۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین اشتیاق اساتید ما به شرکت در فرصت مطالعاتی خارج از کشور بیش‌ از داخل است
کد خبر: ۳۳۹۰۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۰ ساعت: ۱۲:۱۱ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

اشتیاق اساتید ما به شرکت در فرصت مطالعاتی خارج از کشور بیش‌ از داخل است

استاندار قزوین گفت: اشتیاق اساتید ما به شرکت در فرصت مطالعاتی در خارج از کشور بیش‌تر از داخل است، در حالی که یکی از موضوعات مهم در جهان همین فرصت‌های مطالعاتی است که دانشگاه‌ها در صنعت داخلی تعریف کرده‌اند‌.

اشتیاق اساتید ما به شرکت در فرصت مطالعاتی خارج از کشور بیش‌ از داخل است

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ هدایت‌الله جمالی‌پور در جشنواره تجلیل از پژوهشگران استان قزوین و اختتامیه هفته پژوهش استان که پیش‌ازظهر امروز(چهارشنبه) در تالار مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: پژوهش به تمام عناصر اجتماعی مربوط می‌شود و جامعه‌ای که پژوهش‌محور نباشد، نمی‌‌تواند به رفاه پایدار برسد، پژوهش یک اصل در زندگی شخصی، اجتماعی و تحولات اقتصادی، صنعتی است.

وی افزود: کشور ما در حوزه پژوهش به ویژه در سی سال اخیر و بعد از دوران دفاع مقدس حرکت‌های بسیار خوبی داشته است، نگاه به پژوهش نگاهی مثبت است و این را در میزان مقالات علمی در سطح آی‌اس‌آی می‌بینیم.

استاندار قزوین عنوان کرد: در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۵۶ هزار مقاله علمی داشتیم که این رقم رشد خوبی نسبت به اوایل دهه هشتاد داشته است، البته هنوز با ظرفیت‌ها فاصله‌ی زیادی داریم و در حوزه توسعه‌ صنعتی می‌توانستیم اثرگذاری بیش‌تری داشته باشیم.

جمالی‌پور اذعان کرد: باید در پی این برویم که چرا با وجود رشد چشمگیر علمی در حوزه‌ صنعتی و اجتماعی با معضلات جدی مواجهیم؛ هرچه در حوزه‌ی پژوهش پیشرفت کنیم، باید آثارش در حوزه‌های دیگر دیده شود و آنچه انتظار داشته‌ایم هنوز محقق نشده است.

این مقام مسئول ابراز کرد: بی‌اعتمادی عناصر توسعه نسبت به هم موضوع مهمی است، ما از بسیاری کشورها در سال‌های گذشته جلو بودیم و با عنوان مثال کارخانه‌ی "ارج" زودتر از "ال‌جی" بنا شده است، اما امروز میان این دو فاصله‌ی زیادی وجود دارد که یکی از دلایل این موضوع عدم توجه به پژوهش و بی‌اعتنایی متقابل جامعه‌ی دانشگاهی و صنعتی به یکدیگر است، در سال‌های گذشته دانشگاه و صنعت خود را بی‌نیاز از هم می‌دانستند و نتوانستند به تفاهم مشترک برسند.

فرصت‌های مطالعاتی دانشگاهیان در صنعت کشور تعریف شود

وی اضافه کرد: سال‌ها برای فراهم شدن زنجیره‌ ارتباط دانشگاه و صنعت تلاش کردیم و هنوز با هدف اصلی فاصله داریم، زیرا رویکرد ما توسعه محور نیست و با وجود پیشرفت در زمینه‌ی دانشگاهی و علمی، با بررسی مجموع عناصر به این نتیجه می‌رسیم که نمی‌توانیم به توسعه‌ی پایدار برسیم.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته‌ فناوری استان قزوین اذعان کرد: اشتیاق اساتید ما به شرکت در فرصت مطالعاتی در خارج از کشور بیش‌تر از داخل است، در حالی که یکی از موضوعات مهم در جهان همین فرصت‌های مطالعاتی است که دانشگاه‌ها در صنعت داخلی تعریف کرده‌اند‌.

استاندار قزوین ادامه داد: دانشگاهیان می‌توانند با صنعت مذاکره کرده و فرصت‌های مطالعاتی تدارک ببینند، به عنوان مثال می‌توانند در ماه دو روز به مراکز صنعتی بروند و اگر دانشگاه به این نحو چند مسئله‌ی صنعت را حل کند، صنعت خود برای انعقاد قرارداد به سراغ دانشگاه خواهد آمد.

جمالی‌پور تصریح کرد: هفته‌ی پژوهش می‌تواند مقدمه‌ای برای برقراری ارتباطات موثر و بازتعریف نواقص باشد، باید بررسی کنیم و ببینیم چقدر در شاخص‌های توسعه پایدار موفق عمل کرده‌ایم‌ و در نهایت نفع این موضوع به جامعه می‌رسد.

وی تشریح کرد: همه باید در این مسیر هم صدا شویم، کشور ما بسیار پرهزینه اداره می‌شود و اتفاقا منابع مالی ما هیچ‌گاه طبق نگاه بهره‌ورانه هزینه نشده است، زیرا کار مطالعاتی را در اولویت قرار نداده‌ایم.

استاندار قزوین در پایان گفت: ما باید به عنوان مسئول درباره‌ی عواقب هر تصمیمی مطالعه کنیم، دانشگاهیان و پژوهشگران نیز باید جلوی اتفاقات ناخوشایند را بگیرند و نباید اجازه دهند توسعه‌ی کشور نامتوازن باشد، زیرا این موضوع می‌تواند خسارت‌های بزرگی وارد کند.

انتهای پیام/ ۵۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان