۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین ماشین جنگ رژیم بعث در کربلای چهار و پنج زمین‌گیر شد/ دشمن به بحران اقتصادی ایران دل بسته است
کد خبر: ۳۳۹۳۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ ساعت: ۱۱:۱۴ ↗ لینک کوتاه

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه در قزوین:

ماشین جنگ رژیم بعث در کربلای چهار و پنج زمین‌گیر شد/ دشمن به بحران اقتصادی ایران دل بسته است

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه در قزوین گفت: امنیت خط قرمز کشور ماست که باید برای حفظ آن تلاش کنیم، مسئولین و دولت ما باید بتوانند از این بحران اقتصادی عبور کنند چراکه دشمن به این بحران اقتصادی دل بسته و امید دارد و می‌خواهد با فشارهای اقتصادی مردم ما را پراکنده کند.

ماشین جنگ رژیم بعث در کربلای چهار و پنج زمین‌گیر شد/ دشمن به بحران اقتصادی ایران دل بسته است

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ سردار عبدالله عراقی در مراسم گرامیداشت شهدای هیئت امامزاده اسماعیل(ع) و شهدای عملیات‌های کربلای چهار و پنج که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) برگزار شد، اظهار کرد: این دو عملیات تکلیف دفاع مقدس را مشخص کرد یعنی کربلای چهار یک سکویی بود که باعث شد ما در عملیات کربلای پنج ماشین جنگی رژیم بعث را زمین‌گیر کنیم.

وی افزود: عملیات کربلای چهار سخت‌ترین عملیات بود؛ چراکه ما عزیزانی را مظلومانه از دست دادیم، ما دقیقا تاکتیک‌های عملیات والفجر ۱۰ را در این عملیات به کار گرفتیم که بین عملیات کربلای چهار و پنج از سوم تا نوزدهم دی‌ماه و به مدت ۱۶ روز طول کشید.

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه اذعان کرد: سابقه نداشت در جنگ که ما دو عملیات مهم را در فاصله ۱۶ روزه انجام دهیم؛ ما یک تیپ عملیاتی در لشگر ۸ نجف داشتیم که بهترین نیروها برای قزوین بودند.

عراقی ابراز کرد: شهید حاج احمد کاظمی گردان محمدرسول‌الله را به عنوان گردان خط شکن انتخاب کرد که بهترین نیروها با آموزش‌های روز و دستاوردهایی که داشتند در عملیات کربلای چهار به کار گرفتند و نیروهایی که انتخاب شدند کم نظیر بودند.

وی بیان کرد: نیروها به صورت داوطلب بودند که همه از استعداد بالایی برخوردار بودند و کار انتخاب از بین آن‌ها را سخت کرده بود و اگر کسی انتخاب نمی‌شد گریه و التماس می‌کرد تا در لیست نیروها قرار گیرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس یادآور شد: ما سه گردان عملیاتی را با بهترین فرماندهان از جمله شهید احمد اللهیاری، شهید اکبری رضایی، حاج احمد حیدری و شهید عسگری که از نخبگان جنگ بودند، برای عملیات کربلای چهار آماده و سازمان‌دهی کرده بودیم.

عراقی ابراز کرد: ما در تقاطع رودخانه کارون و اروند که نوک جزیره ام‌الرصاص بود باید عملیات می‌کردیم و ضلع جنوب شرقی جزیره را می‌گرفتیم تا لشکرهای بعدی از ما عبور می‌کردند.

وی ادامه داد: در آن دوران و عملیات کار به سه فاز تقسیم شده بود که فاز اول غواص‌های ما با بهترین‌ توانمندی و آموزش دیده بودند که قرار شد سرپل را بگیرند و سپس فازهای بعدی را با قایق اعزام کنیم.

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه اضافه کرد: ما قایق‌ها و امکانات را در داخل نهرهایی پنهان کردیم و عملیات کاملا سازماندهی شده بود، اما عراقی‌ها با استفاده از توانمندی‌های امریکایی‌ها طی شبانه روز اطلاعات ما را جمع‌آوری می‌کرد و در اختیار فرماندهان خو‌د قرار می‌داد.

عراقی یادآور شد: اولین باری بود که عراقی‌ها از سیستم‌های رادار که روی سکوهایی نصب کرده بودند برای کنترل سیستم‌های ما استفاده می‌کردند و امریکایی‌ها اطلاعات ما را جمع‌آوری می‌کردند و به بعثی‌ها برآورد نیرو می‌دادند.

وی افزود: عراقی‌ها پشت سنگرهای قدیمی کانال‌های بتنی ایجاد کرده و خود را آماده کرده بودند، قرارگاه تاکتیکی ما دقیقا در لب اروند رود قرار داشت و وقتی که می‌خواستیم غواصان را اعزام کنیم، هواپیماهای عراق به مدت ۴۵ دقیقه منطقه را بمباران کردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: بمباران‌ها باعث روشنی کامل منطقه شد که یکی از از تاکتیک‌های ما یعنی استفاده از تاریکی شب را مختل کرد و توان غافلگیری را از ما گرفتند.

عراقی بیان کرد: غواص‌ها که از اروند رود عبور کردند و برخی هم به ساحل عراق رسیدند، اما آن ساحلی که ما در عراق پیش‌بینی کرده بودیم دیگر آن وضعیت عملیات والفجر ۱۰ را نداشت چراکه کانال‌های بتنی را در پشت سنگرهای قدیمی ایجاد کرده و به طور مستقیم به سمت ما شلیک می‌کردند.

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: باتوجه به این وضعیت اما برخی از غواص‌های ما توانستند به ساحل عراق برسند و در آنجا درگیر بودند، فاز بعدی قایق‌ها که باید به کمک بچه‌های غواص می‌رفتند بلافاصله از ساحل عراق مورد حمله قرار می‌گرفتند.

وی بیان کرد: ما دقیقا صحنه کربلا را در عملیات کربلای چهار دیدیم و امیدوار بودیم که شرایط را کنترل و با یگان‌های همجوار ارتباط برقرار کنیم، نهایتا احساس کردیم که این عملیات قفل شده و نمی‌شود کاری انجام داد.

عراقی ادامه داد: آنچنان آتش باران بود که تا بخواهیم در جناح راست به سمت پل حرکت کنیم، شهید و زخمی دادیم، حاج احمد حیدری در این مسیر مجروح و شهید اسماعیل عسگری به شهادت رسید.

این فرمانده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: عراقی‌ها از جناح‌های مختلف به ما حمله می‌کردند و هر چه زمان می‌گذشت احساس می‌کردیم که این محاصره تنگ‌تر می‌شود و ارتباط از ساحل ما قطع شد یعنی ما دیگر نتوانستیم هیچ قایق دیگری را پشتیبانی کنیم و عبور دهیم و دستور بازگشت صادر شد اما وضعیتی را نمی‌دیدم که بتوانیم کسی را سالم به عقب برگردانیم لذا گفتم باید تا نماز مغرب باید مقاومت کنیم.

وی عنوان کرد: در این عملیات امکانات ما به صفر رسیده بود و فشار بیشتر می‌شد، اما سعی می‌کردیم که روحیه جناح را حفظ کنیم بنا شد که با غروب آفتاب برای ما قایق بفرستند و فقط چهار قایق برای ما باقی مانده بود.

عراقی ادامه داد: توانستیم مجروحین را انتقال دهیم که در این جابجایی دو قایق را زدند و در نزدیکی طلوع آفتاب تنها یک قایق سالم باقی مانده بود که ما توانستیم زنده‌ها را منتقل کنیم اما شهدا را نتوانستیم انتقال دهیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: وقتی به پادگان بازگشتیم در جلسه‌ای که تشکیل شد تصمیم بر این شد که تا دو هفته دیگر هم یک عملیات دیگر انجام شود و روی شلمچه تمرکز کردیم و از چهارم تا نوزدهم طراحی جدیدی صورت گرفت.

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه بیان کرد: در حقیقت عملیات کربلای چهار سکویی برای پیروزی عملیات کربلای پنج شد و این عملیات یک جنگ تمام معنا بود که تمام امکانات عراق و امکانات ما پای کار آمده بود که وجب به وجب می‌جنگیدیم و عراق هفت رده دفاعی ایجاد کرده بود.

وی افزود: عراقی‌ها مقاومت بسیار زیادی در عملیات کربلای پنج کردند اما وقتی خط شکسته شد؛ خطوط دفاعی عراق هم یکی پس از دیگری شکسته شد یعنی تمام توان جنگی عراق در این عملیات زمین‌گیر و نابود شد و توانستیم سرنوشت جنگ را روشن و تعیین و تکلیف کنیم.

عراقی تصریح کرد: عملیات کربلای چهار و پنج را باید باهم مقایسه کنیم و عراقی‌ها فکر می‌کردند که کار ما در عملیات کربلای چهار تمام شده در حالی که ما در عملیات کربلای پنج از اصل سرعت، غافلگیری و تمرکز قوا در توانستیم بهره بگیریم و از نظر بعد بین‌المللی و داخلی آسیب‌هایی که در کربلای چهار دیده بودیم را جبران کنیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: ما در قله و اوجی قرار گرفتیم که ما را برای عملیات‌های بعدی آماده کرد و توانستیم موفقیت‌های بسیاری را بدست آوریم و با کربلای پنج توانستیم به پیروزی برسیم.

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: در این عملیات‌ها برخی رزمندگان با شهادتشان پای عهد و پیمانی که بسته بودند ایستادند و یک گروهی هم که توفیق شهادت در کربلای چهار را نداشتند، ناامید نشدند و بدون هیچ اعتراض از اینکه خسته باشند نیز وارد کربلای پنج شدند و راه شهدا را ادامه دادند تا به پیروزی برسیم.

وی تصریح کرد: جنگ فراز و نشیب دارد و همه جبهه‌ها با پیروزی همراه نبوده و آن چیزی که مهم است روحیه اطاعت پذیری، ولایتمداری و شهادت پذیری ما است و کسی نباید درباره کربلای چهار و پنج و سایر عملیات‌ها ناآگاهانه حرفی بزند.

عراقی عنوان کرد: شهدا با خداوند عهد و پیمان بستند و استقامت کردند و خدا ملائکه را به یاری آن‌ها فرستاد و ما باید نگران خودمان باشیم که در بازار فتنه‌ای که به راه افتاده چه سرنوشتی خواهیم داشت؛ باید توجه داشت که فتنه بزرگی در راه است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تاکید کرد: انسجام ما مولفه مهمی است که این محافل شهدا ما را دور هم جمع می‌کند؛ مجلس شهدا هیچ جناحی را نمی‌شناسد و همه در این جلسات ید واحده هستیم که می‌توانیم حرف خود را با همبستگی و انسجام بزنیم.

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین تصمیم کلی نظام بود، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با فرمایشی که داشتند تکلیف را بر همه مشخص و فتنه را کور کردند؛ اما در اغتشاشات اخیر دست منافقین در کار بود که اگر فرصت پیدا می‌کردند همه جا را به آتش می‌کشیدند.

وی ابراز کرد: فتنه‌‌گران به هر بهانه‌ای می‌خواهند اصل انقلاب و نظام را از بین ببرند و اگر اقتدار مرکزی کشور در هم بریزد بدون شک این امنیت را هیچکس نمی‌تواند برگرداند و ما قدر این امنیت را در سوریه و عراق دیدیم.

عراقی تاکید کرد: امنیت خط قرمز کشور ماست که باید برای حفظ آن تلاش کنیم و مسئولین و دولت ما باید بتوانند از این بحران اقتصادی عبور کنند چراکه دشمن به این بحران اقتصادی دل بسته و امید دارد و می‌خواهد با فشارهای اقتصادی مردم ما را پراکنده کند.

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه بیان کرد: مردم ما پیرو اسلام، قرآن و ولایت هستند و مردم از سوءاستفاده‌ها و ضعف مدیریت‌ها نگران هستند و گله دارند و از دزدی‌ها و اختلاس‌ها نگران هستند؛ باید از نگاه به بیرون چشم‌پوشی کنیم اگر زانوی ذلت در برابر امریکا بزنیم حیثیت ما را خواهند برد و شجاعت ما را خواهد گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: تنها راه ما اجرای اقتصاد مقاومتی و انسجام داخلی است که باید به توانمندی داخلی تکیه کنیم؛ قطعا اگر توسل کنیم شهدا به ما نظر خواهند کرد و اصل این نظام و حکومت شکست ناپذیر است.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان