۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین جوانان مهره‌های اصلی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب هستند/ انقلاب اسلامی به سوی تمدن‌سازی جهانی در حرکت است
کد خبر: ۳۳۹۶۹۶ نویسنده: دکتر محمدرضا خانلری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱ ساعت: ۱۰:۵۴ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

جوانان مهره‌های اصلی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب هستند/ انقلاب اسلامی به سوی تمدن‌سازی جهانی در حرکت است

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: ما باید در گام دوم انقلاب بتوانیم جایگاه والا و مقدس جمهوری اسلامی را برجسته‌تر کرده و حتی برای تمدن جهانی تلاش کنیم چراکه این وظیفه و رسالت برعهده انقلاب اسلامی است.

جوانان مهره‌های اصلی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب هستند/ انقلاب اسلامی به سوی تمدن‌سازی جهانی در حرکت است

دکتر محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ با اشاره به گذشت یکسال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: با نگاه نافذی که همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به مسائل کلان انقلاب، دولت و تمدن اسلامی داشته‌اند، صدور بیانیه‌ای در این سطح و به صورت مفصل و با غنای بالا دور از ذهن نبود.

وی با بیان اینکه رهبری در این بیانیه ابتدا به دستاوردهای چهل ساله انقلاب اشاره می‌کنند، افزود: ابتدا باید توجه کرد که اساسا علت انتخاب این مقطع زمانی برای صدور این بیانیه چه بوده؟ که قابل تامل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: کلمه چهل برای ما و در آموزه‌های دینی یک مفهوم ویژه دارد و نکته دیگر اینکه دشمنان انقلاب و نظام هم برای اینکه ما چهل سالگی انقلاب را نبینیم برنامه‌های بسیار گسترده و سنگینی در ذهنشان داشتند.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: بسیاری از هجمه‌های دشمن را در سیزده آبان و دهه فجر سال ۹۷ مشاهده کردیم اما با سیاست و کیاست مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم آگاه ایران نیز اهدافشان تحقق پیدا نکرد و بالعکس در بهمن ماه ۹۷ یک راهپیمایی دفاع از انقلاب را باشکوه‌تر از سال‌های گذشته داشتیم.

خانلری بیان کرد: مقام معظم رهبری در این فضا و جو است که بیانیه صادر می‌کنند، یعنی واقعا آن عظمت راهپیمایی ۲۲بهمن و پشت سرگذاشتن فتنه‌های احتمالی که دشمنان در نظر داشتند وهیچکدام اتفاق نیفتاد؛ باعث شد که ما احساس یک سربلندی و افتخار مضاعف داشته باشیم.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگ چهل ساله را برمی‌شمارد که استقلال در راس آن است چراکه ایشان در مقدمه می‌فرمایند؛ بسیاری از نهضت‌ها و جنبش‌ها در دنیا اتفاق افتاده که هیچکدام دوام نداشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: مسئله دیگر این است که رهبری تاکید می‌کنند که انقلاب اسلامی بدون خیانت به آرمان‌ها ادامه داشته و این نکته قابل تاملی است چراکه به بالندگی نظام کمک می‌کند و با گذشت چهل سال همچنان آرمان‌های انقلاب پابرجاست.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بحث استقلال دستاورد بزرگی است، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب به پیشرفت‌هایی که در عرصه فناوری، علمی، گسترش کیفی و کمی دانشگاه‌ها داشتیم اشاره می‌شود که دستاوردهای بزرگی است.

خانلری عنوان کرد: نکته دیگر در بیانیه نیز بحث موفقیت‌های ما در سیاست‌های خارجی است، رهبری بر این مسئله تاکید دارند که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان دوقطبی بود و درواقع انقلاب اسلامی باعث شد جهانیان بپذیرند که قطب دیگری هم وجود دارد.

وی افزود: پایداری و مقاومت ما برای دفاع از اسلام و آرمان‌هایمان باعث می‌شود که هرچه جلوتر می‌رویم نیز برجستگی قطب سوم را بهتر نمایان ‌کند؛ همچنین در همان سال‌های اول انقلاب شاهد فروپاشی یکی از دو قطب یعنی جهان کمونیسم بودیم و امروز هم جهان سرمایه‌داری غرب به احتضار خود اعتراف می‌کند.

جهان غرب و امریکا بر زوال خود اعتراف می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین اضافه کرد: جهان غرب و امریکا هزینه زیادی را در منطقه به ویژه در افغانستان، عراق، سوریه و بسیاری دیگر از کشورها صرف کرد اما به هیچ یک از اهدافش نرسید و این چیزی نیست که ما ادعا کنیم بلکه خودشان هم بر آن اذعان دارند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ما باید در گام دوم در بازه زمانی چهل ساله که ترسیم شده بتوانیم این جایگاه والا و مقدس جمهوری اسلامی را برجسته‌تر کنیم و حتی برای تمدن جهانی تلاش کنیم چراکه این وظیفه و رسالت برعهده انقلاب اسلامی است.

خانلری اظهار کرد: اگر عمق بیانیه گام دوم انقلاب را خوب نگاه کنیم، می‌بینیم که این دورنمای ترسیم شده از عمق و نفوذ بالایی برخوردار است.

وی افزود: نکته دیگر در این بیانیه درباره دستاوردها و سیاست خارجی و بحث تکیه بر جوانان است یعنی اگر ما می‌خواهیم قدم‌هایی با این عظمت و بزرگی که حتی کمک به ارتقاع تمدن جهانی است، برداریم باید به ابزار نیروی جوان متوسل شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین تاکید کرد: جوانان ما در این بستر چهل ساله انقلاب رشد کردند و از این پشتوانه غنی برخوردارند که می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند لذا رهبری مسئولیت نسل جوان را به آن‌ها یادآوری می‌کنند و عزم و همت ایشان همچون گذشته حمایت از این نسل است.

کارشناس مسائل سیاسی اذعان داشت: این رشد بالای معنوی که ما در طول این چهل سال کسب کردیم بسیار زیبا و ارزشمند است؛ دفاع مقدس و رشادت‌هایی که جوانان و دیگر آحاد این مملکت به خوبی از عهده آن برآمدند یک تجربه بزرگ است و این نشان از رشد فرهنگی و معنوی بسیار بالای این کشور دارد.

خانلری تصریح کرد: روحیه شهادت طلبی خوشبختانه همچنان ادامه داشته و با قدرت بیشتری در دفاع از حرم و جنگ ظالمانه‌ای که از طرف غرب و امریکا بود خودش را نشان داد؛ باید توجه داشت که امثال حججی‌ها در این چهل سال رشد کردند که به آن درجه از کمال و رشد معنوی می‌رسند و کارهای بزرگی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: شاید مطلوب و ایده‌آل ما امروز در بحث مفاسد اقتصادی یا بی‌بند و باری‌ها برآورده نشده اما اکثریت رشد و کمالی که بیشتر جامعه به آن رسیده نکته ساده‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنارش عبور کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین یادآور شد: نکته قابل تامل در بیانیه بحث امیدواری به آینده است که برگرفته از سرمایه‌های هنگفتی است که در این چهل سال اندوخته‌ایم و رهبری هم در این بیانیه دورنما را بسیار روشن می‌بینند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: با تکیه بر این دستاوردها می‎توانیم در آینده به حرکت رو به جلوی انقلاب و تاسیس دولت و تمدن اسلامی بسیار خوش بین باشیم؛ خوشبختانه ایران از نظر سرمایه‌های مادی و نیروی متخصص و متعهد برخورداراست.

مجلس باید مجدد جایگاه والای خود را پیدا کند

خانلری عنوان کرد: امروز نیروی فارغ التحصیل کشور با شرایط پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست و پیشرفت‌های بزرگی داشتیم؛ برای مثال فناوری هسته‌ای که با تلاش جوانان متخصص و متعهد دست پیدا کردیم نیز سرمایه بزرگی است.

وی با بیان اینکه باید به آینده و پیشرفت روزافزون این نظام امیدوار باشیم، گفت: هم مسئولین و هم مردم باید خود را برای این گام بزرگ بیش از پیش آماده کنند؛ آمادگی مردم به این معنی است که بپذیریم این نظام به صورت جمهوریت اداره می‌شود و ما همه در سرنوشت خود شریک هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین اضافه کرد: باید در برگزاری انتخابات حضور فعال داشته باشیم و این یک تکلیف و وظیفه بزرگی بر دوش آحاد مردم است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: پیروی از ولایت تکلیف شرعی و عرفی ما است چراکه در این چهل سال در سایه حمایت از امام راحل و رهبری توانستیم به این موفقیت‌ها دست یابیم و این راه ادامه پیدا کند.

خانلری با اشاره به وظیفه مسئولین در گام دوم انقلاب ابراز کرد: مسئولین باید بیش از پیش قدر مردم شریف و پا به کار را بدانند و این قدرشناسی به این معنی است که از مسائلی همچون اشرافیت که برای مملکت اسلامی سم است و تجملگرایی دوری کنند.

وی ادامه داد: مسئولین باید با اتکا به منابع داخلی و بدون وابستگی و نرمش بیش از حد در برابر غرب و بیگانه به اداره امور بپردازند؛ مجلس که امام راحل فرمود در راس امور است اما امروز متاسفانه این جایگاه کمرنگ شده و آسیب دیده است لذا باید برای حرکت رو به جلو این نقیصه را برطرف کنیم که از طریق انتخاب درست توسط مردم میسر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین بیان کرد: نمایندگان باید پایبند به انجام وعده‌ها باشند و خدمتگذاری برای مردم را یک ثواب تلقی کنند و همچنین قوه قضائیه موانعی که در راه حرکت رو به جلوی نظام به ویژه در مبارزه با مفاسد وجود دارد را برطرف کنند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در رفع موانعی که برای این هدف مقدس و حرکت عظیم وجود دارد باید در درجه اول گذشته را آسیب شناسی کرد؛ ما هر چه از آموزه‎های دینی و دغدغه‌های اولیه که برای آن انقلاب کردیم فاصله بگیریم آسیب و آفت آن را خواهیم دید.

خانلری افزود: بادی بدانیم که تبعیت از قرآن، برپایی نظام اسلامی و حکومت اسلامی، آماده کردن بستر برای ظهور حضرت حجت(عج) که در بیانیه گام دوم انقلاب هم بر آن تاکید شده نیز وظیفه ما است.

وی بیان کرد: ما مردم و آحاد جامعه که مطالبه می‌کنیم نظام اسلامی برای ما چه کرده است باید در کنار آن ببینیم که خودمان برای انقلاب و نظام اسلامی چه کرده‌ایم.

دولت در تراز جمهوری اسلامی هیچگاه مرعوب استکبار نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین اضافه کرد: اگر این چهل ساله اخیر را آسیب شناسی کنیم خواهیم دید که بسیاری از ما به وظیفه و تکلیفی که داشتیم به صورت شرعی و عرفی عمل نکردیم درحالی که پاسداشت خون بیش از ۲۵۰ هزار شهید، این نبود لذا باید این ضعف‌ها را برطرف کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: پیش از پیروزی انقلاب به جز سرسپردگی نظام شاهنشاهی در برابر غرب و محرومیت مردم شریف ایران از اولین حقوق انسانی به ویژه استقلال و آزادی چیز دیگری نداشتیم و باید دید امروز در کجا هستیم و چه جایگاهی داریم.

خانلری تاکید کرد: باید به اصل خود برگردیم و در دفاع از نظام اسلامی که حیات مادی و معنوی ما در آن است کوشا باشیم اما متاسفانه در بحث آسیب شناسی شاید بتوان نقد بیشتری نسبت به مسئولین داشت.

وی یادآور شد: بسیاری از مسئولین متاسفانه از آرمان‌هایی که در سال ۵۷ برای آن انقلاب کردیم فاصله گرفتند؛ درواقع هم شاهد وابستگی‌های مادی و هم دور شدن از ارزش‌های معنوی در بین مسئولین هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: برای مثال مسئولی که از fatf و سند ۲۰۳۰ دفاع می‌کند اگر درباره آینده‌ای که این سند برای ما ترسیم کرده است تامل کند، چطور به خود اجازه می‌دهد که چنین دفاعی را داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عامل روی کار آمدن برخی مسئولین هم خودمان هستیم، عنوان کرد: دولتی در چارچوب‌های گام دوم جای می‌گیرد که در درجه اول منتخب واقعی مردم باشد و دولت منتخب واقعی مردم این نیست که در زمان انتخابات وعده‌ها یا شعارهای هنجارشکنانه بدهد به صرف اینکه فقط رای داشته باشد.

خانلری تاکید کرد: برای ۱۴۰۰ به بعد باید انتظارمان از دولت در تراز جمهوری اسلامی این باشد که در درجه اول آن کسی که می‌خواهد در راس امور قرار گیرد نیز باور عمیق به نظام اسلامی داشته باشد یعنی اینکه برای شعارهای سال ۵۷ اصالت قائل باشد.

وی افزود: باید در موقع انتخاب متدین‌ترین و متخصص‌ترین کاندید را انتخاب کنیم چراکه اگر در انتخاب خود دقت کنیم، در راس دولت کسی قرار می‌گیرد که کابینه آن در تراز جمهوری اسلامی است که متاسفانه در گذشته در این باره کاستی‌های زیادی داشتیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در پایان بیان کرد: کسی که در راس امور قرار می‌گیرد باید بداند که وامدار این مردم و خون شهداست و در سیاست خارجی بداند که ما کشوری برخوردار هستیم و به اتکای این سرمایه‌های بزرگ مادی و معنوی است که می توان حرکت کرد نه اینکه تحت تاثیر رعب غرب قرار گیرد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان