‌های به نام و دارای شعبات جهانی که صادرات دارند، ارسال می‌شود و علاوه بر ماینکه تمام شیرهای ارسالی در هر سه دغدغه شیردوشی در دامداری‌ها آزمایش می‌شود در خود این شرکت‌های فرآوری نیز مجدد مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا سلامت و کیفیت آن سنجیده شود.

وی تاکید کرد: دامپزشکی و علوم پزشکی به تمام مراحل تولید شیر در دامداری‌های صنعتی نظارت دارد و براساس استانداردهای بین‌المللی و کشورهای اروپا و اوراسیا عمل می‌کند؛ چراکه این محصولات صادرات می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ابراز کرد: استاندارد دیالکتیک 500ppb و یک هزارم کمتر از میروگرم است، اما در دامداری‌های صنعتی این میزان هم نزدیک به صفر است و حتی از نظر بار میکروبی نیز شاهد عدد پایینی هستیم.

وی درباره دامداری‌های سنتی عنوان کرد: بخشی از شیر در واحدهای سنتی تهیه می‌شود، باوجود اینکه دامپزشکی مصرف لبنیات سنتی را به هیچ وجه توصیه نمی‌کند اما برای آن‌ها نیز کلاس‌های ترویجی و آموزشی درراستای کاهش بیماری‌ها، آلودگی‌ها، آفلاتوکسین و مواردی برای یشگیری برگزار می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: درواقع باتوجه به شناسنامه دار نبودن واحدهای تولیدی و گسترده بودن آن‌ها کنترل کامل امکان پذیر نیست و مورد تایید کامل ما نیستند اما در واحدهای صنعتی کنترل‌های دقیق و شدیدی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: درواقع وجود آفلاتوکسین در لبنیات به خوبی تفهیم نشده و وضعیت به گونه‌ای که در رسانه ملی مطرح شد؛ نیست و با کنترل‌های صورت گرفته وجود این ماده در لبنیات پایین‌تر از حد استاندارد تعریف شده جهانی قرار دارد.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان