۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین موفق به تولید کاغذهای "آهارمهره" با قابلیت ماندگاری بالا شدیم/ مشکلات اقتصادی نباید اسباب تضعیف کار هنرمندان شود
کد خبر: ۳۳۹۳۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ساعت: ۷:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "برگ زرینه قلم عماد":

موفق به تولید کاغذهای "آهارمهره" با قابلیت ماندگاری بالا شدیم/ مشکلات اقتصادی نباید اسباب تضعیف کار هنرمندان شود

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "برگ زرینه قلم عماد" گفت: مشکلات اقتصادی نباید اسباب تضعیف کار هنرمندان شود و هنرمندان تازه وارد باید بدانند علم ماحصل تجربه است و هنگامی که علم به کمک هنر بیاید هنرهای فاخر در مسیر تولید قرار می‌گیرند.

موفق به تولید کاغذهای "آهارمهره" با قابلیت ماندگاری بالا شدیم/ مشکلات اقتصادی نباید اسباب تضعیف کار هنرمندان شود

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ هنر از گذشته تا به امروز همواره همگام و همراه بشریت مسیر رشد خود را طی‌کرده و آثار فاخر ایرانی که سرمایه‌ی عظیم ملت ایران به شمار می‌رود سینه به سینه از گذشته تا به حال در دامان ایرانیان پرورش یافته‌است.

هنر خوشنویسی از گذشته تا به امروز مسیر پر فراز و نشیب خود را پشت سرگذاشته و هم‌اکنون در بیشتر نقاط کشور به ویژه پایتخت خوشنویسی ایران یعنی قزوین روز به روز پیشرفت می‌کند.

نکته‌ی قابل تامل در خوشنویسی، کاغذ و جایگاهی است که این هنر فاخر روی آن نقش می‌بندد و متاسفانه به علت ماندگاری کم نمی‌تواند این هنر بومی را جاودان کند.

هومان بابااولادی از دغدغه مداران هنر خوشنویسی با اختراع کاغذ آهامهره توانست برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشد و نام پایتخت خوشنویسی ایران را بیش از پیش پررنگ کند و به دغدغه‌ی خوشنویسان ایرانی پاسخ دهد.

بابااولادی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ درباره‌ی عملکرد شرکت "برگ زرینه قلم عماد" اظهار کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال 93 با حضور سه نفر آغاز کرد و هم‌اکنون با پنج عضو به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: فعالیت خود را از سال 69 در زمینه‌ی خوشنویسی آغاز کردم و طی سال‌های متوالی مسئول انجمن خوشنویسان کشور ارمنستان، عضو انجمن خوشنویسان ایران و عضو شورای انجمن خوشنویسان بوده‌ام و هم‌اکنون نیز عضو شورای انجمن خوشنویسان و مسئول کمیته‌ی پژوهش خوشنویسان استان قزوین هستم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان برگ زرینه قلم عماد اذعان کرد: در سال 83 موفق به دریافت مدرک ممتاز و در سال 90 موفق به دریافت مدرک فوق ممتاز خوشنویسی شدم هم‌اکنون نیز در راستای کسب مدرک استادی از انجمن خوشنویسان درحال فعالیت هستم.

وی گفت: برای شرکت در جشنواره‌‌ی خوشنویسی در خارج‌ از کشور مجبور به خرید کاغذهای خوشنویسی از استان کرج شدم که در سال 90 مبلغ 100 هزارتومان برای کاغذهای خوشنویسی در ابعاد 50 در70 پرداخت کردم اما به نتیجه‌ی کیفیتی مطلوبی نرسیدم که این مسئله درهای تحقیقات درباره‌ی کاغذ خوشنویسی را برای من گشود.

وی ابراز کرد: رساله‌های بسیاری از جمله رساله‌ی سلطان‌علی مشهدی و کاتب السلطان را برای دست یافتن به فرمول اساسی تهیه‌ی کاغذ‌های هنری مطالعه کردم اما با تحقیقات بسیار متوجه شدم که فرمول جامعی در این زمینه وجود ندارد و هر هنرمند باتوجه به شرایط اقلیمی و محیطی از کاغذهای هنری استفاده می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: تحقیقات خود را درباره‌ی 20 دانه‌ی لعابدار گیاهی و سلولزی آغاز کردم و بعد از آن به نتیجه‌ی تولید کاغذ با کیفیت و ماندگاری رسیدم که تمام استانداردهای کیفیتی و فاکتورهای هنری را دربربگیرد.

بابااولادی بیان کرد: برای تولید کاغذهای هنری از گیاهانی که ماندگاری کاغذ را افزایش می‌دهند استفاده کردم و کاغذی متناسب برای آثار هنری با خاصیت اسیدی خنثی، عدم واکنش دهی نسبت به اشعه‌ی uv، خاصیت آنتی اکسید، عدم واکنش دهی نسبت به قارچ و باکتری، مقاوم برای شرایط محیطی و رطوبتی را به خط تولید رساندم.

این خوش نویس قزوینی گفت: برای دست‌یابی به کاغذ مطلوب هنری تمام عوامل موثر را در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی و تحقیق قراردادم و در سال 93 موفق به ثبت اختراع کاغذ شدم.

وی عنوان کرد: در کاغذ بیش از پنج نوع قارچ وجود دارد که یکی از آن‌ها قارچ‌ سفالو سپاریوم است که در کاغذهای معمولی هزار و200 کلوم کشت می‌شود اما در کاغذهای برگ زرین تعداد این قارچ‌ها به 80 کلوم می‌رسد.

مدیر عامل شرکت برگ زرینه قلم عماد در ادامه بیان کرد: درجه‌ی پیوستگی و چسبندگی کاغذ که موجب استحکام آن می‌شود امری مهم و ضروری است که در کاغذهای برگ زرین اعمال شده است.

وی افزود: عدم وجود آنتی اکسیدان در کاغذهای موجود در بازار باعث می‌شود تا طلاکاری کاغذ به مرور زمان کدر و تیره شود که وجود آنتی اکسیدان در کاغذهای آهامهره امکان تیره‌شدن طلاکاری را از محصول سلب می‌کند.

این هنرمند ابراز کرد: طبق آزمایش‌های انجام شده و استفاده از مواردی نظیر میتلا اورانژ، سناپتالیم و تورناسون برای حفظ خاصیت اسیدی کاغذ انجام شد و به نتیجه‌ی مطلوب رسید و می‌توان گفت کاغذهای برگ زرین تنها محصولی کاغذی است که به صورت علمی تولید شده‌است.

وی تصریح کرد: این شرکت با تولید کاغذهای آهارمهره با قابلیت FBM و 3D در سال 97 به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را ادامه داد و همچنان به تلاش خود برای دست‌یابی به ارزش‌های هنری بیشتر ادامه خواهد داد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان برگ زرینه قلم عماد در پایان گفت: مشکلات اقتصادی نباید اسباب تضعیف کار هنرمندان شود و هنرمندان تازه وارد باید بدانند علم ماحصل تجربه است و هنگامی که علم به کمک هنر بیاید هنرهای فاخر در مسیر تولید قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان