۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین همه‌گیری آنفلوانزا در قزوین تا دوهفته ادامه دارد
کد خبر: ۳۳۸۹۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۱۶ ساعت: ۱۲:۱۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:

همه‌گیری آنفلوانزا در قزوین تا دوهفته ادامه دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: وضعیت بیماری آنفلوانزا در استان تحت کنترل است؛ اما همه‌گیری و انتقال ویروس آن تا دو هفته‌ دیگر ادامه دارد.

همه‌گیری آنفلوانزا در قزوین تا دوهفته ادامه دارد

منوچهر مهرام در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ با اشاره به اهمیت رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا اظهار کرد: امکان مرگ‌ومیر براثر آنفلونزا در تمام دنیا وجود دارد که در استان قزوین تعداد این مرگ‌ومیر انگشت شمار بوده است.

وی افزود: همه افرادی که در استان قزوین براثر استان آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، یک بیماری زمینه‌ای داشتند همچنین افراد دارای شرایط خاص جسمانی مانند زنان باردار، کودکان، سالمندان، بیماران دیابتی، بیماران تحت شیمی درمانی، افرادی که به هرشکل نقص سیستم ایمنی بدن دارند و افرادی که پیوند انجام دادند باید بیشتر مراقب خود باشند تا دچار عوارض این بیماری نشوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اذعان کرد: استفاده از آنتی‌بوتیک‌ها هیچ تاثیری در کاهش بیماری ندارد و توصیه‌ی ما به مردم کاهش فعالیت بدنی، استراحت و مصرف مایعات است؛ همچنین برای پیشگیری از آنفلوانزا استفاده از دستمال‌های یکبار مصرف، خودداری از عطسه و سرفه به صورت دیگران، پرهیز از دست‌دادن و روبوسی‌کردن، پرهیز از استفاده‌ی خودسرانه‌ی دارو و کاهش برقراری ارتباط با افراد توصیه می‌شود.

وی در ادامه گفت: افرادی که مبتلا به بیماری‌های عفونی هستند اگر به هر دلیلی مجبور به حضور در اجتماع هستند باید از کلاه و شال‌ بویژه برای پوشش صورت استفاده کنند؛ به طوریکه پشت بینی و پیشانی خود را در معرض سردی هوا قرار ندهند.

این مقام مسئول درباره‌ی وضعیت آنفلوانزا در استان ابراز کرد: وضعیت بیماری آنفلوانزا در استان تحت کنترل است ولی همه‌گیری و انتقال ویروس آن تا دو هفته‌ ادامه دارد.

گفتنی است؛ بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد دستگاه تنفسی و واگیردار است که با تب، سردرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه تظاهر می‌کند؛ سرفه ابتدا خشک است و برای مدتی ادامه می‌یابد؛ ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از 2 تا 7 روز و با استراحت، خوردن مایعات گرم، تغذیه مناسب، خواب کافی و طی دوره بیماری خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

راه‌های سرایت
ویروس آنفلوانزا از طریق ترشحات و قطرات تنفسی به هنگام سرفه و عطسه کردن شخص در هوا پراکنده شده و سبب انتقال بیماری به دیگران می‌شود. تماس دست‌ها با سطوح و اشیای آلوده به ویروس نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

راه‌های پیشگیری
شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون (ترجیحاً صابون مایع) مخصوصاً بعد از بازگشت از بیرون به منزل

شستشوی دست‌ها با آب و صابون پس از تماس و دست زدن به اشیاء و سطوحی که ممکن است آلوده باشند (مخصوصاً در اماکن عمومی) زیرا ویروس 8-2 ساعت بر روی سطوح و اشیاء می‌تواند زنده و فعال بماند.

از تماس به فاصله کمتر از دو متر با افرادی که بیمار هستند بپرهیزید.

هنگام احوالپرسی از دست دادن و در آغوش گرفتن افرادی که علایم بیماری تنفسی دارند خودداری کنید.

از دست زدن به بینی، چشم‌ها و دهان قبل از شستشوی دست‌ها اجتناب کنید.

خوردن آسپرین ممنوع

برای کاهش تب نباید آسپرین مصرف کنید و به جای آن می‌توانید از استامینوفن و یا سایر تب برها استفاده کنید.

اکثر افراد مظنون به بیماری آنفلوانزا با درمان‌های علامتی و استراحت در منزل به طور کامل بهبود می‌یابند.

بیشتر موارد ابتلا به بیماری انفلوانزا، در مطب‌ها و درمانگاه‌ها توسط پزشکان عمومی قابل درمان است.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان