۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین دولت رفع موانع داخلی در اقتصاد را به‌طور جدی اجرایی کند/ با حذف موانع غیرضرور در حوزه اشتغال، کسب وکار را رونق دهیم
کد خبر: ۳۳۹۶۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ساعت: ۷:۲۹ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی:

دولت رفع موانع داخلی در اقتصاد را به‌طور جدی اجرایی کند/ با حذف موانع غیرضرور در حوزه اشتغال، کسب وکار را رونق دهیم

روش‌هایی وجود دارد که ما می‌توانیم با ساماندهی مجوزها و کاهش یا حذف برخی از مجوزهای غیرضرور برای شروع کسب و کار یا توسعه آن، بازار اشتغال را سر و سامان دهیم و بهبود ببخشیم.

دولت رفع موانع داخلی در اقتصاد را به‌طور جدی اجرایی کند/ با حذف موانع غیرضرور در حوزه اشتغال، کسب وکار را رونق دهیم

سیدمحمدهادی سبحانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره شرایط اقتصادی کشور در مجمع سالیانه بانک مرکزی اظهار کرد: این نکته حائز اهمیت است که اساسا به نظر می‌رسد کسی وجود ندارد که بگوید یک کشوری با اقتصادی کاملا بدون ارتباط با دنیا می‌تواند خوب عمل کند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در حوزه اقتصاد کشور افزود: از طرفی هم فکر می‌کنم منظور آقای رئیس جمهور این نبوده که حتی در شرایط کنونی کشور نیز نمی‌توانیم هیچ اقدامی کنیم؛ درواقع حقیقت این است که ما نمی‌توانیم صحنه را صفر و صدی یا سیاه و سفید ببینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما باید تلاش کنیم تا ارتباطات اقتصادی خودمان را با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و کشورهایی که با آن‌ها ارتباطات راهبردی و استراتژیک داریم، توسعه دهیم.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: یکسری اقدامات وجود دارد که می‌توان در داخل انجام دهیم تا توسعه‌ای در فعالیت‌های اقتصادی کشورمان ایجاد شود که این فعالیت‌ها ارتباطی با ارتباطات بیرونی کشورمان ندارد.

سبحانیان اذعان کرد: بنابراین به نظرم منظور آقای رئیس جمهور این نبوده که در شرایط کنونی نمی‌توانیم هیچ اقدام اصلاحی انجام دهیم و از طرف دیگر هم بعید است که اقتصاددانی پیدا شود و بگوید که بدون ارتباط با دنیا می‌توانیم وضعیت اقتصادی خودمان را کاملا سامان دهیم.

باید ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه تقویت شود

وی یادآور شد: روش‌هایی وجود دارد که ما می‌توانیم با ساماندهی مجوزها و کاهش یا حذف برخی از مجوزهای غیرضرور برای شروع کسب و کار یا توسعه آن، بازار اشتغال را سر و سامان دهیم و بهبود ببخشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: اکنون در برخی از کسب و کارها یکسری انحصار ایجاد شده که اشخاص به راحتی نمی‌توانند وارد این حوزه‌ها شوند که این انحصارها هیچ توجیهی ندارد و باید از چرخه اقتصادی کشور حذف شود.

این اقتصاددان ادامه داد: نظام مالیاتی و نظام تامین اجتماعی ما با مسائل و مشکلاتی مواجه است که شناخت و حل این مسائل و مشکلات ارتباطات زیادی با مسائل بین‌المللی یا اقتصاد ایران با دنیا ندارد.

سبحانیان ابراز کرد: پیشنهادی که می‌توان داد این است که ضمن توسعه روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها نیز این اقداماتی که در داخل قابل انجام است را دولت در دستور کار خود قرار دهد تا اینکه گشایش‌های حداقلی برای فعالین اقتصادی و حوزه کسب و کار شکل گیرد.

وی با بیان اینکه باید ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه تقویت شود، تصریح کرد: توسعه روابط ما با کشورهای منطقه و همسایگانمان به ویژه در بحث‌های صادرات حائز اهمیت است، لذا دولت می‌تواند در استان‌هایی که با کشورهای دیگر هم مرز هستند نیز تسهیلاتی ایجاد کند تا از طریق این کانال‌ها نیز روابط با سایر کشورها را توسعه دهد.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان