۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین کارم را از نقطه صفر و با هزارتومان شروع کردم/ مسئولان قزوین نسبت به اختراعی که برای اولین‌بار در جهان به ثبت رساندیم، بی‌مهری کردند/ با این اختراع، یک عضو به ۱۲نفر اهدا می‌شود
کد خبر: ۳۳۹۰۵۸ نویسنده: علیرضا عباسپور تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۵ ساعت: ۸:۳۳ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر و مخترع جوان قزوینی:

کارم را از نقطه صفر و با هزارتومان شروع کردم/ مسئولان قزوین نسبت به اختراعی که برای اولین‌بار در جهان به ثبت رساندیم، بی‌مهری کردند/ با این اختراع، یک عضو به ۱۲نفر اهدا می‌شود

پژوهشگر و مخترع جوان قزوینی گفت: شروع کار من از نقطه‌ی صفر و با مبلغ هزار تومان بود که برای ثبت اختراع در سامانه هزینه شد و من با توکل به خداوند و پشتوانه‌ی دعای والدین با شرکت در مرکز ثبت اختراع سپاه و مراکز علوم اولین اختراع خود را به ثبت رساندم.

کارم را از نقطه صفر و با هزارتومان شروع کردم/ مسئولان قزوین نسبت به اختراعی که برای اولین‌بار در جهان به ثبت رساندیم، بی‌مهری کردند/ با این اختراع، یک عضو به ۱۲نفر اهدا می‌شود

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ نام نهادن سال جاری به عنوان رونق تولید از سوی رهبری، بسیاری از جوانان را پای کار آورد تا در میدان علم و صنعت قدمی بردارند و نام ایران را یک بار دیگر بر سر زبان‌ها جاری کنند.

رهبر انقلاب نیز در بیانیه‌ی گام دوم خطاب به جوانان فرموده‌ا‌ند: «دهه‌های آینده، دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است نزدیک کنید»

این تاکید رهبری در بیانیه‌ی گام دوم و نامگذاری سال جاری به عنوان رونق تولید موجب شد تا به مناسبت روز پژوهش به سراغ یکی از همین جوانان پرانگیزه برویم، با فعالیت‌های او آشنا شویم و دغدغه‌هایش را بشنویم.

علیرضا عباسپور 28ساله است و اکنون به عنوان مدیر عامل شرکت دانش بنیان «طب گستر تریتا» در حال فعالیت است.

عباسپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین درباره‌ی فعالیت‌های خود اظهار کرد: اولین ثبت اختراعم به قبل از دوران دانشجویی یعنی حدود هشت سال قبل باز‌می‌گردد، در آن زمان با توجه به تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر و علاقه به حوزه‌ی پزشکی، فعالیتم را در زمینه‌ی تجهیزات پزشکی و سلول‌های بنیادی آغاز کردم.

وی اضافه کرد: با مطالعه‌ای که در زمینه‌ی مقالات پزشکی داشتم، ۱۰سال پیش اولین اختراعم را با عنوان دستگاه بخیه‌زن «لاپراسکوپی» به ثبت رساندم و در سال‌های بعد نیز اختراعاتی نظیر «تب‌سنج هوشمند»، «کیسه‌ی کلوستومی هوشمند»، «دستگاه انکوباتور14»، «ارگان مهندسی بافت» و «دستگاه بی اختیاری ادرار» را به فهرست اختراعات خود اضافه کردم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان طب گستر تریتا ابراز می‌کند: بخیه‌زن لاپراسکوپی دستگاهی استریل است که با ترکیب چند روش مکانیکی معایب دستگاه بخیه‌زن دستی را برطرف می‌کند. این دستگاه برای درمان بیماری‌های غیرتهاجمی به کار می‌رود و شامل اهرم و و بدنه‌ای پلاستیکی از مواد آنتی باکتریال (پلاستییک پی‌پی‌تی) است که نیاز به استریل شدن دستگاه را کاهش می‌دهد، همچنین اجزای عمده‌ی این دستگاه به صورت یک بار مصرف تعبیه شده تا نیاز به استریل نداشته باشد.

این پژوهشگر درباره‌ی اختراع کیسه‌ی کلوستومی عنوان کرد: این کیسه برای بیماران مبتلا به سرطان کلون استفاده می‌شود، در این بیماری مدفوع از روده‌ای دفع می‌شود و این کیسه‌ها در انتهای روده استفاده می‌شوند، چسب‌های آنتی‌باکتری ضدحساسیت و آژیر در کیسه‌ها تعبیه شده که در صورت پرشدن به صدا در می‌آیند.

عباسپور بیان کرد: اختراع بعدی من در زمینه‌ی پیوند کلیه، کبد و قلب است؛ به این صورت که کلیه هر فرد در حالت معمول تنها قابلیت پیوند برای یک نفر را دارد، ولی با دستگاه انکوباتور می‌توان از یک کلیه 12 لایه نمونه برداری کرد و سلول سالم کشت داده‌ شده را بر روی لایه‌ها کاشت، پس از آن که لایه‌ها سلول‌دار شدند می‌توان یک کلیه را به 12 فرد متفاوت پیوند زد.

وی درباره‌ی اختراع تب‌سنج هوشمند گفت: تب‌سنج هوشمند، دارای سنسور کوچکی است که از یک سو به زیر بغل کودک و از سوی دیگر به تلفن همراه نصب می‌شود تا اگر در زمان خواب کودک تب ازحد متعارف بالاتر رفت، به تلفن همراه پیامک ارسال شده و یا تماس گرفته‌ شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان طب گستر تریتا اضافه کرد: اخیرا دستگاهی با عنوان بیورآکتور ساخته شده‌ که حاوی شیکرانکوباتور یخچال با امکانات کنترل از راه دور است، این دستگاه به صورت تمام اتوماتیک عملیات آسلولار و ری‌سلولار کردن بافت را انجام می‌دهد؛ به این صورت که علاوه بر تنظیم دمای دلخواه، شیکر هم برای تحریک مکانیکی در آن تعبیه شده است، کلیه تنظیمات این دستگاه توسط تاچ اسکرین انجام می‌شود.

این مخترع در ادامه افزود: از آنجا که مایع خروجی پس از آسلولار شدن برای محیط زیست ضرر دارد، در این مرحله این مایع در محفظه‌ی جداگانه‌ای تجزیه شده و از دستگاه خارج می‌شود. برای ری‌سلولار کردن بافت بعد از اتمام آسلولار سلولی که قبلا کشت داده شده به صورت دوزینگ روی ماتریکس ریخته تا بافت پرورش یابد.

عباسپور اذعان کرد: برای مواقع ضروری که اپراتور در دسترس نیست هم یک ماژول روی دستگاه وجود دارد که وضعیت دستگاه اپراتور را از طریق پیامک ابلاغ می‌کند این دستگاه توانایی آسلولار کردن و ری سلولار کردن 24 ارگان به صورت همزمان را انجام می‌دهد.

این جوان کارآفرین تاکید کرد: دستگاه بیوراکتور ثبت اختراع وای فای اروپا و در مسیر اقدام برای ثبت اختراع در کشور امریکاست، این دستگاه برای نخستین بار در جهان طراحی شده‌است.

وی درباره‌ی راه‌های کسب موفقیت عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های انسان این است که می‌تواند محدودیت‌ها را کنار زده و راه پیشرفت را با وجود کمبودها طی کند، زیرا رفع همین محدودیت‌ها است که راه پیشرفت را هموار می‌سازد.

این کارآفرین قزوینی درباره‌ی حامیان و همراهان خود در فعالیت‌هایش اظهار کرد: شروع کار من از نقطه‌ی صفر و با مبلغ هزار تومان بود که برای ثبت اختراع در سامانه هزینه شد و من با توکل به خداوند و پشتوانه‌ی دعای والدین با شرکت در مرکز ثبت اختراع سپاه و مراکز علوم اولین اختراع خود را به ثبت رساندم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان طب گستر تریتا بیان کرد: اولین اختراع من با همکاری تیم پنج نفره‌ای متشکل‌ از فارغ‌التحصیلان بیکار و همکلاسی‌هایم به ثبت رسید، پس از آن فعالیت این تیم گسترش یافت و اکنون به 35 نفر رسیده و در مرحله‌ی فروش و صادرات اختراعات و دستگاه‌ها است.

وی با اشاره به کم‌کاری مسئولین در حمایت از پژوهشگران و نخبگان گفت: با وجود اینکه اختراعات من برای اولین بار در جهان به ثبت رسیده‌، هیچ گونه حمایتی از سوی مسئولین استان صورت نگرفته است. این درحالی است که بسیاری از هموطنان ما به علت نبود «ارگان» جان خود را از دست می‌دهند و یا درصورت انجام پیوند، با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه می‌شوند که بسیار آزار دهنده است.

عباسپور در ادامه افزود: علاوه بر عدم همکاری مسئولین، برخی مشکلات اداری نیز مانع از صعود کار می‌شود؛ زیرا مسئولین به‌ویژه در زمینه‌ی قوانین وام برای افراد دارای شرکت‌های دانش بنیان همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و مبلغ بلاعوض در زمینه‌ی اختراع و کارآفرینی را نیز در برنامه بودجه تعیین نمی‌کنند.

وی ابراز کرد: مشکلات اداری حدود یک سال زمان دریافت مجوز ما را به تعویق انداخت، همین امر سرعت عمل ما را با کاهش داد و تیم را با رکود مواجه کرد.

این مخترع ادامه داد: انتظار جوانان از مسئولین صرفا حمایت‌هایی است که به حل برخی مشکلات مانند بیکاری و بیماری مردم کمک می‌کند، اما متاسفانه حمایتی وجود ندارد. نکته‌ی مهم این است که برای تولید این اختراعات از ابزار داخلی استفاده می‌شود و نیازی به واردات ندارد، همین امر می‌تواند سهم بسزایی در مدیریت چرخه‌ی اقتصاد کشور داشته باشد.

وی با اشاره به دعوت‌نامه‌های دریافتی از امریکا تصریح کرد: متاسفانه اکنون شرایط خوبی برای حضور ما در کشور وجود ندارد و مسئولین هیچ‌گونه حمایتی برای درمان بیماری‌ها نمی‌کنند، با توجه به این شرایط تیم دانش‌‌بنیان طب گستر تصمیم به ادامه‌ی فعالیت خود در خارج از کشور دارد.

این مخترع ابراز کرد: جوانان نباید با وجود تمام مشکلات امید خود را از دست بدهند، اکنون صنعت و دانشگاه از هم فاصله دارند و دروس آکادمیک به صورت عملی کارکرد بسزایی ندارد که همین امر یکی از عوامل بیکاری جوانان در حوزه‌های مختلف است، با این وجود جوانان باید در مسیر ترقی گام بردارند.

عباسپور در ادامه‌ی صحبت‌های خود درباره‌ی ارائه‌ی ایده‌هایی برای حل مشکل بیکاری جوانان اذعان کرد: در این زمینه کلاس‌هایی با عنوان «از ایده تا اختراع» برای جوانان طراحی شد که تضمین می‌کرد طی پنج سال آتی اشتغال‌زایی بدون نیاز به هیچ گونه وارداتی از کشورهای دیگر صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان طب گستر تریتا در ادامه افزود: هر فرد در این کره‌ی خاکی یک مخترع است و این کلاس‌ها در چهار جلسه به فرد کمک می‌کرد فکر و ایده‌ی خود را جهت‌دهی کند و آن را در مسیر اجرا قرار دهد.

این پژوهشگر قزوینی بیان کرد: سطح جذابیت این کلاس‌ها طوری برنامه‌ریزی شده بود که افراد را به سمت هدف سوق می‌داد و در صورت انجام ایده، اشتغال‌زایی سیر زنجیروار خود را طی می‌کرد. متاسفانه این جلسات که مخاطبان آن در سنین 4 الی 65 سال بودند، از سوی استانداری و آموزش و پرورش حمایت نشد و به سرانجام نرسید.

وی در پایان گفت: انتظار جوانان از آینده باید از قالب پشت میز و ریاست خارج شود و در مسیر ایجاد و خلق کار قرار گیرد، پشتکار در رسیدن به هدف می‌تواند رمز موفقیت باشد و جوان برای رسیدن به موفقیت لازم است از هر شکست تجربه‌ای نو بیاموزد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان