۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین نیاز به تبادل اقتصادی با خارج؛ به‌معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست/ کاهش صادرات نفتی راهکار دستیابی به توسعه پایدار است
کد خبر: ۳۳۹۶۶۸ نویسنده: دکتر بیت الله اکبری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ساعت: ۱۲:۴۰ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در مصاحبه با صبح قزوین:

نیاز به تبادل اقتصادی با خارج؛ به‌معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست/ کاهش صادرات نفتی راهکار دستیابی به توسعه پایدار است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: نیاز به ارتباط با خارج به معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست و امروز این امکان وجود دارد که با بسیاری از کشورها که در زمینه‌های مختلف به دانش، تکنولوژی، مواد اولیه و معدنی ما نیاز دارند در ارتباط باشیم و از طریق آن نسبت به درآمد و تامین منابع لازم مالی اقدام کنیم.

نیاز به تبادل اقتصادی با خارج؛ به‌معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست/ کاهش صادرات نفتی راهکار دستیابی به توسعه پایدار است

دکتر بیت الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ درباره راه‌های حل مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: مسلما در این دوره از زمان هیچ کشوری صرفا با منابع داخلی امکان حل تمام مشکلات اقتصادی را ندارد، چراکه نیاز جوامع بسیار متنوع شده، درواقع در گذشته ارتباطات کم و نیازها محدود بود و به همین دلیل مشکلات داخل محدوده جغرافیایی قابل حل بود اما امروز عملکرد جزیره‌ای در حل مشکلات راه گشا نیست.

وی ادامه داد: ما دارای منابع نفتی هستیم و باید این منابع را در کشورهای خارجی به فروش برسانیم، اما این به معنای ارتباط با چند کشور خاص نیست و امروز این امکان وجود دارد که با بسیاری از کشورها که در زمینه‌های مختلف به دانش، تکنولوژی، مواد اولیه و معدنی ما نیاز دارند در ارتباط باشیم و از طریق آن نسبت به درآمد و تامین منابع لازم مالی اقدام کنیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل اصلی ما در بخش اقتصادی ابراز کرد: نفت، به مشکل اصلی ما تبدیل شده و لازم است تکیه به این منبع انرژی و اقتصادی را کاهش داده و به کمتر میزان در صادر کردن آن عادت کنیم.

وی تاکید کرد: درواقع لازم است کاهش صادرات نفتی را نه تنها در شرایط تحریم بلکه برای همیشه به‌عنوان هدف اصلی مدنظر داشته باشیم، زیرا راه نجات ما جداشدن از نفت است و تکیه صرف به این منبع است که ما را به ارتباط با چند کشور که تمایلی به ارتباط با آن‌ها نداریم مجبور کرده است.

تکیه براقتصاد نفتی حتی با داشتن ارتباط با تمام دنیا، عامل توسعه نمی‌شود

استاد دانشگاه آزاد قزوین عنوان کرد: اکنون در شرایط موجود‌، ما توجه صرف بر صادرات نفتی را کاهش داده‌ایم و از این رو با تکیه بر تولید داخلی و مواد معدنی می‌توانیم به ارزش افزوده برسیم، البته باتوجه به عادت کردن به اقتصاد نفتی، در طی کردن این روند با سختی‌هایی روبه رو می‌شویم اما لذت و مزایای پس از آن بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: تکیه بر توان و منابع داخلی و جداشدن از اقتصاد نفتی، اعتماد به نفس، بالندگی، تکنولوژی و توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت؛ درواقع در شرایطی که صرفا بر نفت تکیه شود حتی اگر با تمام دنیا هم در اتباط باشیم به توسعه پایدار نمی‌رسیم.

این اقتصاددان در پایان اذعان کرد: اقتصاد با حداقل نفت یا بدون نفت کشور را به رشد و توسعه پایدار می‌رساند و از این منظر تحریم‌ها برای ما نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت و ما در شرایط سخت به تلاش، همدلی و هماهنگی بیشتر می‌رسیم و در آینده با تکنولوژی، دانش و اقتصاد دانش بنیاد با سایر کشورها در ارتباط خواهیم بود.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان